Saksan postista ja markkinoiden vapauttamisesta

Saksan posti, Deutsche Post AG, sai nykyisen osakeyhtiö- ja konsernimuotonsa vuonna 1995. Yritys listautui pörssiin vuonna 2000. Tällä hetkellä Saksan valtio omistaa noin 36 prosenttia sen osakkeista.

Deutsche Postin yritysfilosofia on ollut toiminnan kehittäminen täyden palvelun logistiikkayritykseksi hyödyntämällä talouden globalisaatiota. Yritysostojen kautta, muun muassa DHL, posti on kasvanut maailman suurimmaksi logistiikka-alan yritykseksi noin 60 miljardin euron liikevaihdolla. Se vastaa muun muassa kuudessa Nokian tehtaassa komponenttien toimituksista ja valmiiden matkapuhelinten jakelusta.

Deutsche Postin perinteinen kirjeliiketoiminta työllistää noin 120 000 ihmistä. Saksa on vapauttanut asteittain myös postiliikennettä. Enää alle 50 gramman painavat kirjeet ovat postin monopolissa. Koko toiminta on suunniteltu vapautettavaksi vuoden 2008 alussa. Saksa haluaa vapauttamisen tapahtuvan yhtä aikaa kaikissa EU:n jäsenmaissa.

Saksassa kilpailijat ovat aktivoituneet, on nähty alan liiketoimintamahdollisuudet. Deutsche Postin vuoden 2005 lähes 3,1 miljardin euron liikevoitosta, noin 2 miljardia euroa tuli perinteisestä kirjeistä. Eräiden arvioiden mukaan kirjemonopolin murtumisen jälkeen yksityiset toimijat ottaisivat pitkällä ajanjaksolla noin yhden kolmasosan kirjemarkkinoista haltuunsa.

Deutsche Post AG sai nykyisen osakeyhtiö- ja konsernimuotonsa vuonna 1995

Samassa yhteydessä Deutsche Postin hallintoa uudistettiin ja sallittiin yrityksen yksityistäminen. Lähinnä viranomaismuotoisesta Saksan liittopostista eriytettiin kaksi muuta yritystä Deutsche Telekom AG ja Postbank AG. Erillinen posti- ja teleministeriö lakkautettiin vuoden 1998 alussa. Deutsche Post listautui pörssiin vuonna 2000 ja samalla myytiin 31 prosenttia sen peruspääomasta. Tällä hetkellä Saksan valtio omistaa KfW-pankin kautta noin 36 prosenttia sen osakkeista. Ulkomaalaisessa omistuksessa Deutsche Postin osakkeista on noin 40 prosenttia.

Nykyisin konserniin kuuluvat Deutsche Post, DHL ja Postbank. Liiketoiminta kattaa seuraavat sektorit: kirjeet, pikalähetykset, logistiikan ja pankkipalvelut. Koko konsernin palveluksessa on noin 500 000 henkilöä, 220 maassa ja sen liikevaihdoksi arvioidaan vuonna 2006 noin 60 miljardia euroa. Yrityksen liikevaihdosta noin puolet tulee ulkomailta ja 42 prosenttia työntekijöistä on Saksan ulkopuolella. Työntekijämäärällä laskettuna suurimmat saksalaiset yritykset ovat Deutsche Post, Siemens ja DaimlerChrysler. Jälkimmäinen on taas liikevaihdoltaan suurin saksalainen yritys.

Yritysostojen kautta maailman suurimmaksi logistiikka-alan yritykseksi

Deutsche Postin yritysfilosofia on ollut toiminnan kehittäminen täyden palvelun logistiikkayritykseksi hyödyntämällä talouden globalisaatiota. Postin on seurattava ja palveltava asiakkaitaan eri puolilla maailmaa. Kasvu on saavutettu ulkomaisilla yritysostoilla. Yhdysvaltalaisen DHL:n osakkeita alettiin ostaa vuonna 1998. Vuonna 2002 Deutsche Post hankki koko DHL:n osakekannan omistukseensa. Tuolloin sen palveluksessa oli 77 000 työntekijää. 1990-luvun lopun yritysostoihin kuului muun muassa sveitsiläinen huolintaliike Danzas (2 miljardia DM), hollantilainen Nedloyd ja yhdysvaltalainen ilmarahtiyritys AEI.

