Team Finland -päivä 2024: ”Mission Possible”

Tämänvuotinen Team Finland-päivä pidettiin elokuussa Triplassa Helsingissä. Tapahtuman dynaaminen teema oli ”Mission Possible”, ja se tarjosi kutsutuille yrityksille arvokkaan foorumin hakea asiantuntijoiden neuvoja viennistä, kansainvälisestä kaupasta ja rahoituksesta. Kauppakamari Suomi-Sveitsin toimitusjohtaja Anu-Maaria Calamnius-Puhakka osallistui tapahtumaan ja kirjoittaa vaikutelmistaan.

Team Finland Switzerland & Finland desk
Team Finland Switzerland & Finland desk (c) Susanna Lehto/ Business Finland

Tämänvuotinen Team Finland -päivä houkutteli paikalle yli 700 yrityksien ja julkisen sektorin edustajaa 

Tomi Korhonen

Osallistujilla oli mahdollisuus osallistua 10 minuutin speed-dating tapaamisiin suurlähettiläiden ja alan asiantuntijoiden kanssa, vierailla tiedotusosastoilla ja nauttia useista lavaesityksistä. Yritykset saattoivat varata ajan joko etukäteen tai paikan päällä näitä lyhyitä, mutta asiapitoisia tapaamisia varten, joiden tarkoituksena oli tarjota räätälöityä ohjausta ja näkemyksiä.

Päivän ohjelma alkoi Business Finlandin PR- ja mediaosaston johtajan Tomi Korhosen tervehdyspuheella, jota seurasivat työ- ja elinkeinoministeri Wille Rydmanin ja ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavion ministeripuheenvuorot. Päivän lavaesitykset kattoivat laajan kirjon aiheita geopolitiikasta ja globaaleista trendeistä vihreään siirtymään, mikä takasi monipuolisen ja kiinnostavan asialistan.

Anu-Maaria Calamnius-Puhakka, kauppakamari 
Sanna Sipilä-Axnix, Business Finland
Philipp Jordi, suurlähetystö Bern

Sveitsin tiedotuspisteellä paikalla olivat suurlähettiläs Valtteri Hirvonen ja Team Finlandista sekä Kaupallisista ja taloudellisista asioista vastaava neuvonantaja Philipp Jordi yhdessä kauppakamarin edustajan Anu-Maaria Calamnius-Puhakan kanssa. Tapaamisia oli varattu koko päivän ajan. Kiinnostus Sveitsin markkinoita kohtaan oli ilmeistä, ja monet yritykset halusivat saada lisätietoja markkinoista, tapahtumista ja verkostoitumismahdollisuuksista. Joillekin yrityksille tämä tapahtuma oli ensimmäinen askel Sveitsin markkinoiden tutkimisessa, kun taas toiset pyrkivät edistämään jo käynnistämiään hankkeita. Keskustelunaiheet vaihtelivat tekoälyn mallintamisesta terveyteen liittyvästä teknologiasta aina suosittuun saunateollisuuteen. Toimialojen moninaisuus kuvasti sitä laaja-alaista asiantuntemusta, jota tarvitaan näiden yritysten neuvontaan ja menestyksen kannalta välttämättömien reaalimaailman tietojen ja yhteyksien tarjoamiseen.

Suomalaisilla yrityksillä on kasvavia mahdollisuuksia erityisesti aloilla, joilla Suomi jo nyt loistaa. Teknologia ja innovaatiot,  kestävä kehitys sekä vihreä siirtymä.  Suomi on tunnettu innovaatioistaan tekoälyn, cleantechin ja terveysteknologian aloilla. Näillä toimialoilla on suuri kansainvälinen kysyntä, ja oikealla tuella ne voivat skaalautua globaalisti. Myös muut alat, joilla suomalaiset yritykset voivat tarjota erikoistuneita ja korkealaatuisia tuotteita - kuten muotoilua, koulutusteknologiaa ja hyvinvointia - voivat tarjota kilpailuetua Sveitsin markkinoilla.

Miten Suomi saataisiin vahvemmin osaksi globaalia taloutta?

On selvää, että suomalaiset yritykset ovat kiinnostuneita laajentumaan ulkomaille. Miksi kuitenkin vain harvat onnistuvat murtautumaan ulkomaisille markkinoille ja menestymään? Suomalaisilla yrityksillä on monenlaisia esteitä ulkomaanmarkkinoille tultaessa. Kaikki alkaa paikallisten liiketoimintatapojen, kielten ja kuluttajakäyttäytymisen kunnioittamisesta ja ymmärtämisestä. Lisäksi monet suomalaisyritykset kamppailevat kovan kilpailun kanssa kansainvälisillä markkinoilla, joilla brändin tunnettuus ja uskollisuus ovat jo vakiintuneet. Kumppanuudet ovat elintärkeitä, ja monilta suomalaisilta yrityksiltä puuttuvat vahvat kansainväliset kumppanuudet, joiden avulla ne voisivat hankkia markkinatuntemusta, resursseja ja uskottavuutta. Tämä tarkoittaa sitä, että on investoitava aikaa näiden suhteiden rakentamiseen. Mikään ei ole parempaa kuin todelliset tapaamiset ja vierailutapahtumat verkoston rakentamiseksi, eikä kukaan muu ei voi tehdä sitä yrityksen puolesta.


Toisekseen on hyvä miettiä, miten päästä käsiksi markkinatutkimuksiin ja -tietoihin. Yksityiskohtaiset, markkinakohtaiset tiedot ovat ratkaisevan tärkeitä yrityksille, jotka haluavat laajentua kansainvälisesti. Tarjolla on myös erilaisia työkaluja ja alustoja, jotka voivat auttaa yhdistämään suomalaiset yritykset potentiaalisiin kumppaneihin, jakelijoihin ja asiakkaisiin ulkomailla.  Eri maissa on lisäksi erilaisia oikeudellisia, verotuksellisia ja kaupallisia vaatimuksia, joita voi olla vaikea noudattaa. Esteiden ymmärtäminen ja tarvittavien välineiden, tuen ja tietämyksen määrittäminen ovat avainasemassa, jotta suomalaiset yritykset voivat menestyä kansainvälisesti. Näin voitaisiin vapauttaa suomalaisten yritysten potentiaali ja lisätä Suomen globaalia taloudellista läsnäoloa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Team Finland -päivä oli kaiken kaikkiaan menestys, joka korosti sellaisten kumppanuuksien ja verkostojen merkitystä, jotka voivat tarjota konkreettista tukea yrityksille nykypäivän nopeasti kehittyvillä globaaleilla markkinoilla.

Jotta Suomen vienti saadaan kasvamaan, maan on luotava koordinoitu, strateginen kehys, jossa yhdistyvät valtion tuki, yksityisen sektorin innovaatiot ja kansainvälinen yhteistyö. Nyt jos koskaan, tarvitsemme hallituksen tukemia aloitteita, julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuksia ja ”Suomi-tuotemerkin” edistämistä. Tässä Team Finland -päivä on erinomainen paikka aloittaa!

Anu-Maaria Calamnius-Puhakka, Chamber of Commerce Finland-Switzerland ([email protected]

Lisätietoja: Philipp Jordi - neuvonantaja, Suomen suurlähetystö, Bern ([email protected]