Valmiussuunnittelu, Israel, Tel Avivin -suurlähetystö

Varaudu ennalta

Mahdollisiin kriisitilanteisiin on hyvä varautua jo ennalta. Kohtuullinen juoma- ja ruokavarasto, lääkkeet ja ensiaputarvikkeet ovat tärkeitä kaikissa poikkeustilanteissa, joissa jakelujärjestelmien toiminta vaikeutuu. Jokaisen on lisäksi hyvä huolehtia, että seuraavat varusteet ovat saatavilla:

  • henkilöllisyyspaperit ja passi
  • käteistä rahaa
  • ruoka- ja juomavarastot harkinnan mukaan
  • henkilökohtaiset lääkkeet ja reseptit sekä ensiaputarvikkeet ml. auton ensiapulaukku
  • kynttilöitä, tulitikut, taskulamppu
  • ajoneuvon asiakirjat
  • polttoainetta ajoneuvoon
  • kartat ja vararengas ajoneuvossa
  • paristokäyttöinen matkaradio, jossa myös lyhytaallot
  • matkapuhelin ja laturi
  • suurlähetystön yhteystiedot
  • huolehdi asuntosi turvallisuusjärjestelyistä (lukitus, valaistus, vartiointi, sammutusvälineet)
  • selvitä itsellesi turvallisimmat reitit kodin, työpaikan ja kokoontumispaikan välillä

Valmiusasteet

Evakuointisuunnitelmassa olevat valmiusasteet ovat suuntaa-antavia ja ne voivat tositilanteessa olla päällekkäisiäkin. Valmiusasteiden alla esitetyt valmiusohjeet ovat yleisiä suosituksia, joita on syytä noudattaa yhdessä paikallisten viranomaisten ohjeiden kanssa tilanneharkintaa käyttäen.

Tehostettu valmius I “pysy kotona”

Vältä tarpeetonta liikkumista kodin/työpaikan/koulun/tms. ulkopuolella.

Kotiuttaminen ja/tai evakuointi

Evakuointi tulee toteuttaa vain, jos se on teknisesti mahdollista ja liikkuminen ei olennaisesti lisää riskiä verrattuna paikalla pysymiseen. Valmiussuunnittelussa on syytä edeltäkäsin hahmotella vaihtoehtoisia toimintamalleja, kerätä yhteystietoja, suunnitella työnjakoa jne. Henkilö voidaan evakuoida tai kotiuttaa vain hänen omalla suostumuksellaan. Pohjoismaat ja EU-maat neuvottelevat pääsääntöisesti ennen evakuointipäätöksen tekoa sekä paikallis- että ministeriötasolla. Yhteistyömahdollisuudet on syytä selvittää näiden edustustojen kanssa tilannekohtaisesti. Evakuoinnista päättää ulkoministeriö ministeriön ja edustuston välisten neuvottelujen ja tilannearvioiden pohjalta. Tilanteen niin edellyttäessä (esim. turvallisuustilanteen nopea ja jyrkkä huononeminen tai viestiyhteyksien katkeaminen) edustuston päällikkö tai hänen sijaisensa saattaa joutua tekemään evakuointipäätöksen itsenäisestikin. Edustuston avustamisvelvollisuus rajoittuu sen tosiasiallisiin toimintamahdollisuuksiin. Kriisitilanteissakin toimitaan yleensä toisen valtion suvereenilla alueella. Vieraan valtion alueella oleskelevat henkilöt ovat tämän valtion oikeudellisen ja hallinnollisen toimeenpanovallan alaisia ja heidän tulee noudattaa maan lakeja, määräyksiä ja viranomaisohjeita. Evakuoinnin yhteydessä edustusto voi järjestää kuljetuksia, odotustilan evakuointia varten tai avustaa muilla mahdollisilla tavoilla.

Siirtyminen turvallisemmalle alueelle maan sisällä tai naapurimaahan

Kriisialueen käsittäessä vain osan valtion pinta-alasta ja/tai arvioitaessa kriisin keston olevan melko lyhytaikaisen, on yksi vaihtoehto evakuoitua maan sisällä turvalliseksi katsotulle alueella. Toisinaan siirtyminen maan sisällä turvallisemmalle alueelle saattaa olla vaarallista. Tällöin tai kriisialueen käsittäessä koko maan, voidaan evakuoitua turvalliseksi arvioituun naapurimaahan.

Evakuointi muualle (esim. Suomeen)

Jos naapurimaat arvioidaan vaarallisiksi tai niihin siirtyminen on vaikeaa, voidaan siirtyä väliaikaisesti muuhun maahan. Mikäli kriisin arvioidaan jatkuvan pitkään, on syytä pyrkiä yhdessä ministeriön kanssa järjestämään evakuointi Suomeen.

