Nyheter om coronaläget i Indien

Coronavirusläget i Indien har förbättrats under februari. För resenärer som kommer från Finland krävs ett vaccinationsintyg. Från och med den 14 februari 2022 krävs ingen PCR-provning eller karantän av vaccinerade resenärer som anländer från Finland. Internationell flygtrafik och utfärdande av visum begränsas ytterligare. De regionala begränsningarna av trafik kan ändras också med kort varsel och praxisen varierar i de olika delstaterna. Det är obligatoriskt att använda ansiktsmask.

Av resenärer som kommer från Finland krävs ett intyg om coronavaccination. EU coronavaccination intyg godkänns om man har minst två doser av vaccin. Från och med den 14 februari 2022 krävs det inte något PCR-intyg av de resenärer från Finland som har fått minst två doser av vaccin. På flygfältet kan passagerare hänvisas till slumpmässig testning, varvid deltagandet i testet är obligatoriskt. Kravet på karantän har upphävts efter ankomsten till landet.

Indiens utfärdandet av turistvisum har avbrutits. Visum kan enligt prövning utfärdas till exempel på grund av arbete. Vänligen kontakta närmaste indiska ambassaden om du har tvingande reseskäl.

Du kan ansöka om visumförlängning av en indisk visum från den indiska immigrationsmyndigheten FRRO.

Mer information på engelska:

Rörelsefrihet

Den internationella flygtrafiken till Indien fungerar begränsat.

Internationella flyg som baserar sig på bilaterala avtal ordnas flera i veckan (Air Bubble). Bokningar görs direkt hos ifrågavarande flygbolag eller vid resebyrån.

Rörelse- och reserestriktioner kan ändras på kort varsel.

Kollektivtrafiken kan vara begränsad. Praxisen varierar från delstat till delstat.

Indiska regeringens engelskspråkiga coronalinje svarar på frågor på numret +91 11 23 978 046. Du kan följa med ditt eget område i de lokala nyhetsmedierna eller ringa delstatens rådgivande jourlinje. Dessutom är det bra att läsa delstatsmyndigheternas webbsidor och lokala nyheter.

Mer information:

Hälsovård

Det totala antalet av nya registrerade smittor har minskat i Indien under februari. Sjukhusen är inte överbelastade. Coronaläget varierar i de olika delstaterna.

Det är obligatoriskt att använda munskydd när man rör sig utomhus och i kollektivtrafiken.  Ansiktsmask ska också användas inomhus, t.ex. i köpcentrum. Det händer att feber mäts i hotell, affärer eller i kollektivtrafiken. På inrikesflyg är det obligatoriskt att ladda ner och använda den indiska corona-appen Aarogya Setu. Också lokalmyndigheter kan kräva att man använder appen i olika sammanhang.

Om du misstänker att du har smittats av coronaviruset ska du först ringa den indiska regeringens engelskspråkiga coronajour, som förklarar hur du ska gå vidare. Journumret för både medborgare och utlänningar är + 91 11 2397 8046. På samma nummer får du också information om vilka sjukhus som tar emot coronapatienter i ditt område och svar på frågor om corona.

Mer information på engelska:

Sanktioner för brott mot restriktionerna

En person som bryter mot restriktionerna kan bötfällas eller till och med arresteras.

Mer information:

Beskickningens kundbetjäning

Konsulära ärenden,- pass- och legalisering:

Kundtjänst i konsulära ärenden-, pass- och legalisering sker endast genom tidsbokning. Du kan boka en tid genom att skicka e-post till [email protected]

Ärenden gällande visum och uppehållstillstånd:

Ambassaden i New Delhi och vår externa tjänsteleverantör VFS Global tar endast emot visumansökningar och ansökningar om uppehållstillstånd med tidsbokning

Vår samarbetspartner VFS Global New Delhi tar emot ett begränsat antal visumansökningar. Tidsbeställningen görs direkt i VFS:s tidsbokningssystem. Anvisningar och en förteckning över de som har rätt att ansöka finns på VFS hemsida https://visa.vfsglobal.com/ind/en/fin/news/customers-can-submit-visa(Länk till en annan webbplats.)

Den som ansöker om uppehållstillstånd ska först göra ansökan i Migrationsverkets Enter Finland-system.  När det blir den sökandes tur kommer ambassaden att kontakta dig för identifiering och ordna en överenskommen tid. Den sökande kontaktas per e-post i Enter Finland, så det är viktigt att ens kontaktuppgifter är korrekt ifyllda i systemet.

Förfrågningar om visum och uppehållstillstånd kan skickas till [email protected]

Mer information:

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.).

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din anmälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till [email protected] och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad