Finpro och CTF inleder intensivt samarbete för turistfrämjandet i Finland

Större satsning på att bygga upp varumärket Finland och stöda affärsverksamheten inom turistbranschen.

Finpro och Centralen för turistfrämjande CTF delar i framtiden på ansvaret för turistfrämjandet i Finland. Tyngdpunkten i CTF:s verksamhet ligger i att främja en turistinriktad Finlandsbild och i produktmarknadsföring som stöder denna. Finansieringen och styrningen av turistfrämjandet handhas också i framtiden av CTF.

Finpro erbjuder turistfrämjandet sitt världsomfattande nätverk av exportcenter och sin erfarenhet av utveckling av företag. Finpro upprätthåller kontakten med researrangörer och medier utomlands samt handhar marknadsföringen och sales promotion inom de huvudsakliga marknadsområdena i samarbete med finländska företag inom branschen. Arrangemanget orsakar inga extra kostnader för turismnäringen.

I framtiden köper CTF turistfrämjande tjänster av Finpro. Finpro anställer cirka 20 personer för att sköta den turistfrämjande verksamheten vid sina exportcenter inom marknadsområden som är viktiga med tanke på Finlands turismnäring, såsom Estland, Ryssland, Tyskland, England, Frankrike, Italien, Spanien, Japan och Kina. Rekryteringen av personal som sköter turistfrämjandet vid Finpros exportcenter börjar med en allmän ansökningsomgång i månadsskiftet januari–februari. Avsikten är att välja ut största delen av personalen före slutet av mars.

CTF:s kontor utomlands stängs under loppet av 2008. CTF:s enhet i Helsingfors fortsätter sin verksamhet, om än i mindre skala än tidigare. Totalt stannar drygt 30 personer kvar i CTF:s tjänst, medan antalet i slutet av 2006 uppgick till cirka 100.

CTF satsar på att bygga upp Finlandsbilden

I och med den pågående omstruktureringen förnyar CTF sin verksamhet på ett betydande sätt. Tyngdpunkten flyttas från produktmarknadsföring till att i allt högre grad främja Finlandsbilden. Forsknings- och produktutvecklingsverksamheten effektiveras och som ett stort enskilt projekt förverkligas en webbportal, som enligt beräkningarna ska vara i användning i maj 2009.

Den interna ansökningsomgången har avslutats och den nya personalen valts i början av februari. Den exakta tidtabellen för hela omstruktureringen beror på bland annat tekniska frågor, såsom hyreskontrakt, personalomställningar samt eventuella betydande evenemang med anknytning till turismen under vårens lopp.

Finpros globala affärskompetens till stöd för finländska företag inom turistbranschen

Samarbetet mellan Finpro och CTF stärker för sin del grundtanken bakom verksamhetsstrategin för Finlands turistbransch, dvs. ”Utgångspunkten för turistbranschens affärsverksamhet är turistföretagaren”. Då tyngdpunkten i CTF:s verksamhet överförs till att främja en turistinriktad Finlandsbild får företagen i allt högre grad själva ansvara för produktifieringen och produktutvecklingen. I framtiden styrs företagen utöver till turistfrämjande också i allt högre grad till att utveckla sin egen affärsverksamhet. I samband med utvecklingen kan företagen utnyttja Finpros internationella affärskompetens.

Avsikten med samarbetet är att starkt utnyttja Finpros experter på internationell verksamhet, det världsomfattande nätverket av exportcenter samt marknads- och branschkompetensen till stöd för finländska turistföretag. Finpro betjänar speciellt små och medelstora företag som önskar växa och vill starta export och affärsverksamhet inom nya marknadsområden, utvidga sin affärsverksamhet inom existerande marknadsområden eller leverera produkter och tjänster på ett mer effektivt sätt på den internationella marknaden.

För mer information:

Jorma Turunen, verkställande direktör, Finpro, [email protected], tfn 040 3433 462
Jaakko Lehtonen, överdirektör, CTF, [email protected],
tfn 0400 871 799

Pressmeddelande 22.1.2008

























handel