Asiointi edustustossa

Yleisimmät palvelumme

Passi

Oleskelulupa

Laillistus

Hädänalaisen avustaminen

Kaikki palvelut A-Ö

Viisumihakemukset jätetään VFS Globalin toimipisteisiin Abu Dhabissa tai Dubaissa. 

Ajanvaraus

Asiakaspalvelumme toimii ajanvarauksella. Varataksesi ajan lähetä ajanvarauspyyntö osoitteeseen [email protected].

Ajanvarauspyynnössä tulee olla seuraavat tiedot:

  • asiakkaan nimi / asiakkaiden nimet, jos ajanvaraus koskee useampaa asiakasta
  • yhteystiedot: sähköposti ja puhelinnumero
  • asia (esim passi, laillistus, oleskelulupa). Jos asiasi koskee esimerkiksi sekä laillistusta että passihakemusta, muistathan mainita siitä ajanvarauspyynnön yhteydessä.


Jos ajanvarauksesi koskee oleskelulupahakemusta, ilmoitathan myös seuraavat tiedot:

  • hakijan kansalaisuus ja asuinmaa
  • perheside: perheenkokoajan nimi ja perheside (esim. puoliso, lapsi jne).
  • työnteko: työnantajan nimi sekä tehtävä
  • opiskelu: oppilaitoksen nimi sekä liitteeksi oppilaitoksen hyväksymiskirje

HUOM! Viisumihakemukset jätetään VFS Globalin toimipisteissä.

Ajanvaraus on henkilökohtainen. Jos haluat varata ajan myös perheenjäsenien asiointia varten, merkitse asia selvästi ajanvarauspyyntöön, jotta voimme huomioida tämän ajanvarauksessa.

Voit esittää toiveen ajankohdasta, mutta huomioithan, että edustusto ei pysty takamaan asiointiaikaa tiettynä ajankohtana johtuen muun muassa edustuston ajanvaraustilanteesta ja tarjolla olevista asiointiajoista.

Ilmoita edustustoon mahdollisimman nopeasti, jos et pääsekään asioimaan edustustossa sinulle varattuna ajankohtana, jotta voimme vapauttaa ajan muille asiakkaille.  

Paikalle saapuminen

Suosittelemme tutustumaan asiaasi koskeviin ohjeisiin verkkosivuillamme ennen asiointia edustustossa. Pyydämme myös saapumaan edustustoon ajoissa.  

Koronatilanteen asettamista rajoituksista johtuen, pyydämme huomioimaan seuraavaa asioidessanne edustustossa:

  • Asiakkaita pyydetään noudattamaan yleisiä suosituksia koskien kasvosuojaimia ja hansikkaita sekä ohjeita koskien käsihygieniaa, yskimistä sekä turvavälien noudattamista.
  • Pyydämme huomioimaan, että edustuston toimitiloihin voi tilarajoituksista johtuen saapua erillisellä ajanvarauksella vain asiakas itse ilman seuralaisia. Poikkeuksena esim. alaikäiset passinhakijat, jolloin huoltajien läsnäolo sallitaan.
  • Jos sinulla on flunssankaltaisia oireita, ethän saavu edustustoon ja olethan yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse ajanvarauksen siirtämistä varten.

Lisäksi pyydämme huomioimaan, että edustusto voi joutua perumaan tai siirtämään ajanvarausta lyhyelläkin varoitusajalla johtuen esim.  paikallisista viranomaismääräyksistä (esim. liikkumisrajoitukset) tai muista edustustosta riippumattomista syistä.

Valmiiden asiakirjojen noutaminen

Suurlähetystön noutoaika päivitetään verkkosivuillemme. Huomioithan, että noutoajat voivat muuttua edustustosta riippumattomista syistä.

Valmiiden asiakirjojen noutaminen on mahdollista ainoastaan noutoaikoina. Odota, että saat edustustolta sähköpostitse ilmoituksen, että asiakirjasi on noudettavissa.

Miten asiakirjoja voi noutaa edustustosta?

  1. Asiakirjan voi noutaa henkilökohtaisesti esittämällä voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen.
  2. Voit valtuuttaa toisen henkilön noutamaan asiakirjasi puolestasi. Henkilöllä tulee olla mukanaan valtakirja sekä oma henkilöllisyystodistus.
  3. Voit valtuuttaa kuriiritoimiston noutamaan asiakirjasi puolestasi. Lähetä edustustolle etukäteen maksetun kuriiripalvelun rahtikirja sähköpostilla [email protected] Liitä viestiin rahtikirjan lisäksi valtakirja, jolla annat suostumuksesi siihen, että edustusto voi luovuttaa asiakirjasi kuriiritoimistolle. Myös kuriirilla tulee olla valtakirja mukanaan ja noutonumero tiedossa, kun hän tulee noutamaan passilähetystä.

Käytä valtuutusta varten suurlähetystön valtakirjapohjaa. Valtuutusta varten tarvitset henkilökohtaisen noutonumeron, joka tulee merkitä valtakirjaan. Edustusto lähettää noutonumeron sinulle, kun asiakirjasi ovat valmiita noudettavaksi.

Henkilötietoja sisältävien sähköpostiviestien lähettäminen edustustoon

Kun lähetät edustustolle henkilötietoja sisältäviä viestejä tai liitteitä, käytä salattua sähköpostia secmail-palvelun kautta.

Palveluun rekisteröityminen

  1. Mene osoitteeseen https://turvaviesti.gov.fi/(Linkki toiselle verkkosivustolle).
  2. Kirjoita palveluun sähköpostiosoitteesi ja klikkaa "Jatka" ja sen jälkeen ”Rekisteröidy”.
  3. Saat sähköpostiisi henkilökohtaisen linkin, jonka kautta tunnistaudut palveluun. Saapunut linkki on voimassa 30 päivää ja sitä voi käyttää useamman viestin lähettämiseen.

Viestin lähettäminen

  1. Seuraa sähköpostiin saamaasi linkkiä.
  2. Kirjoita Vastaanottaja-kenttään ulkoministeriön (@formin.fi) sähköpostiosoite, esimerkiksi [email protected]
  3. Kirjoita viesti ja liitä tarvittaessa liitteet klikkaamalla ”Valitse tiedostot”. Vahvista valitsemasi tiedoston lisääminen klikkaamalla ”Liitä”. Kerrothan viestissäsi selvästi, mihin asiaan lähettämäsi liiteasiakirjat kuuluvat.
  4. Lähetä viesti ikkunan vasemmassa alakulmassa olevalla ”Lähetä”-painikkeella.
  5. Viestin lähetyksen jälkeen voit tarvittaessa tallentaa viestin itsellesi.