Läpinäkyvämpää poliittista mainontaa: parlamentti ja neuvosto sopuun uudesta asetuksesta

Euroopan parlamentti ja Euroopan unionin neuvosto saavuttivat yhteisymmärryksen poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä ja kohdentamista koskevan asetuksen tärkeimmistä poliittisista yksityiskohdista 6.11.2023 järjestetyissä trilogineuvotteluissa. Uusi asetus lisää avoimuutta ja vaikeuttaa ulkoista häirintäyrityksiä.

Poliittista kampanjointia tapahtuu yhä useammin mediassa ja se ylittää kansallisia rajoja. Uusi asetus auttaa torjumaan disinformaatiota, tiedon manipulointia ja sekaantumista vaaleihin sekä turvaamaan avoimen demokraattisen keskustelun käymisen EU:n jäsenmaissa.

Asetus tukee avoimen poliittisen keskustelun käymistä jäsenmaissa, ja varmistaa, että poliittisessa mainonnassa otetaan huomioon perusoikeudet, kuten yksityisyydensuojan toteutuminen. Asetuksen tavoitteena on, että kansalaiset tunnistavat poliittiset mainokset ymmärtäen, kuka niiden takana on, ja onko mainonta kohdistettua. Tavoitteena on lisäksi, että kansalaiset ovat paremmin informoituja valintoja tehdessään.
 

Asetuksessa määritellään, että poliittista mainontaa on sellaisten viestien valmisteleminen, edistäminen, julkaiseminen, toimittaminen tai levittäminen, jotka ovat
 

  • poliittisten toimijoiden toteuttamia tai heidän puolestaan toteutettuja (lukuun ottamatta täysin yksityisiä tai kaupallisia viestejä)
  • suunniteltu vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen tai vaalien, kansanäänestyksen, lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin tulokseen kansallisella tai EU:n tasolla


Asetus kattaa sekä poliittisen mainonnan, jota tarjotaan normaalisti korvausta vastaan, että poliittisten puolueiden valmisteleman poliittisen mainonnan. Poliittisen mainokset kerätään mainoskirjastoon, jossa ne ovat hyödynnettävissä haluttaessa kartoittaa rahavirtoja poliittisiin mainoskampanjoihin. Henkilökohtaisten poliittisen näkemysten ilmaiseminen ei kuulu asetuksen piiriin.

Kohdennettuun mainontaan määritellään asetuksessa määritellään tiukat ehdot: henkilökohtaisten tietojen käyttö poliittisen mainonnan kohdistamiseen on sallittua vain, jos tiedot on kerätty rekisteröidyltä toimijalta, joka on antanut suostumuksensa siihen, että hänen tietojaan käytetään poliittiseen mainontaan. Lisäksi asetuksessa määritellään yleinen kielto profilointiin sellaisten erityisten henkilötietojen perusteella, kuten etninen alkuperä tai poliittinen mielipide.

Lue lisää asetuksesta.(Linkki toiselle web-sivustolle.)