Viimeisin suurkauppa oli vuonna 2005 tapahtunut brittiläisen Exel-yrityksen osto, kauppasumma oli 5,3 miljardia euroa. Tämä kauppa teki Deutsche Postista maailman suurimman logistiikka-alan yrityksen. Deutsche Postin on arvioitu ostaneen viimeisen 10 vuoden aikana 120 alansa yritystä.

Exelin ostossa Deutsche Post sai vankan aseman tärkeässä sopimuslogistiikassa. Yrityksen asiakkaina ovat suuria saksalaisia yrityksiä muun muassa Siemens, Volkswagen ja BMW. Sopimuslogistiikassa pyritään vastaamaan asiakkaan koko tavaraketjusta alkaen komponenttien toimituksista tehtaalle ja lopputuotteen toimituksista kuluttajille. Nokia on tärkeä asiakas yritykselle. Se vastaa kuudessa Nokian tehtaassa komponenttien toimituksista tehtaalle ja valmiiden matkapuhelinten edelleen jakelusta.

Lentotoimintojen keskus Brysselistä Leipzigiin

Saksan posti on keskittänyt kaiken logistiikka- ja pikalähetystoimintansa DHL tavaramerkin alle, myös kansainväliset kirjeet "DHL Global Mail"-nimellä. DHL:n toiminta kattaa muun muassa lentorahtia, logistiikkaa ja sopimusvalmistusta. Yritys operoi 220 maassa, sillä on 250 lentokonetta ja 75 000 ajoneuvoa. Yritys siirtää vuoden 2008 alussa Euroopan lentotoimintojen keskuksen Brysselistä Leipzigiin. Kaupunki mainostaa mielellään sen sijaitsevan uuden Euroopan ja EU:n maantieteellisessä keskipisteessä.

DHL:n investoinnin arvo Leipzigiin on 310 miljoonaa euroa ja sillä luodaan 3 500 uuttaa työpaikkaa alueella. Lisäksi tulevat toimintaa tukevat yritykset ja alihankkijat. Lentokentän viereen rakennetaan jättimäinen 400mx100m kokoinen logistiikkaterminaali. Lentokenttä mahdollistaa myös 52 lentokoneen samanaikaisen olon alueella. Tärkeä tekijä valintapäätöksessä oli se, että Bryssel ei tarjonnut enää kasvumahdollisuuksia. Leipzigin lentokenttä on auki 24 tuntia vuorokaudessa ja siltä on hyvät juna- ja autoyhteydet. Liiketoiminnassa korostetaan, että lentokuljetus on aina asiakkaalle kallein vaihtoehto. Ydinasioita ovat hyvät ja toimivat jatkoyhteydet.

Posti kansainvälistyy

DHL tulee investoimaan seuraavien vuosien aikana Venäjälle noin 250 miljoonaa euroa. Yritys näkee Venäjän tulevaisuuden markkinana. Yrityksen toiminta kattaa 500 venäläistä kaupunkia, sillä on 130 logistiikkakeskusta. Suurimmat haasteet ovat suurten kaupunkien ruuhkat ja Venäjän tullin toiminnan ongelmat. Tällä hetkellä yritys voi tullata alle 4 tunnissa 85 prosenttia ulkomailta saapuvista lähetyksistä.

Tärkeä liiketoiminta-alue on ollut Aasia kasvavat markkinat. Deutsche Post on myös investoinut voimakkaasti kasvukeskuksiin Intiaan ja Kiinaan. Yritys osti vuonna 2005 intialaiset Blue Dart Expressin 163 miljoonalla dollarilla. Nyt pystytään palvelemaan Intiassa 14 000 paikkakuntaa apuna 3000 ajoneuvoa ja 5 lentokonetta.

