Kundservice på ambassaden

Våra vanligaste tjänster

Pass

Uppehållstillstånd

Visum

Legalisering

Hjälp till nödställda

Alla tjänster A-Ö

Ambassaden betjänar via telefon och e-post

Vår telefontid är på onsdagar kl. 9.00-10.00

  • +971 2 885 3666

För inresa- och konsulära ärenden, vänligen kontakta oss via e-post

Kundtjänsten på ambassaden är överbelastad, vilket också orsakar förseningar i behandlingen och mottagandet av passansökningar och notarietjänster. Om du ska resa till Finland påminner ambassaden om att det också är möjligt att ansöka om pass i Finland. Mer information om hur du ansöker om pass i Finland finns på polisens webbplats: Så ansöker du om pass.(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Tidsbokning

Kundtjänsten betjänar med tidsbokning.

Du kan boka en tid via e-post:

Observera att ambassaden har outsourcat mottagandet av uppehållstillståndsansökningar, kundtjänsten och tidsbokningen till VFS Global i Abu Dhabi(Länk till en annan webbplats.).Vänligen kontakta VFS Global direkt angående alla frågor om uppehållstillstånd samt tidsbokning.

Visumansökningar lämnas in på VFS Globals kontor i Abu Dhabi eller Dubai. Boka en tid för mottagning via visumcenterets webbplats(Länk till en annan webbplats.) eller via telefon (tel.+971 4 205 5907). 

Ankomst på platsen

Vi rekommenderar att du bekantar dig med instruktionerna som gäller ditt ärende på vår webbplats innan ditt besök på ambassaden. Vi ber dig också att komma i tid till ambassaden.  

Vänligen observera följande när du besöker ambassaden:

  • Vi ber kunderna att följa allmänna rekommendationer och instruktioner om handhygien och hosta.
  • Om du har influensaliknande symptom, vänligen kom inte till ambassaden och kontakta oss via telefon eller e-post för att flytta din tidsbokning.

Observera också att ambassaden kan bli tvungen att ställa in eller skjuta upp ditt möte även med kort varsel på grund av lokala bestämmelser eller andra skäl utanför ambassadens kontroll.

Serviceavgiften kan endast betalas på ambassaden med betalkort (debet- eller kreditkort).

Hämtning av färdiga dokument

Hämtning av färdiga dokument är endast möjlig under hämtningstiderna. Vänta på att du får ett e-postmeddelande från ambassaden att dina dokument är redo att hämtas.

De nästa tiderna för upphämtning är:

  • Tisdag 16.7. kl. 13.30 - 15.30 
  • Torsdag 18.7. kl. 13.30 - 15.30
  • Tisdag 23.7. kl. 13.30- 15.30 
  • Torsdag 25.7. kl. 13.30 - 15.30
  • Tisdag 30.7. kl. 13.30- 15.30
  • Torsdag 01.08. kl. 13.30 - 15.30
  • Tisdag 06.08. kl. 13.30 - 15.30

Observera att upphämtningstiderna kan ändras av skäl som ligger utanför ambassadens kontroll.

Du kan hämta färdiga dokument från ambassadens besöksadress:

Embassy of Finland in Abu Dhabi

Etihad Towers Office, Tower 3, 20th Floor

Conrnice W St

Abu Dhabi

Förenade Arabemiraten

Hur kan man hämta dokument från ambassaden

  1. Du kan hämta ut dokumentet personligen mot uppvisande av en giltig identitetshandling.
  2. Du kan ge fullmakt åt en annan person att hämta ditt dokument åt dig. Personen måste ha med sig fullmakten samt sin egen identitetshandling.
  3. Du kan ge kurirfirman i uppdrag att hämta dina dokument för din räkning. Skicka en förbetald kurirfraktsedel till ambassaden via e-post. Förutom fraktsedeln ska du bifoga en fullmakt där du ger ditt samtycke till att ambassaden överlämnar dina handlingar till kurirfirman. Kuriren måste också ha med sig fullmakten och ett hämtningsnummer när han eller hon hämtar ut dina handlingar.

Använd ambassadens fullmaktsformulär för fullmakten. För tillståndet behöver du ett personligt hämtningsnummer, som ska anges på tillståndsformuläret. Ambassaden skickar hämtningsnumret till dig när dina handlingar är klara för avhämtning.

Att skicka e-postmeddelanden som innehåller personuppgifter till ambassaden.

När du skickar meddelanden eller bilagor som innehåller personuppgifter till ambassaden, använd krypterad e-post via secmail-tjänsten. Information om hanteringen av personuppgifter i utrikesförvaltningen. https://um.fi/dataskydd(Länk till en annan webbplats.)

Att registrera sig för tjänsten

  1. Gå till https://turvaviesti.gov.fi/index.cgi(Länk till en annan webbplats.).
  2. Skriv in din e-postadress, klicka på "Fortsätt" och sedan på "Registrera".
  3. Du kommer att få en personlig länk i din e-post för att logga in på tjänsten. Länken du får är giltig i 30 dagar och kan användas för att skicka flera meddelanden.

Att skicka ett meddelande

  1. Följ länken i det e-postmeddelande du får.
  2. I fältet Recipient skriver du in utrikesministeriets e-postadress (@gov.fi) , till exempel [email protected] .
  3. Skriv ditt meddelande och bifoga eventuella nödvändiga bilagor genom att klicka på "Välj filer". Klicka på "Bifoga" för att bekräfta den fil du har valt. I ditt meddelande ska du tydligt ange vad de bilagor du skickar handlar om.
  4. Skicka meddelandet genom att använda "Skicka"-knappen som finns i nedre vänstra hörnet av fönstret.
  5. När du har skickat meddelandet kan du spara det för dig själv om du vill.