Kundservice

Konsulatets kundservice  

På grund av koronavirusepidemin, konsulatet accepterar kunder endast ett begränsat antal tills vidare. På ambassaden tas endast de kunder emot som har bokat tid i förväg. Bokningar för pass och identitetskort måste bokas via vårt online bokningssystem. För medborgarskap och uppehållsärenden måste tid bokas per e-post, [email protected].  

OBS! Vi förutsätter att kunderna använder en ansiktsmask som täcker näsan och munnen.

För tillfället tar vi inte emot visumansökningar och vi behandlar inte heller redan inlämnade ansökningar. Vi beklagar det besvär som läget förorsakar kunderna.

Pass - och identitetskortsärenden

På grund av koronavirusepidemin, konsulatet accepterar kunder endast ett begränsat antal tills vidare. På ambassaden tas endast de kunder emot som har bokat tid i förväg. Bokningar för pass och identitetskort måste bokas via vårt online bokningssystem.

OBS! Vi förutsätter att kunderna använder en ansiktsmask som täcker näsan och munnen.

Kontakta os om du önskar att redan tidigare beställda färdiga handlingar postas (postavgift 6,50 GBP, måste betalas på förhand till beskickningens konto).

Kundtjänst i visumärenden

På grund av coronavirusepidemin tar Finland i likhet med andra Schengenländer inte längre emot vanliga visumansökningar vid utrikesrepresentationens verksamhetsställen. Detta gäller från och med den 19 mars tills vidare. Läs mera: Finland tar inte längre emot eller behandlar vanliga ansökningar om visum och uppehållstillstånd. 

Medborgarskap och uppehållsärenden

På grund av coronaviruspandemin avbröt Finland mottagningen av vanliga ansökningar om uppehållstillstånd den 19 mars 2020. Mottagningen och behandlingen av uppehållstillstånd vid ambassaderna inleddes den 16 juni 2020 med vissa begräsningar. Läs mera: Finlands ambassader börjar ta emot ansökningar om uppehållstillstånd med vissa begränsningar

På ambassaden tas endast de kunder emot som har bokat tid i förväg per e-post, [email protected]

Ambassadens e-post och telefonförfrågningar

Vår växel och konsulatets kundbetjäning är överbelastad. Läs först aktuell information på ambassadens och utrikesministeriets webbplatser och våra uppdateringar i sociala medier, där hittar du mycket nyttig information.

Kontakta oss främst via e-post. Man kan skicka allmänna förfrågningar till adressen [email protected]. Förfrågningar till konsulatet kan skickas till [email protected].

Om ditt ärende är synnerligen brådskande, kontakta oss per telefon från måndag till fredag klockan 10.00–12.30 och 13.15–16.00, +44 (0)20 7838 6200.

När ambassaden inte har öppet kan du i nödfall kontakta utrikesministeriets konsulära jour: tfn +358 9 1605 5555 eller e-post [email protected].
 

Helgdagar när ambassaden är stängt.