Aaltouniversitetet siktar högt

Foto: Peter Marten I början av 2010 slår Finlands nya innovationsuniversitet, Aaltouniversitetet, upp sina dörrar. Det är ett unikt projekt där tre högskolor slås samman. Redan nu har verksamheten smygstartat med olika verkstäder där teori och praktik möts i en kreativ och avslappnad miljö.

Tanken på ett nytt innovationsuniversitet föddes i samband med att regeringen i Finland beslutade om en reform av den högre utbildningen i syfte att göra högskolorna mer autonoma.

Undervisningsministeriet fick våren 2007 i uppdrag att genomföra projektet där tre stora högskolor slås samman till ett universitet som ska kunna stå sig i dagens tuffa internationella konkurrens.

I det nya universitetet möts tre olika vetenskapsområden - teknik, handel och konst - och tre högskolor som tillsammans har en lång historia och erfarenhet. Helsingfors handelshögskola står för expertis inom handel och finans med sina drygt 4000 studenter och 500 anställda. Konstindustriella högskolan ser till att konsten integreras i universitets program och som tredje part bidrar Tekniska högskolan med teknisk spetskunskap genom sina 15 000 studenter och 3700 anställda.

Inspirerande verkstäder

Aaltouniversitetet vill skapa en studentcentrerad kultur där nyfikenhet, forskning och lärande uppmuntras och som ska attrahera studenter och forskare från hela världen. Målsättningen är högt ställd: att vara ett universitet i världsklass till år 2020. Foto: Andrew Clutterbuck

Verksamheten drar officiellt igång i början av 2010, men redan nu pågår olika projekt. Media Factory, Service Factory och Design Factory är så kallade verkstäder för ny kunskap där akademiker, projekt, företag och offentliga samfund samarbetar. Verkstäderna arbetar inom områden där tvärvetenskapligt samarbete funnits sedan tidigare.

Media Factorys målsättning är att få den finländska mediebranschen att motsvara dagens behov. Man arbetar med hela långa produktionskedjan, från tryckteknik via praktisk kommunikation till konsumentbeteende. Samma typ av dynamisk verksamhet pågår i Service Factory, men här ligger fokus på service med högt mervärde. Även här är innovationer ledordet framför andra. Design Factory satsar på produktutveckling och uppmuntrar till innovationer i en finurlig och funktionell miljö.

Teori möter praktik i Design Factory

Peter Marten har besökt Design Factory och skriver på Virtual Finland(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) hur hela verkstaden sjuder av kreativitet. Ingången sker via en lastbrygga på bakgården, "som för att meddela besökarna att de kan förvänta sig någonting utöver det vanliga". "I föreläsningssalen finns inte bara stapelbara stolar utan också en basketring och en blå container som gjorts om till mötesrum", skriver Marten. Det finns bara ett fikarum där alla kan träffas för att utbyta tankar och idéer med varandra under de kreativa pauserna. "Det blir en naturlig plats att mötas i stället för att man sitter och gömmer sig på sina rum och håller sina tankar för sig själv."

Design Factory är en byggnad för undervisning och forskning där teori möter praktik. Gemensamma utställningslokaler, prototypverkstäder och allmänna utrymmen fungerar som kreativa mötespunkter. Rummen är planerade för att kunna ha många olika funktioner. I varje mötesrum finns självklart datorer och projektorer - men också modellera, kritor, lego och sittsäckar - allt möjligt man kan tänka sig som gör Design Factory till en inspirerande men samtidigt avslappnad arbetsplats.

Hur kan man bäst sammanfatta ett projekt som är så ambitiöst som Design Factory och som involverar så många olika människor och kunskapsområden? Peter Marten ställer frågan till Design Factorys projektchef Jussi Hannula. "Ha kul medan man jobbar", svarar Hannula. "Ibland är de enklaste idéerna de bästa", avslutar Marten. 

Text: Eveliina Hakulinen, Finlands ambassad i London
Källor: Peter Marten, "Limitless by Design" (Virtual Finland) och  www.aaltoyliopisto.info(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)