Finlands målsättningar för EU:s politik för den nordliga dimensionen

Pressmeddelande 283/2004
3.12.2004


Regeringens EU-ministerutskott behandlade den 3 december nuläget, framtida utmaningar och Finlands grundläggande utgångspunkter för det fortsatta arbetet beträffande EU:s politik för den nordliga dimensionen I bakgrunden finns behovet av att anpassa den nordliga dimensionen till de ändringar som skett i verksamhetsmiljön, såsom EU:s utvidgning, samarbetsstrukturerna mellan EU och Ryssland, EU:s grannskapspolitik och utvecklingen av nya finansieringsinstrument. Giltighetstiden för den nordliga dimensionens nuvarande handlingsplan, den andra i ordningen, löper ut i slutet av 2006. Därför behandlades Finlands egna målsättningar för den fortsatta verksamheten inom den nordliga dimensionen från och med 2007 just nu. Då EU-ministerutskottet vid sitt sammanträde i dag fastställt de grundläggande utgångspunkterna inleder Finland diskussioner om ärendet med Europeiska kommissionen, övriga EU-länder och partnerländerna.

EU-ministerutskottet fastslog att begreppet och grundkonceptet den nordliga dimensionen fortfarande är aktuellt. Den nordliga dimensionen bör bibehållas som en del av EU:s politik för de nordliga områdena, särskilt EU:s politik för yttre förbindelser och gränsöverskridande åtgärder. Geografiskt omfattar den nordliga dimensionen utöver nordvästra Ryssland även Östersjöområdet och de arktiska områdena. Till följd av utvidgningen ligger tyngdpunkten för den nordliga dimensionen allt tydligare på samarbete med nordvästra Ryssland. Samtidigt bör man försöka stärka samarbetet mellan EU och de nordiska regionala råden (Nordiska rådet, Arktiska rådet, Östersjöstaternas råd, Barents euroarktiska råd). Den nuvarande andra handlingsplanen skulle nödvändigtvis inte följas av en tredje handlingsplan, utan av ett strategiskt politiskt ramdokument. Den nuvarande handlingsprogrammet är ett EU-internt dokument som inte binder den nordliga dimensionens partnerländer Ryssland, Norge och Island på samma sätt som medlemsstaterna. Genom ett ramdokument skulle man kunna få till stånd ett mera jämlikt politiskt dokument, som unionens medlemsstater och partnerländer skulle förbinda sig att iaktta på samma villkor.

Man försöker trygga finansieringen av den nordliga dimensionen genom stöd från det europeiska grannskapsinstrumentet (ENPI), internationella finansinstitut och övriga aktörer.

I den nordliga dimensionen deltar unionens samtliga medlemsländer, partnerländerna Ryssland, Norge och Island samt observatörerna Förenta staterna och Kanada. Finland lanserade den nordliga dimensionen 1997 och 1999 blev den en EU-politik. Det så kallade första handlingsprogrammet gällde åren 2000-2003 och det nuvarande handlingsprogrammet omfattar åren 2004-2006. Den nordliga dimensionen fungerar på två nivåer. På den övre nivån är den nordliga dimensionen ett politiskt koncept och ett övergripande begrepp för att fästa unionens uppmärksamhet vid nordöstra Europa. På den praktiska nivån utgörs den nordliga dimensionens kärna av partnerskapen, dvs. miljöpartnerskapet och social- och hälsovårdspartnerskapet. Miljöpartnerskapet genomförs som bäst. Fonden till stöd för miljöpartnerskapet omfattar för närvarande ca 200 miljoner euro. Social- och hälsovårdspartnerskapet är i inledningsskedet. På den praktiska nivån omfattas även de åtgärder som enskilda länder, grupper av länder, kommissionen, regionala organisationer och övriga aktörer vidtar inom den nordliga dimensionens geografiska område, framför allt i nordvästra Ryssland, av den nordliga dimensionen.

Närmare upplysningar: chefen för utrikesministeriets enhet för den nordliga dimensionen Maimo Henriksson, tfn 160 56186, mobiltfn 040 527 3821.









EU
nordliga dimensionen