Utrikesministeriet förnyar sin viseringsverksamhet

Pressmeddelande 23/2012
1.2.2012

Utrikesministeriet inför elektronisk behandling av visumansökningar och utreder möjligheten att grunda en servicecentral för viseringar utanför huvudstadsregionen. Projektet ingår i utrikesministeriets insatser för statsförvaltningens effektivitets- och resultatprogram.

Med denna reform strävar utrikesministeriet efter att garantera god service för dem som ansöker om visum i Ryssland, tills visumfriheten mellan EU och Ryssland uppnås.

Elektronisk behandling av visumansökningar skulle försnabba behandlingen av visum under de livligaste perioderna oberoende av var ansökan lämnas in. Man utreder också möjligheten att grunda en så kallad servicecentral för viseringar i Finland så att en del av visumansökningarna till det livligaste kontoret, konsulatet i S:t Petersburg, skulle kunna behandlas i Finland. Den planerade servicecentralen skulle också möjliggöra effektivt utnyttjande av hela kapaciteten om det skulle ske plötsliga förändringar i visumförfarandena i något land.

Projektet är nu under förhandsutredning. Möjliga orter där servicecentralen kunde placeras är Lahtis, Kouvola eller Villmanstrand. Städerna har goda trafikförbindelser till S:t Petersburg och där finns språkkunnig arbetskraft. I ett första provskede skulle servicecentralen sysselsätta ca 60 personer.

De finländska beskickningarna behandlade sammanlagt 1 258 999 visumansökningar 2011, flera än någonsin tidigare. Det var en ökning på 23 procent jämfört med föregående år. Av dessa behandlades nästan 95 procent vid Finlands fyra beskickningar i Ryssland, de allra flesta av dem liksom tidigare år, 936 620, vid generalkonsulatet i S:t Petersburg. Finlands och de andra Schengenländernas beskickningar i Ryssland är inte planerade för att ta emot sådana mängder visumansökningar.

För mera information: chefen för allmänhetstjänsterna Lauri Aaltonen, tfn 09 1605 5440, chefen för dataförvaltningsenheten Ari Uusikartano, tfn 09 1605 5338