Finland som är känt för god förvaltning har ökat sitt anseende som turistland

Enligt resultaten från undersökningen Anholt-Ipsos Nation Brands Index har Finland tagit sig från plats 18 till plats 15 under de senaste tio åren. Denna jämförande undersökning av 60 länder visar att Finland är på uppgång i synnerhet som ett turist- och bosättningsland.

Anholt-Ipsos Nation Brands Index som genomförts sedan 2005, är en omfattande jämförelse som mäter människors uppfattningar om 60 olika länder. I undersökningen 2023 placerar sig Finland på plats 15, och ligger nu en plats högre jämfört med förra året. Placeringen grundar sig på poängen som Finland fått i sex olika kategorier som gäller export, förvaltning, kultur, människor, turism, invandring och investeringar.

Uppfattningarna om Finland som ett turist- och bosättningsland har blivit positivare

I likhet med tidigare undersökningar uppskattas Finland särskilt för jämlikhet och miljöskydd. Utöver dessa temaområden placerar sig Finland bland de tio bästa länderna i kategorier som handlar om rättvis behandling av människor, förvaltningens kompetens och redbarhet, fred och säkerhet, livskvalitet och minskning av fattigdomen i världen. Den positivaste utvecklingen jämfört med året innan har skett i uppfattningarna om att bo och arbeta i Finland. Också i kategorin turism påvisar Finland en större tillväxt än genomsnittet.

”Med tanke på Finlands storlek är landsbilden konsekvent bra. Det är viktigt att vi är kända för rätt saker. I dessa tider ger en stark Finlandsbild inte bara möjligheter för oss utan också trygghet”, säger ordföranden för Finland Promotion Board och utrikesministeriets kommunikationsdirektör Mikko Koivumaa som samordnar arbetet med Finlandsbilden.

Så länge dessa undersökningar har gjorts har uppfattningarna om god förvaltning varit Finlands viktigaste styrka. Trots att Finlands placering totalt sett har varierat mellan 18 och 15 har Finland som bäst placerat sig på sjätte plats bland 60 länder i kategorin förvaltning. Undersökningen  visar dock att Finland har fått betydligt sämre poäng för förvaltningen 2023, och ligger nu två platser lägre i förhållande till de andra länderna jämfört med året innan.

Uppfattningarna om kultur är Finlands största svaghet med tanke på Finlandsbilden. I denna kategori intar Finland plats 26. De sämsta enskilda resultaten gäller kategorin historiska byggnader och det finländska kulturarvet. Här placerar sig Finland på plats 36 och 29. Små positiva förändringar har dock skett när det rör sig om samtidskultur, stadskultur och idrott.

Uppfattningarna varierar från land till land

Undersökningen ger också mycket information om hur uppfattningarna om Finland varierar i olika länder.  Av de länder som deltar i undersökningen är åsikterna om Finland och finländarna mest positiva i Tyskland och Sverige. Saudiarabien och Sydafrika har däremot klart svagare uppfattningar om Finland än de övriga länderna. Ännu 2019 uppskattade ryssarna Finland mer än genomsnittet, men enligt undersökningen 2023 har Finland i flera kategorier som gäller samhälle och människor fallit bort från de tio bästa och hör nu till de tio sämsta.

Nation Brands Index är en uppskattad undersökning om landsbilder och för den intervjuas över 60 000 människor i 20 länder.

Årets intervjuer gjordes den 27 juli-3 augusti 2023. I undersökningen görs inga BNP-utjämningar, utan Finland jämförs direkt med stora länder, såsom Förenta staterna, som i årets resultat ligger 9 platser ovanför Finland. De nordiska länder som deltar i undersökningen ligger alla inom fem poängplatser från varandra, medan Sverige leder gruppen med sin tionde plats.

Mer information