Kundservice

Konsulatets kundservice

Konsulatets kundservice tar emot kunder endast med tidsbokning under 
kundservicetiderna.

Om du inte kan komma när du har bokat tiden, avboka den i god tid på förhand. Just nu finns det många kunder som vill boka tid. Du kan följa eventuella annulleringstider i tidsbokningssystemet.

Bokningar för pass, identitetskort, medborgarskap, uppehållsärenden och notarietjänster måste bokas via vårt online bokningssystem(Länk till en annan webbplats.). För visumärenden måste tid bokas på VFS Global webbplats.

Du kan kontakta konsulatet per telefon måndagar och onsdagar kl. 15 - 16, tel. +44 (0)20 7838 6242. Linjen är ibland överbelastad.  Om linjen är upptagen, vänligen ring oss senare eller skicka e-post. 

OBS! Vi förutsätter att kunderna använder en ansiktsmask som täcker näsan och munnen.

Ambassaden har inte någon kundtoalett.

Frågor till konsulatet kan riktas till [email protected].  

Pass - och identitetskortsärenden

På grund av koronavirusepidemin, konsulatet accepterar kunder endast ett begränsat antal tills vidare. Alla kunder måste boka en tid på förhand. Bokningar för pass och identitetskort måste bokas via vårt online bokningssystem(Länk till en annan webbplats.) (utom i nödsituationer). 

OBS! Vi förutsätter att kunderna använder en ansiktsmask som täcker näsan och munnen.

Kontakta oss om du önskar att redan tidigare beställda färdiga handlingar postas (postavgift 7 GBP, måste betalas på förhand till beskickningens konto).

Kundtjänst i visumärenden

I enlighet med utrikesministeriets anvisningar, kan vi acceptera Schengen visumansökningar endast i undantagsfall.

Schengen visumansökningar tas emot via VFS Global i London, Manchester och Edinburgh. Mer information om specialkategorier finns på VFS Global webbplats.(Länk till en annan webbplats.)

Alla kunder måste boka en tid på förhand på VFS Globals webbplats(Länk till en annan webbplats.).

Medborgarskap och uppehållsärenden

På grund av coronaviruspandemin avbröt Finland mottagningen av vanliga ansökningar om uppehållstillstånd den 19 mars 2020. Mottagningen och behandlingen av uppehållstillstånd vid ambassaderna inleddes den 16 juni 2020 med vissa begräsningar. Läs mera: Finlands ambassader börjar ta emot ansökningar om uppehållstillstånd med vissa begränsningar(Länk till en annan webbplats.)

Alla kunder måste boka en tid på förhand via vårt online bokningssystem(Länk till en annan webbplats.)

Ambassadens e-post och telefonförfrågningar

Vår växel och konsulatets kundbetjäning är överbelastad. Läs först aktuell information på ambassadens och utrikesministeriets(Länk till en annan webbplats.) webbplatser och våra uppdateringar i sociala medier, där hittar du mycket nyttig information.

Kontakta oss främst via e-post. Man kan skicka allmänna förfrågningar till adressen [email protected]. Förfrågningar till konsulatet kan skickas till [email protected].

Om ditt ärende är synnerligen brådskande, kontakta oss per telefon från måndag till fredag klockan 10.00–12.00 och 13.00–16.00, +44 (0)20 7838 6200.

När ambassaden inte har öppet kan du i nödfall kontakta utrikesministeriets konsulära jour: tfn +358 9 1605 5555 eller e-post [email protected].

Helgdagar när ambassaden är stängt.