Henkilökohtainen omaisuus

Edustuston avustustoimien tarkoitus on varmistaa henkilöiden turvallisuus. Matkatavaroiden mukaan ottamista yleensä rajoitetaan, eikä kotieläimiä voi ottaa mukaan. Jokainen on itse vastuussa maassa olevasta omaisuudestaan. Laadi tarkka luettelo maahan jäävistä tavaroista ja niiden arvosta mahdollisia korvauskysymyksiä varten.

Evakuoinnista aiheutuvat kustannukset

Kotiuttamisesta ja evakuoinnista aiheutuvista kuluista vastaa asianomainen itse. Erittäin kiireellisissä tapauksissa edustusto voi suorittaa kustannukset ulosottokelpoista takaisinmaksusitoumusta vastaan.

Yhteystiedot kriisitilanteessa

Yleinen hätänumero

101
+972 3 699 4111

Pelastusviranomaiset

Poliisi
Palokunta
Home Front Command
Puhelin
National Health Emergency Operation Center

Muut

MFA Israel Situation Room 24/7

Tel Avivin -suurlähetystö

Asiakaspalvelu

Passi-, kansalaisuus- ja notaariasioissa asiakaspalvelu vain ajanvarauksella maanantaista perjantaihin klo 9-12. 

Ajanvaraus(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

Jos et pääse tulemaan sovittuna aikana, PERU aikasi ajoissa.

Suurlähetystöön saapuessasi pyydämme ottamaan huomioon Israelissa mahdollisesti voimassa olevat säädökset ja liikkumisrajoitukset.

Konsulaatin puhelinpalvelu avoinna ti-to 9-12.

Puhelin: +972 3 745 6600

Sähköposti: [email protected]

Virka-aika

ma-to 8.15-16.30, pe 8.15-13.30

Poikkeavat aukioloajat

SUOMEN suurlähetystö, TEL AVIV - Juhlapyhät 2024
Vuonna 2024 suurlähetystö on suljettuna ja/tai poikkeavia työaikoja sovelletaan seuraavina Suomen ja Israelin juhlapyhinä:
Ma 1.1. Uudenvuodenpäivä SULJETTU
Pe 29.3. Pitkäperjantai SULJETTU
Ma 1.4. Pääsiäismaanantai SULJETTU
Ti 23.4. Pessach (päivä 1) SULJETTU
Ma 29.4. Pessach (päivä 7) SULJETTU
Ti 14.5. Yom HaAtzmaut SULJETTU
Ke 12.6. Shavuot SULJETTU
To 3.10. Rosh HaShana (päivä 1) SULJETTU
Pe 4.10. Rosh HaShana (päivä 2) SULJETTU
To 17.10. Sukkot SULJETTU
To 24.10. Simchat Torah SULJETTU
Ti 24.12. Jouluaatto SULJETTU
Ke 25.12. Joulupäivä SULJETTU
To 26.12. Tapaninpäivä SULJETTU




Päivystys

Kun edustusto on suljettuna, voit hätätapauksissa ottaa yhteyttä ulkoministeriön päivystykseen: puhelin +358 9 1605 5555 tai [email protected].

Sähköpostiosoite

Vaihde

  • +972 3 745 6600

Faksi

  • +972 3 744 0314

Postiosoite

Suomen suurlähetystö
P.O. Box 9101
6109002 TEL AVIV
ISRAEL

Käyntiosoite

Adgar360 (31. kerros)
Hashlosha Street 2
6706054 TEL AVIV
ISRAEL

Sijainti kartalla

Verkkolaskutusosoite

OVT: 0037024597393280
Operaattori: OpusCapita Solutions Oy (E204503)

Henkilöstö

Nina Nordström
Suurlähettiläs
Edustuston päällikkö
Juhana Tuunanen
Edustuston päällikön sijainen
Antti Tynkkynen
Hallintovastaava
taloushallinto
Michal Melamed
Assistentti
Suurlähettilään assistentti
Päivi Jokela
Neuvonantaja
viestintä, julkisuusdiplomatia
Avraham Amir
Virastopalvelutyöntekijä
Yotam Ishay
Virastopalvelutyöntekijä
Akseli Wingström
Harjoittelija

Kaupallis-taloudellinen osasto

Sami Jääskeläinen
Kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntija, kauppa ja investoinnit
Shay Yusfan
Neuvonantaja
  • +972 54 906 8338

Konsulipalvelut

Elisa Oliveira
Konsuli
Mira Tsadok
Konsulipalveluvirkailija

Puolustusasiamiehen toimisto

Oula Asteljoki
Puolustusasiamies
Annika Ofry
Puolustusasiamiehen avustaja

Virka-asunto

Lone Nielsen
Ravitsemis- ja taloudenhoitovastaava
Taina Rabi
Sisäkkö