Focus 2011 har utkommit: Finländskt kunnande i kreativt paket

Det nya numret av Focus on the Economy and Technology 2011 presenterar centrala teman från den av Jorma Ollila ledda delegationens rapport för varumärket Finland. Till dessa hör bl.a. Finländskt vatten- och utbildningskunnande, energi och design. Målgruppen är läsare på de för Finland viktiga exportmarknaderna.

Focus 2011 "Finland har många styrkor som ännu är alltför litet kända i världen. Tidningen Focus har i sin tur uppgiften att öka kännedomen om Finland, och förhoppningen är att den skall locka investeringar, handelspartners, studerande och turister till Finland", berättar tidningens chefredaktör Paula Parviainen på utrikesministeriet. "Focus avspeglar ypperligt företagsvärlden och samhället i Finland. Den vittnar om ett uppfinningsrikt och mångsidigt finländskt kunnande och om en bred samarbetsförmåga.”

Ytterligare färg på tidningen sätter presentationen av hur "originalkreativitet" produktifieras. ”Till våra förmågor hör också ett underhållande element, som vi hoppas att skall förmedlas till läsarna av tidningens varierande berättelser och dess fräscha och rentav klatschiga yttre."

Utifrån den engelskspråkiga tidningen utkommer också i januari en skräddarsydd version för en allt viktigare samarbetspartner, Indien. I mars utkommer Focus på spanska, tyska och ryska, och under våren också på japanska och kinesiska. Focus är i år mer innehållsrik än tidigare, med hela 44 sidor i publikationen.

Focus har på senare tid fått stor uppmärksamhet också på annat håll än bland den egentliga målgruppen: 2010 års nummer valdes efter förnyelsen av tidningens yttre till en av de tre bästa publikationerna vid den internationella Eddie and Ozzie Award tävlingen. Värd för tävlingen är den amerikanska publikationen för mediabranschen FOLIO, vars förläggare är Red 7 Media. Vinnaren utses 13.1.

Förutom utrikesministeriet är tidningens utgivare arbets- och näringsministeriet, Tekes, Sitra, Invest in Finland och Finnfacts. Distributionen sköts i första hand av Finlands ambassader utomlands och vid exportevenemang och seminarier som presenterar finländskt kunnande. Tidningen Focus är ett centralt verktyg för Finlands offentlighetsdiplomati, dvs. för det arbete som Finlands över 90 beskickningar runtom i världen utför.

För publikationens produktion, layout och projekthantering ansvarar Sanoma Magazines Finlands företagspublikationer, som tillhör Sanoma-koncernen.

Focus kan läsas som webbtidning på engelska eller beställas som publikation från  www.focusmagazine.fi(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Närmare upplysningar: Ambassadrådet Paula Parviainen, UM, informations- och kulturavdelningen, tfn 09 1605 5841, Kommunikationsdirektör Mervi Liukkonen, ANM, tfn 010 606 4786, Kommunikationsdirektör Minna Hakaoja, Invest in Finland, tfn 010 773 0320, Direktör Markus Kokko, Finnfacts, tfn 09 1315 1536, Informatör Eeva Kiiski, Sitra, tfn 044 540 3367, Informatör Anna-Maija Ikonen, Tekes, tfn 010 605 5731