Beredskapsplan, Thailand, Finlands ambassad, Bangkok
Förbered dig i förväg
Förbered dig i förväg för eventuella krissituationer. Det är viktigt att ha ett förråd av dricksvatten och mat, mediciner och första hjälpen-utrustning inför krissituationer där distributionssystemen inte fungerar som de ska. Se också till att du har tillgång till följande saker:
- identitetshandlingar och pass
- kontanta pengar
- ett litet förråd av mat och dryck
- mediciner och recept för eget bruk, första hjälpen-utrustning (inkl. första hjälpen-väska i bilen)
- stearinljus, tändstickor, ficklampa
- registerbevis för fordon
- bränsle för fordon
- kartor och reservdäck i fordon
- en batteridriven reseradio med kortvågsmottagare
- mobiltelefon och laddare
- kontaktuppgifterna till ambassaden
Kontrollera också säkerheten i din bostad (lås, belysning, bevakning, brandsläckning) och den tryggaste rutten mellan din bostad, din arbetsplats och en samlingsplats.
Beredskapsnivåer
Beredskapsnivåerna i evakueringsplanen är riktgivande och kan i praktiken överlappa varandra. Anvisningarna i samband med beredskapsnivåerna är allmänna rekommendationer som ska anpassas till de lokala myndigheternas anvisningar och till det rådande läget.
Förhöjd beredskap I “stanna hemma”
Undvik att röra dig utanför hemmet/arbetsplatsen/skolan osv. i onödan.
Följ ambassadens webbplats samt sociala medier (Facebook och Twitter).
Följ också lokala medier och de lokala myndigheternas anvisningar. Kontakta dina anhöriga. Gör en reseanmälan.
Transport till hemlandet och/eller evakuering
En evakuering ska genomföras endast om det är tekniskt möjligt och den inte väsentligt ökar riskerna jämfört med att stanna. Vid planeringen av beredskapen bör man på förhand skissera upp alternativa åtgärdsmodeller, samla kontaktuppgifter, planera arbetsfördelningen osv. En person kan evakueras eller transporteras till hemlandet endast med sitt eget samtycke. De nordiska länderna och EU-länderna förhandlar i regel både på lokal nivå och på ministerienivå innan ett beslut om evakuering fattas. Samarbetsmöjligheterna bör utredas med dessa representationer i varje enskilt fall. Utrikesministeriet beslutar om evakuering utifrån förhandlingar mellan ministeriet och representationen och utifrån bedömningar av läget. Om situationen så kräver (t.ex. om säkerhetsläget snabbt och kraftigt försämras eller kommunikationerna bryts) kan representationschefen eller dennes ställföreträdare bli tvungen att på egen hand fatta beslut om evakuering. Representationens assistansskyldighet begränsas till dess faktiska möjligheter att vidta åtgärder. Även i krissituationer agerar man i allmänhet på en annan stats suveräna territorium. Personer som uppehåller sig på en annan stats territorium är underordnade den statens rättsliga och verkställande makt. Således är var och en skyldig att följa lokala lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter. I samband med en evakuering kan beskickningen anordna transporter eller ett utrymme inför evakuering eller bistå på annat sätt.
Egendom
Den främsta avsikten med ambassadens assistans är att trygga den personliga säkerheten. I allmänhet får man endast ta med sig en begränsad mängd bagage och i regel är det inte möjligt att ta med sig husdjur. Var och en ansvarar själv för sin egendom i stationeringslandet. Med tanke på eventuella ersättningsfrågor lönar det sig att göra upp en detaljerad och noggrann lista över den egendom som blir kvar i landet och dess värde vid tidpunkten för evakueringen.
Utgifter för evakuering
Var och en ansvarar själv för utgifterna för evakuering och för transport till hemlandet. I ytterst brådskande fall kan den som evakueras förbinda sig att betala utgifterna i efterskott genom ett åtagande om återbetalning.
Kontakt information
Allmänt nödnummer
191
Räddningsmyndigheter
Ambulanssi/Ambulans (Emergency Medical Services)
Palokunta/Brandkår
Liikkuva poliisi/Mobil polis (Highway Police)
Turistipoliisi/Turispolis
Department of Disaster Prevention and Mitigation
- 1784 (Organisationen för förebyggande och hantering av katastrofer)
Department of Disease Control, DDC
- 1422 (Thailands myndighet för förebyggande och kontroll av sjukdomar)
Övrigt
Bangkokin kansainvälinen lentokenttä Suvarnabhumi/Bangkoks internationella flygplats
- +66 2 132 1888
- +66 2 132 1111
- +66 2 132 3888 (Help desk)
Bangkokin Don Mueang -lentokenttä/Bangkoks Don Mueang -flygplats
Matkailijoiden tuki- ja apupalvelu/Resenärernas stöd- och hjälptjänst (Tourist Assistance Center)
- +66 2 535 3431 (Bangkok, Don Mueang flygplats)
- +66 35 902 719 (Ayutthaya)
- +66 44 666 528 (Buriram)
- +66 89 301 0400 (Chiang Mai)
- +66 53 793 043 (Chiang Rai)
- +66 33 641 114 (Chonburi)
- +66 34 520 335 (Kanchanaburi)
- +66 75 663 246 (Krabi)
- +66 64 029 9429 (Phang Nga)
- +66 76 327 100 (Phuket)
- +66 74 311 573 (Songkhla)
- +66 55 610 222 (Sukhothai)
- +66 94 598 5461 (Surat Thani, Koh Phangan)
- +66 87 888 9068 (Surat Thani, Koh Samui)
- +66 77 456 979 (Surat Thani, Koh Tao)
- +66 45 252 713 (Ubon Ratchathani)
- +66 93 068 9456 (Udon Thani)