Studie: Finland en lättillgänglig marknad för svenska företag

En ny studie visar att Sverige och Finland liknar varandra mycket som affärsområden. Ändå är det bara få svenska företag som känner till expansionsmöjligheterna.

I bilden finns medarbetarnas skor i företagets entré.

En grupp studenter vid Hanken i Helsingfors undersökte nyligen hur väl svenska företag känner till möjligheterna att etablera sig i Finland, hur affärsutvecklingsbeslut fattas och vad Finland har att erbjuda det svenska näringslivet. Studien beställdes av Team Sweden, en organisation som arbetar med exportfrämjande insatser för svenska företag.

För att kartlägga situationen intervjuades både experter på internationell affärsverksamhet och medarbetare från små och medelstora svenska företag som har etablerat sig i Finland. Resultatet? Formellt finns det inga hinder för svenska företag som vill expandera till den finska marknaden. Sverige och Finland är mycket lika när det gäller exempelvis lagstiftning och kvalitetskrav.

Redan idag finns det betydande samarbete länderna emellan: 70 procent av den svenska varuexporten går till Finland, och även tjänsteexporten ökar. Vidare tycker svenskarna att finländare är pålitliga, beslutsamma och ärliga samarbetspartner. Några svenska företag ser Finland som ”en extra hemmamarknad” som är lätt att nå.

Enligt studien är det ändå svårt för många svenska företag att få grepp om affärspotentialen i Finland. Många vet helt enkelt inte om hur enkelt det vore att etablera sig i grannlandet, och det finns ett behov för lättillgänglig marknadsinformation.

Beslutet att expandera till Finland fattas ofta tack vare informella nätverk. En del företag i studien hade också hittat potentiella kunder och samarbetspartner genom Business Sweden. Den typen av stödorganisationer kan erbjuda viktig information för export och internationell expansion, men först måste organisationerna och företagen hitta varandra – och där behövs aktiva åtgärder. Detta är särskilt viktigt för företag som saknar kontakter i Finland.

Forskningsgruppen rekommenderar att man gör marknadsinformationen mer lättillgänglig exempelvis på från Team Swedens webbsidor. Svenska och finska aktörer skulle också ha nytta av fler networking-möjligheter, till exempel på handelsmässor eller kurser. Enligt studien finns också en efterfrågan för en ny handelsförening som skulle ta fram marknadsundersökningar och hjälpa svenska företag att ta sig till den finska marknaden.

Text: Elina Äijö

Foto: Pasi Markkanen / Finland Promotion Board