Team Finland Knowledge –verkosto laajeni neljään maahan

Team Finland Knowledge –verkosto laajeni neljään maahan

Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen erityisasiantuntijoiden Team Finland Knowledge –verkosto laajeni syyskuussa neljään maahan. Uudet erityisasiantuntijat aloittivat työskentelyn Suomen suurlähetystöissä Arabiemiirikunnissa, Etelä-Afrikassa, Intiassa ja Venäjällä. Ulkoministeriössä puolestaan aloitti syyskuussa uusi koulutussuurlähettiläs Marjaana Sall.

Uutisessa mainitut henkilöt yhteiskuvassa
Uudet Team Finland Knowledge -erityisasiantuntijat Sari Eriksson (vas.), Jaakko Skantsi, Iina Soiri ja Mika Tirronen ryhmäkuvassa. ©OKM/Katarina Koch

Jaakko Skantsi: Yhteistyö on oppimistilanne sekä Suomelle että Arabiemiraateille

Jaakko Skantsi aloitti pestinsä Abu Dhabissa, jossa hänen vastuualueeseensa kuuluu myös muita Persianlahden maita. Skantsi odottaa näkevänsä suomalaisia koulutusalan toimijoita 2020 Dubaissa järjestettävässä maailmannäyttelyssä.

Maailmannäyttelyn avulla voimme päästä paremmin sisään paikalliseen koulutus- ja tiedepolitiikan tilanteeseen sekä yhteistyömahdollisuuksiin. Lisäksi voimme laajentaa koulutusviennin puolella verkostoja ja kartoittaa mahdollisuuksia suomalaisille toimijoille Arabiemiraateissa ja Persianlahden alueella laajemminkin”, Skantsi kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön haastattelussa.   

Arabiemiraatit ovat Skantsille tuttu alue, sillä hän opetti ja mentoroi EduCluster Finlandin hankkeessa siellä vuosikymmenen alussa.

Perusopetuksen lisäksi hän arvioi potentiaalia olevan myös erityisopetuksessa sekä korkeakoulu- ja tiedeyhteistyössä. Hän pitää yhteistyötä oppimistilanteena sekä Suomelle että Arabiemiraateille.

Iina Soiri: Haluan, että Afrikka nähdään potentiaalina, eikä pelkkänä haasteena

Jo 20 vuotta Afrikassa työskennellyt Iina Soiri aloitti erityisasiantuntijana Etelä-Afrikan Pretoniassa. Soiri on tehnyt mittavan työuran Afrikan asioiden parissa, ja kokemusta on kertynyt niin Uppsalan Pohjoismaisen Afrikka-instituutin johtajana kuin ulkoministeriössä kehityspolitiikan tehtävissä.

”Näen, että työni on ennen kaikkea verkostoitumista, Suomen opetusalan tarjonnan markkinoimista ja paikallisten tarpeiden kartoittamista”, Soiri kertoo.

Hän sanoo Afrikassa olevan paljon mahdollisuuksia esimerkiksi tutkimusyhteistyöhön globaalien ongelmien ratkaisussa. Vaikka yhteistyöllä eteläisen Afrikan kanssa on jo pitkät perinteet, Soirin mukaan tarvitsemme aitoa kumppanuutta enemmän tulevaisuudessa.

”Meidän pitää pystyä tarjoamaan afrikkalaisten omaa työtä tukevaa yhteistyötä. Tunnustetaan myös heidän osaamisensa, joka on usein innovatiivista ja oivaltavaa”, Soiri toteaa.

Mika Tirronen: Intia tarjoaa suomalaisille tutkijoille ja korkeakouluille huipputason partnereita

New Delhissä työskentelevällä Mika Tirrosella on aiempaa kokemusta muun muassa Kiinasta, jossa hän toimi asiantuntijana Team Finland Knowledge -pilottihankkeessa.

Opettajankoulutuksen ohella intialaisia kiinnostavat erityisesti suomalaiset päiväkodit, perusopetus ja ammatillinen koulutus.

”Erityinen teema juuri nyt on ammatillisen koulutuksen relevanssi, eli vastaako koulutus riittävällä tavalla työelämän vaatimuksiin”, Tirronen sanoo.

Sari Eriksson: Suomalaista osaamista arvostetaan Venäjällä

Aiemmin tutkijana Helsingin yliopistossa työskennellyt Sari Eriksson on tutkinut korkeakoulukenttää entisen Neuvostoliiton alueella. Taustaa nykyiseen työhön antoi myös työskentely koulutusviennin parissa Puolassa.

Venäjällä on kiinnostusta suomalaiseen koulutukseen. On tärkeää, että tarttuisimme olemassa olevaan kiinnostukseen enemmän”, hän sanoo.

Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan seuraamisen lisäksi hänen työhönsä kuuluu opiskelijavaihdon kehittäminen ja venäläisten osaajien houkuttelu Suomeen.

Eriksson pitää tärkeänä tuoda esiin Suomen osaamista, sillä Venäjällä on halua tehdä kansainvälistä yhteistyötä nimenomaan heitä parempien kanssa.

Lue Sari Erikssonin haastattelu opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivuilta.