Suomen supervuosi Venetsian 58. taidebiennaalissa

Suomen Alvar Aalto -paviljongissa on esillä Miracle Workers -kollektiivin ensimmäinen yhteisnäyttely A Greater Miracle of Perception. Pohjoismaisen paviljongin näyttelyn tuottamisesta vastaa tänä vuonna Nykytaiteen museo Kiasma. Taideyliopiston Tutkimuspaviljonki tarjoaa kuratoidun näyttelyn sijaan näkymän taiteellisen tutkimuksen moninaisiin käytäntöihin. Helsingin oma merellinen taidetapahtuma Helsinki Biennaali 2020 julkistettiin kansainväliselle yleisölle Venetsiassa avajaispäivien aikaan.

Suomen Aalto-paviljongin näyttelyn teos
Outi Pieskin paikkasidonnainen teos Ovdavázzit – Forewalkers (2019) on osa Aalto-paviljongin näyttelyä.

Kollektiivisia tarinoita Aalto-paviljongissa

Suomen paviljongissa Venetsian biennaalissa nähtävä A Greater Miracle of Perception -näyttely koostuu taiteilija Outi Pieskin installaatiosta sekä Miracle Workers -kollektiivin ihmeiden kokemuksellista poetiikkaa luotaavista lyhytelokuvista. Pieskin paikkasidonnainen teos Ovdavázzit – Forewalkers (2019) ilmentää saamelaisten yhteistä kamppailua raja-aitoja vastaan ja painottaa kestävää rinnakkaiseloa alueen luonnontarpeiden kanssa.

Lyhytelokuvat ovat käsikirjoittaneet ja ohjanneet Maryan Abdulkarim, Khadar Ahmed, Hassan Blasim, Sonya Lindfors, Leena Pukki, Martta Tuomaala, Christopher L. Thomas ja Suvi West. Elokuvissa kollektiivi tutkii tottelemattomuuden potentiaalia vanhoissa ajatusmalleissa.

Näyttelyn ovat kuratoineet Giovanna Esposito Yussif, Christopher Wessels ja Bonaventure Soh Bejeng Ndikung. Paviljongissa kohtaamisen paikkoina toimivat taiteilija Lorenzo Sandovalin koottavat moduulit.

Miracle Workers -kollektiivi (MWC) on monialainen ja monikansallinen yhteisö, joka jakaa ja kehittää yhteisiä, uusia toimintatapoja Venetsian taidebiennaalin puitteissa. Aalto-paviljongissa nähtävän kokonaisuuden lisäksi näyttely laajenee julkaisuksi sekä tapahtumiksi, jotka toteutetaan Berliinissä, Venetsiassa, Kaarasjoella ja Helsingissä vuonna 2019.

A Greater Miracle of Perception -näyttelyn Suomen paviljonkiin on tilannut ja tuottanut Frame Contemporary Art Finland.

     

Suomen paviljongin näyttelyn avajaisia vietettiin sateisessa säässä 8.5. Paviljongin avasi ministeri Sampo Terho (oik.). Kuvassa komissaari Raija Koli (vas.) sekä yksi näyttelyn kuraattoreista Bonaventure Ndikung (keskellä).

Pohjoismaisessa paviljongissa tulevaisuutta luotaamassa

Nykytaiteen museo Kiasma vastaa Venetsian biennaalin Pohjoismaisen paviljongin näyttelystä vuonna 2019. Leevi Haapalan ja Piia Oksasen kuratoima näyttely Weather Report: Forecasting Future käsittelee yhtä globaalisti ajankohtaisimmista aiheista: ihmisen ja muiden eliöiden monimuotoista suhdetta aikana, jolloin ilmastonmuutos ja lajien joukkosukupuutto kaventavat elämän mahdollisuuksia maapallolla.

Näyttelyn taiteilijat ovat suomalainen taiteilijapari Nabbteeri (Janne Nabb ja Maria Teeri), norjalainen Ane Graff ja ruotsalainen Ingela Ihrman. Taiteilijat työskentelevät installaation, veistosten ja esinekoosteiden, performanssin, digitaalisen materiaalin ja tekstien parissa. Heidän toimintatapaansa liittyy taiteiden, luonnontieteiden ja humanististen tieteiden välinen ulottuvuus ja teosten työstäminen yhteistyössä tai dialogisesti monitieteisessä yhteisössä. Venetsiasta Weather Report: Forecasting Future siirtyy Kiasmaan, jossa se nähdään ensi vuonna.

Pohjoismaisen paviljongin näyttelyn avasi presidentti Tarja Halonen. Takarivissä taiteilijat Ane Graf, Nabbteeri, kuraattori Piia Oksanen ja Ingela Ihrman.
 

