Utrikesministeriet förnyade Virtual Finland-webbsidorna

Pressmeddelande 220/2004
29.9.2004


Utrikesministeriets informations- och kulturavdelning har offentliggjort den förnyade Virtual Finland-tjänsten. Huvuduppgiften för denna tjänst, som har planerats i samarbete med Satama Interactive, är att utveckla den internationella Finlandsbilden. Webbsidorna är huvudsakligen på engelska och de förväntas i år locka över fyra miljoner besökare från hela världen.

Virtual Finland grundades 1995 och riktas till personer som behöver täckande och aktuell information om Finland och finländarna. Tjänsten har uppdaterats under årens gång, men detta är första gången som den genomgår en totalrevidering.

I och med reformen blir Virtual Finland ett levande medium som informerar om Finland på ett mångsidigt och lockande sätt. Webbtjänstens målsättning är att öka kännedomen om Finland i världen och utveckla Finlandsbilden.

"Vi ville förnya tjänsten både till innehåll och utseende så att den bättre motsvarar det som vårt land står för år 2004. Finland är ett högteknologiskt och högkulturellt land med mycket att berätta om och mycket att se”, säger Virtual Finlands chefredaktör, enhetschef Juha Parikka från utrikesministeriets enhet för publikationer och Finlandfrämjande.

Finlands visitkort till företagsvärlden, turister och skolelever

Förutom detaljerade faktauppgifter innehåller Virtual Finland även bl.a. många beskrivningar över finländska sedvänjor och finländsk kultur samt miljöbeskrivningar. Besökare kan till exempel bekanta sig med Finlands natur och landskap med hjälp av det vackra fotoalbumet Picture Book. En betydande målgrupp för tjänsten är den finländska företagsvärlden.

"Webbtjänsten lämpar sig utmärkt till exempel för utlänningar som flyttar till Finland och som vill göra sig förtrogna med landet och å andra sidan även som utlandsfinländares fönster till Finland. Även företag kan ge sina kunder som kommer på besök från utlandet ett tips om tjänsten i förvissning om att viktiga gäster redan på förhand får en aktuell och modern uppfattning om vårt land”, säger Parikka.

"Avsikten med den förnyade tjänsten är även att främja turismen till Finland. Personer som kommer på semester till Finland har nödvändigtvis inte någon uppfattning om de möjligheter som Finland erbjuder och det är ofta svårt att finna aktuell allmän information i djungeln av guideböcker", berättar Parikka. Förväntningarna inför resan stiger tack vare de många artiklar som erbjuder en fräsch och lite annorlunda bild av det finländska kulturlivet och livet i Finland i allmänhet.

En viktig användargrupp för sidorna är även skolelever och stipendiater.

Det harmoniska intrycket är finländsk design

Genom att förnya tjänsten har man utöver en uppdatering av faktauppgifterna även eftersträvat ett klarare och modernare visuellt intryck.

"Vi ville erbjuda information om Finland i ett så intressant, lockande och lättillgängligt paket som möjligt. Våra utgångspunkter för den nya utformningen var stilfullhet, överskådlighet och trovärdighet," berättar Satamas kundchef Marjo Danielsson.

"I Virtual Finland har man försökt beakta flera olika målgruppers behov. Tjänsten innehåller enormt mycket information, men man har gjort det enkelt och friktionsfritt att finna den information man söker”, fortsätter Danielsson.

Närmare upplysningar: Juha Parikka, chef för utrikesministeriets enhet för publikationer och Finlandfrämjande, tfn (09) 1605 5843, e-post: [email protected]
Marjo Danielsson, Satama Interactive, tfn 040 503 7502, e-post: [email protected]




























Visitkortet till Finland finns här(Länk till en annan webbplats.)