Postiliikennettä vapautettu asteittan

Deutsche Postin perinteinen kirjeliiketoiminta työllistää noin 120 000 ihmistä. Saksassa on 12 000 postitoimipaikkaa ja 100 000 postilaatikkoa. Saksa on vapauttanut asteittain myös postiliikennettä. Enää alle 50 grammaa painavat kirjeet ovat postin monopolissa. Niiden markkinat Saksassa ovat arvoltaan 6 miljardia euroa ja koko kirjemarkkinoista noin kolmeneljäsosaa kuuluu tähän luokkaan. Yksityiset yritykset ovat eri yhteyksissä syyttäneet postia monopolista ja aseman väärinkäytöstä. Saksan kartelliviranomaisille on tehty kanteita muun muassa eräistä arvonlisäverottomista lähetyksistä. Mielenkiinnolla odotetaan koko postiliikennetoiminnan vapauttamista vuoden 2008 alusta lukien.

Saksa haluaa postitoiminnan vapauttamisen tapahtuvan yhtä aikaa kaikissa EU:n jäsenmaissa

Usein vedotaan postin velvollisuuksiin niin sanotuissa yleispalveluissa ja niiden korvaamisesta. Yhteisarvoltaan yli 80 miljardin euron postimarkkinat ovat tärkeä osa EU:n sisämarkkinoita. Huolestuneita ollaan erityisesti Ranskan vastarinnasta. Tässä nähdään osaksi sisäpoliittisia syitä. Myös Belgia, Italia, Espanja ja Puola vastustavat postimarkkinoiden suunniteltua vapauttamista. Saksassa on tahoja, jotka varoittavat yksipuolisen markkinoiden vapauttamista.

Iso-Britannia on vapauttanut täydellisesti maan postimarkkinat kilpailulle. Sitä pidetään hyvänä esimerkkinä markkinavoimien vaikutuksesta, kilpailu on lisääntynyt ja hinnat ovat laskeneet. Myös Pohjoismaat ovat lähes vapauttaneet postimarkkinansa. Ruotsi on ollut pioneeri. Alalla toimii vajaa 100 yksityistä yrittäjää. Kuitenkin Ruotsin postilla on edelleen hyvin monopolistinen asema markkinoilla. Vedotaan pitkiin etäisyyksiin ja haja-asutukseen. Ainoastaan Norjan postin omistama City-Mail on saanut kapealla sektorilla jalansijaa Ruotsissa. Huolimatta Suomen markkinoiden avautumisesta on postilla edelleen noin 99 prosentin markkinaosuus, arvioivat saksalaiset.

Deutsche Post on varoittanut jopa yli 30 000 työpaikan olevan vaarassa, mikäli joudutaan saneeraamaan toimintaa yksipuolisen postimarkkinoiden avaamisen ja kilpailun johdosta. Talla hetkellä kirjelähetyksissä pahimmat koko liittovaltion alueella toimivat kilpailijat ovat hollantilainen TNT ja saksalainen PIN Group. Myös paikalliset kustannus- ja lehtitalot ovat kiinnostuneita postijakelusta laajemminkin. PIN:in takana ovat kustannustalot Springer, WAZ ja Holzbrinck. Tällä hetkellä PINin palveluksessa on 7 000 henkilöä ja liikevaihdon odotetaan ylittävän miljardi euroa vuonna 2010. Pakettijakelija Hermes ja hollantilainen TNT yhdistävät voimansa kirjekilpailussa. Saksan postimarkkinoiden valvontaviranomaisen arvion mukaan Saksassa postisektorilla toimii noin 900 yritystä.

Kilpailijat näkevät alalla liiketoimintamahdollisuuksia

Yleisten arvioiden mukaan kirjemonopolin murtumisen jälkeen yksityiset toimijat ottaisivat pitkällä ajanjaksolla noin yhden kolmasosan kirjemarkkinoista haltuunsa. Vuonna 1998 kirjemarkkinoiden avautumisen jälkeen muiden yritysten kuin postin markkinaosuus oli 0,8 prosenttia. Vuonna 2005 osuus oli jo 6,9 prosenttia. Varsinkin hollantilainen TNT on hyvin aktiivisesti ollut Saksan postimarkkinoilla, suurasiakkaista on siirrytty pk-sektorille. Kuitenkin puhtaassa postitoiminnassa TNT vaatii asiakkaaltaan vähintään 25 kappaletta kirjettä päivässä. Yksityisiä kuluttajia ei pyritä tavoittamaan. Tällä hetkellä TNT:n toiminta kattaa 90 prosenttia kaikista Saksan kotitalouksista.