Tutkimuspaviljonki haastaa perinteisen taidebiennaalikontekstin

Kolmatta kertaa toteutettava tutkimuspaviljonki tarjoaa alustan taiteellisesta tutkimuksesta nousevalle ajattelulle, keskustelulle ja yhteistyölle. Giudeccan saarella sijaitsevan paviljongin ohjelma jäsentyy seitsemän kansainvälisen tutkimussolun ympärille. Lähes viisikymmentä taiteilija-tutkijaa osallistuu vajaan vuoden mittaiseen prosessiin, jossa tutkimuspaviljongin teemat ja ohjelma versovat ja muovautuvat yhteisissä keskusteluissa. Tutkimuspaviljongin kokoava otsikko, Research Ecologies, viittaa lähestymistapojen kirjoon. Kuinka yhtye voi toimia tutkimusryhmänä? Entä millä tavalla taiteilijat tutkivat saastunutta maaperää? Aiheet tämän vuoden paviljongissa liittyvät muun muassa ihmisen ja luonnon väliseen suhteeseen, ilmiöiden tuottamiseen ja fiktioon.

Osa tutkimuspaviljongin osioista on näyttelymäisiä, osa rakentuu osallistumisen tai performatiivisen tutkimuksen varaan. Taiteilija-tutkijat työskentelevät yhdessä myös residenssijaksoilla Venetsiassa sekä järjestävät yleisölle avoimia tapahtumia, työpajoja, performansseja ja keskusteluja. Vierailijoilla on mahdollisuus keskustella taiteilija-tutkijoiden kanssa jokaisena aukiolopäivänä. Taiteilija-tutkijat käyttävät lisäksi työnsä dokumentointiin kansainvälistä Research Catalogue(Linkki toiselle web-sivustolle.) -tutkimustietokantaa, josta muodostuu projektin aikana elävä arkisto kaikkien tutkittavaksi.

Tutkimuspaviljonki on Taideyliopiston koordinoima jatkuva projekti ja se toteutetaan yhteistyössä Louise ja Göran Ehrnroothin säätiön ja kansainvälisten kumppanien kanssa.

 

Esittelyssä Helsingin oma Biennaali

Helsingin kaupungin ja Framen yhteistyön myötä Helsinki Biennaali 2020 julkistettiin kansainväliselle yleisölle Venetsiassa biennaalin avajaispäivien aikaan. Kansainvälinen nykytaidetapahtuma Helsinki Biennaali järjestetään ensimmäistä kertaa kesällä 2020 Helsingin Vallisaaressa. Biennaali esittelee kaupunkilaisille ja matkailijoille korkeatasoista kuvataidetta kansainvälisiltä huipuilta sekä Suomesta että maailmalta. Näyttelyn kuratoinnista ja tuotannosta vastaa HAM Helsingin kaupungin taidemuseo.


Vuonna 1895 perustettu Venetsian biennaali on maailman vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty nykytaiteen kansainvälinen tapahtuma. Taidebiennaali kerää joka toinen vuosi yli puoli miljoonaa kävijää näyttelypaikkoihin Venetsian Giardini-biennaalipuistossa, Arsenalen näyttelyalueella ja Venetsian historiallisessa keskustassa.


A Greater Miracle of Perception
Suomen Alvar Aalto –paviljonki 11.5.-24.11.2019

A Greater Miracle of Perception -näyttelyn Suomen paviljonkiin on tilannut ja tuottanut Frame Contemporary Art Finland. Näyttelyn komissaarina toimii Framen toimitusjohtaja Raija Koli.
Suomen näyttelyn pääyhteistyökumppani on Helsingin kaupunki / Helsinki Biennaali 2020 ja yhteistyökumppani Visit Finland / Business Finland.

Suomen näyttelyn päätukija on opetus- ja kulttuuriministeriö. Muita tukijoita ovat Saastamoisen säätiö, Suomen kulttuurirahasto ja Suomen suurlähetystö Roomassa. The Killing of Čáhcerávga -elokuvaa on tukenut AVEK / Tuuli Penttinen-Lampisuo.

Lisätietoja: https://frame-finland.fi/venetsian-biennaali/venetsian-biennaali-2019/(Linkki toiselle web-sivustolle.)


Weather Report: Forecasting Future
Pohjoismainen paviljonki 11.5.-24.11.2019

Pohjoismaisen paviljongin näyttelystä vastaa kolmen maan edustajista koostuva komitea. Kiasman kanssa projektissa ovat Moderna Museet Ruotsista ja Office for Contemporary Art Norway (OCA). Kumppanit vastaavat vuorollaan paviljongin näyttelystä.
Näyttelyä Weather Report: Forecasting Future tukee Jane ja Aatos Erkon säätiö(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan).

Lisätietoja: https://kiasma.fi/nayttelyt/kiasma-venetsian-biennaalissa/(Linkki toiselle web-sivustolle.)


Research Pavilion #3: Research Ecologies

Sala del Camino, Campo S. Cosmo 621, Giudecca 9.5.–28.8.2019 10–18.
Taiteilija-tutkijoita tavattavissa päivittäin klo 10–12. Suljettu tiistaisin.

Pääkumppanit ovat Aalto-yliopisto, Valand Academy of Arts at the Gothenburg University, University of Applied Arts Vienna, Interlab Hongik University Seoul, ja Taipei National University of the Arts.

Tapahtumatietoja voi tutkia osoitteessa researchpavilion.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.).