Focus 2011 ilmestynyt:
Suomalainen osaaminen luovassa paketissa

Uusi Focus on the Economy and Technology 2011 -lehti esittelee keskeisiä, maabrändivaltuuskunnan raportin esiin nostamia suomalaisia vahvuuksia. Näitä ovat muun muassa suomalainen vesi- ja koulutusosaaminen, energia ja design. Lehden lukijoita ovat avainryhmät Suomelle tärkeillä vientimarkkinoilla.

Focus 2011 ”Suomella on paljon vahvuuksia, joista tiedetään maailmalla vielä liian vähän. Focus täyttää osaltaan tehtävää Suomi-tietouden lisäämisessä ja sen toivotaan houkuttelevan Suomeen investointeja, kauppakumppaneita, opiskelijoita ja matkailijoita”, kertoo lehden päätoimittaja Paula Parviainen ulkoministeriöstä. ”Focus heijastaa erinomaisesti suomalaista yritysmaailmaa ja yhteiskuntaa. Se kertoo kekseliäästä ja monipuolisesta suomalaisesta osaamisesta ja laajasta yhteistyökyvystä.”

Lisäväriä lehteen tuo kooste ”omintakeisen luovuuden” tuotteistamisesta. ”Vahvaan osaamiseemme kuuluu myös hauskuuden elementti, jonka toivomme välittyvän lukijoille lehden pikkutarinoissa ja sen tuoreessa ja räväkässäkin ulkoasussa.”

Englanninkielisestä lehdestä ilmestyy tammikuussa myös räätälöity versio yhä tärkeämpää yhteistyökumppania, Intiaa, varten. Maaliskuussa Focus ilmestyy espanjaksi, saksaksi ja venäjäksi, ja kevään aikana myös japaniksi ja kiinaksi. Focus on tänä vuonna aiempaa laajempi, 44-sivuinen.

Focus on saanut viime aikoina laajaa huomiota muunkin kuin varsinaisen kohderyhmänsä piirissä: vuoden 2010 numero valittiin ulkoasu-uudistukseltaan kolmen parhaan julkaisun joukkoon kansainvälisessä Eddie and Ozzie Award -kilpailussa. Kilpailua isännöi yhdysvaltalainen media-alan julkaisu FOLIO, jota kustantaa Red 7 Media. Voittaja valitaan 13. tammikuuta.

Ulkoministeriön lisäksi lehden julkaisijat ovat työ- ja elinkeinoministeriö, Tekes, Sitra, Invest in Finland ja Finnfacts. Lehteä jaetaan ensisijaisesti Suomen suurlähetystöissä sekä vientitapahtumissa ja seminaareissa, joissa esitellään suomalaista osaamista. Focus on keskeinen työkalu Suomen julkisuusdiplomatialle, työlle, jota yli 90 edustustoa maailmalla tekevät.

Focuksen tuotannosta, ulkoasusta ja projektinhallinnasta vastaa Sanoma Magazines Finlandin Yritysjulkaisut, joka on osa Sanoma-konsernia.

Englanninkielinen Focus on digilehtenä osoitteessa www.focusmagazine.fi,(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) ja sen kautta julkaisun voi tilata maksutta.

Lisätietoja: julkaisu- ja Suomi-promootiopäällikkö Paula Parviainen, UM, viestintä- ja kulttuuriosasto, puh. 09 1605 5843, viestintäjohtaja Mervi Liukkonen, työ- ja elinkeinoministeriö, puh. 010 606 4786, viestintäjohtaja Minna Hakaoja, Invest in Finland, puh. 010 773 0320, johtaja Markus Kokko, Finnfacts, puh. 09 1315 1536, tiedottaja Eeva Kiiski, Sitra, puh. 044 540 3367, tiedottaja Anna-Maija Ikonen, Tekes, puh. 010 605 5731