Saksassa kotimaiset kilpailijat ovat terävöittäneet toimintaansa. Taustalla on postimarkkinoiden täydellinen liberalisointi. Pikapaketteihin keskittynyt Hermes on lyhyessä ajassa kasvattanut liikevaihtonsa yli miljardiin euroon. Yritysten pakettijakelussa yksityisille kuluttajille sen markkinaosuus on jo yli yhden kolmasosan. Yrityksellä on Saksassa 11 000 palvelupistettä. Palvelupisteitä on muun muassa tupakkakaupoissa, pesuloissa ja huoltoasemilla. Vuoden 2008 alussa palvelupisteisiin tulee myös kirjelaatikoita. Mielenkiintoinen on Hermeksen mainonnassa käyttämä suomalainen entinen F1 kuljettaja Mika Häkkinen. Hän on edelleen suosittu Saksassa.

Kilpailijoita syytetään palkkojen dumppauksesta

Deutsche Postin johto ja postin ammattiliitto DPVKOM ovat jo nyt julkisuudessa syyttäneet yksityisiä kilpailijoita palkkadumppauksesta. On vaadittu vähimmäispalkkaa alalle. Berliinissä PIN on saanut hyvä markkina-aseman myös valtion postikuljetuksissa. Ammattiliiton arvion mukaan Deutsche Postin postityöntekijä ansaitsee kuukaudessa 1 700 euroa, lisäksi ylimääräisiä lisiä. Vastaavasti yksityiset maksavat työntekijöilleen 1 430 euroa kuukaudessa. Ammattiliitto vetoaa postin velvollisuuksiin niin sanotuissa yleispalveluissa ja posti on osa yhteiskunnan ylläpitämää peruspavelutoimintaa.

Kirjetoiminta kannattavaa

Deutsche Postin vuoden 2005 lähes 3,1 miljardin euron liikevoitosta, noin kaksi miljardia euroa tuli perinteisestä kirjeistä ja 0,8 miljardia euroa pankkipalveluista. Kirjetoiminta on vain 20 prosenttia koko konsernin liikevaihdosta, mutta kaksikolmasosaa tuloksesta tulee kirjeistä. Paljon investointeja saaneet logistiikka- ja pikatoiminnat ovat tuottaneet vähän liiketulosta toistaiseksi. Erityisesti Yhdysvalloissa DHL:n toiminta on ollut pitkään tappiollista. Näin on perusteita myös julkisuudessa esitetyille väitteelle, että posti on monopoliasemansa turvin tehnyt erittäin hyvää tulosta Saksassa ja sillä on rahoitettu ulkomaiset yritysostot.

Deutsche Post ja Deutsche Bahn maailmanlaajuisessa logistiikkapelissä ykköspaikoilla

Deutsche Post ja Deutsche Bahn ovat maailmanlaajuisessa logistiikkapelissä ottaneet ykköspaikat; posti pienkuljetuksissa ja paketeissa, rautatiet raskaimman kaliiberin kuljetuksissa. Maailman suurin lentorahtilogistikko Deutsche Post/DHL kohtaa kilpailijana Saksan rautatiet Deutsche Bahnin kansainvälisillä lentorahtimarkkinoilla.

Deutsche Post ja Deutsche Bahn ovat kaukana yritysten alkuperäisestä liiketoiminnasta, ihmisten, tavaroiden, postin ja pakettien liikuttamisesta Saksan sisällä. Tilanne kuvaa hyvin globalisaatiota ja sen haasteita yritystoiminnalle. Muutokseen vastaavat yritykset pysyvät elinvoimaisina.

Suomen suurlähetystö, Berliini