Aalto-yliopiston tavoitteena kansainvälisen huippukorkeakoulun asema

Photo: Peter Marten Design Factoryn luentosalissa voi myös pelata koripalloa. Kuva: Peter Marten

Säkkituoleja, koripalloa ja konttiin rakennettuja kokoushuoneita – uudet innovaatiot saavat parhaiten alkunsa luovassa ympäristössä. Näin uskotaan jo käynnistetyssä Design Factoryssä, joka on yksi tulevan Aalto-yliopiston työpajoista. Suomen yliopistouudistuksen lippulaivana toimiva Aalto-yliopisto avaa ovensa virallisesti vuoden 2010 alusta, mutta sen puitteissa toteutettavat projektit ovat jo hyvässä vauhdissa.

Ajatus uuden innovaatioyliopiston perustamisesta lähti liikkeelle Suomen hallituksen päätöksestä uudistaa korkea-asteen koulutusta, jotta oppilaitoksista saataisiin taloudellisesti ja hallinnollisesti itsenäisempiä instituutioita. Opetusministeriö sai keväällä 2007 tehtäväkseen lähteä toteuttamaan uutta projektia, jolla yhdistettäisiin kolme suurta suomalaista korkeakoulua ja saataisiin aikaan yliopisto, joka pärjäisi nykyisessä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa.

Näin syntyi ajatus Aalto-yliopistosta, Suomen yliopistoreformin lippulaivasta. Erikoisuutena uudessa yliopistossa on kolmen hyvinkin erilaisen tieteenalan – tekniikan, kaupan ja taiteen – yhdistyminen, sekä kolmen vanhan korkeakoulun yhteensä satojen vuosien mittaisen historian ja tiedon saattaminen yhteen.

Helsingin kauppakorkeakoulun tarkoituksena on tuoda uuteen yliopistoon kaupallisen ja rahoitusalan asiantuntijuutta noin 4000 opiskelijan ja 500 henkilökunnan edustajan voimin. Taiteen sisällyttäminen yliopiston ohjelmaan rakentuu puolestaan Taideteollisen korkeakoulun varaan. Kolmantena tahona tekniikan tutkimuksen huippuyliopisto, Teknillinen korkeakoulu, tarjoaa uudelle yliopistolle hulppeat 15 000 teknisen alan opiskelijaa sekä 3700 työntekijää.

Työpajoista yhteistyölle innostavat puitteet

Aalto-yliopiston toiminnan tarkoituksena on näiden kolmen yliopiston kokemuksen ja vahvuuksien kautta rakentaa uuden etsimiseen, tutkimiseen ja oppimiseen kannustava opiskelijakeskeinen kulttuuri, joka houkuttelee tulevaisuudessa myös kansainvälisiä opiskelijoita sekä tutkijoita. Aalto-yliopiston tavoitteeksi on asetettu kuuluminen "maailmanluokan yliopistojen joukkoon vuoteen 2020 mennessä".

Toiminta käynnistyy virallisesti 1.1.2010, mutta jo nyt sen toimintaa pohjustavat erilaiset projektit: Media Factory, Service Factory sekä Design Factory ovat ns. uuden osaamisen pajoja, yhteisiä hankkeita, joissa akateemiset tiimit, projektit sekä yritykset tai julkiset yhteisöt toimivat yhdessä. Työpajojen taustalla ovat sellaiset toiminnan alueet, joilla yliopistoilla on jo valmiiksi yhteistyötä.

Media Factoryn tavoitteena on saada suomalainen media-ala vastaamaan nykyisiin tarpeisiin. Tehdas kattaa koko median laajan tuotantoketjun painotekniikasta käytännön viestinnän kautta kuluttajakäyttäytymiseen. Samankaltainen, mutta eri asioihin painottuva tasojen rikkaus toistuu Service Factoryn tiloissa, joissa yhdistyneet yliopistot pyrkivät luomaan uutta palveluyhteiskuntaa. Innovaatiot ovat täälläkin päivän sana. Tuotekehitykseen panostavassa Design Factoryssa innovaatioita ruokitaan jopa tehtaan tilojen kutkuttavan kekseliäällä käytettävyydellä.

Design Factoryssa teoria kohtaa käytännön 

Photo: Andrew Clutterbuck Design Factoryn huoneissa saa tehdä kovaa työtä, mutta myös rentoutua. Kuva: Andrew Clutterbuck

Design Factoryn toimintaan tutustunut Peter Marten kertoo Virtual Finlandin sivuilla työpajan tilojenkin jo huokuvan luovuutta. Sisäänkäynti tehtaaseen kulkee takapihan lastauslaiturin kautta, "kuin ilmoittaakseen tulijoille, että odotettavissa on jotain tavallisuudesta poikkeavaa". "Luentosalissa ei ole ainoastaan pinottavia tuoleja, vaan myös koripallorengas sekä sininen metallinen kontti, joka toimii kokoushuoneena", Marten kirjoittaa. Rakennuksessa on myös vain yksi kahvihuone, jossa henkilökunta voi yhdessä vaihtaa ajatuksia luovan tauon aikana. "Tämä tarjoaa ihmisille luonnollisen tilan kokoontua sen sijaan, että he piiloutuisivat omiin työhuoneisiinsa ja pitäisivät ajatuksensa omana tietonaan."

Ideana on, että Design Factoryssa teoria kohtaa käytännön. Yhteiset näyttelytilat, protoverstaat ja oleskelutilat toimivat luovana kohtaamisten kenttänä. Huonetilat on suunniteltu joustavaan ympärivuorokautiseen käyttöön, jota myös yritykset voivat avoimen innovoinnin periaatteen mukaisesti hyödyntää. Tässä opetuksen ja tutkimuksen tehdasrakennuksessa jokainen kokoushuone on omalla tyylillään varusteltu: leikkitaikina, liidut, legot ja säkkituolit, metalli- ja lasihuoneet sekä kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat tiloista löytyvät yksityiskohdat on nimenomaan tarkoitettu kehittämään Design Factorysta inspiroiva ja samalla rentouttava työskentelypaikka.

Marten pohtii, kuinka osuvimmin kuvailla operaatiota, joka sitoo niin monia erilaisia tahoja, ihmisiä ja aloja yhteen. Tätä hän kysyy Design Factoryn projektipäälliköltä Jussi Hannulalta. "Työ ja hauskuus yhdessä", Hannula vastaa.

"Joskus yksinkertaisimmat ajatukset ovat myös parhaita", Marten summaa.

Teksti: Eveliina Hakulinen, Suomen Lontoon suurlähetystö
Lähteet: Peter Marten; "Limitless by Design" (Virtual Finland) sekä www.aaltoyliopisto.info(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)