Utrikesministeriet effektiverar sitt stöd till finländska företag

Pressmeddelande 120/2005
11.4.2005


Utrikesministeriet har utarbetat en strategi för att effektivera sin verksamhet till stöd för finländska företag. Med hjälp av strategin för främjande av export och internationalisering försöker man stöda finländska företags verksamhetsförutsättningar och hjälpa till med att lösa problem. Utrikesministeriets omfattande rapportering om utländska ekonomier, handel och övriga samhällspolitiska sektorer fokuseras på att i allt högre grad motsvara det finländska näringslivets behov. Samtidigt förstärks ministeriets och utrikesrepresentationernas traditionella promotionsservice.

Uppdateringen av strategin för främjande av export och internationalisering bottnar i behovet att i praktiken tillämpa den nationella strategi för främjande av exporten som utarbetats i Exportforum. Det finns även ett behov av att reagera på den redogörelse om ”Finland i världsekonomin” som statsrådet offentliggjorde i fjol och rekommendationerna i denna. På detta sätt blir utrikesministeriet en effektivare aktör inom främjande av export och internationalisering som utnyttjar sin inneboende styrka till exempel i form av representationsnätet, bland övriga aktörer som även de effektiverar sin verksamhet.

Inom utrikesministeriets strategi för främjande av export och internationalisering skisseras verksamheten upp i form av tre pelare. Den första pelaren består av inverkan på den externa verksamhetsmiljön för att trygga jämlika verksamhetsförutsättningar för finländska företag och lösa de problem dessa ställs inför. Den andra pelaren omfattar mera traditionella promotionstjänster, såsom olika slags kampanjer, resor för främjande av exporten och dylikt. Den tredje pelaren består av en förbättrad kvalitet på den information som utrikesministeriet producerar och distribution av denna information för näringslivets behov så effektivt som möjligt.

Utrikesministeriet lägger vikt vid utbildning av sin personal så att dess beredskap att främja export och internationalisering ytterligare förbättras. Ministeriets tjänster görs kända och nya metoder för utvärdering av verksamhetens effekt utvecklas.

Ett nära samarbete med övriga aktörer inom främjande av export och internationalisering och utvecklande av tjänster som utgår från kundernas behov är nyckelord vid genomförandet av den nya strategin. I fortsättningen kommer man att inleda flera konkreta projekt.

Närmare upplysningar: avdelningschef Antti Kuosmanen, handelspolitiska avdelningen, tfn 09 1605 5042, och biträdande avdelningschef Jari Gustafsson, handelspolitiska avdelningen, tfn 09 1605 5503.











Utrikesministeriets strategi för främjande av export och internationalisering (på finska)