Ersättning av samtal till kristelefonerna efter Asienkatastrofen

Pressmeddelande 24/2005
20.1.2005


Utrikesministeriet har åtagit sig att ersätta kostnaderna för samtalen till ministeriets kristelefon 010-802266 under perioden 26.12.2004-5.1.2005. Man har försökt ordna saken med de enskilda operatörerna så att dessa samtal inte överhuvudtaget skall faktureras, men på grund av varierande faktureringsperioder är det möjligt att vissa personer kan ha fakturerats för samtalen. Avsikten är att dessa personer skall gottgöras i följande faktura.

Om det förekommer problem vid utredningen av samtal till kristelefonen kan man kontakta utrikesministeriet, som kan hjälpa till att reda ut frågan.

Uppgifter som behövs i anmälan:
- I vems namn är anslutningen
- Anslutningens nummer och operatör
- Fakturans referensnummer

En begäran om rättelse kan sändas till enheten för data- och telekommunikationsteknik:
e-post: [email protected],
fax: 09 160 55392,
postadress: Enheten för data- och telekommunikationsteknik/Jukka Seppälä, Maringatan 22 A, 00160 Helsingfors.

Närmare upplysningar: telekommunikationsexpert Jukka Seppälä, utrikesministeriets enhet för data- och telekommunikationsteknik, tfn (09) 160 55540.