Aktuellt
6.11.2009
Minister Väyrynen till Brasilien för att främja exporten
Utrikeshandels- och utvecklingsminister Paavo Väyrynen besöker Brasilien den 9-12 november. Syftet med den exportfrämjande resan är att främja särskilt finländsk havsteknologi- och offshorekompetens, meteorologisk kompetens och miljövänlig teknologi i Brasilien.
Nyheter |
26.6.2009
Fingeravtryck i nya pass från och med den 29 juni
Från och med den 29 juni förses nya pass med fingeravtryck. Passkunder ska vara beredda på eventuella tekniska problem då fingeravtryckspassen först tas i bruk, till exempel genom att ringa beskickningen i förväg och ta reda på om passystemets apparater fungerar.
Nyheter |
25.6.2009
De nordiska ländernas ekologiska kampanj fick luft under vingarna
Den av Finlands, Sveriges och Norges ambassader i juni lanserade miljökampanjen har fått praktiska verkningar även utanför ambassad området.Då det den första veckan i juni organiserades ett gemensamt skolnings och motivations seminarie av ambassaderna, så blev brasilianska Jackson Santos Geremina så inspirerad av att skydda sin närmiljö att han föreslog att man skulle ordna ett mindre skolningstillfälle även i hans hemstad Novo Gama, en stad med ca.100 000 invånare i Goias delstat.
Nyheter |
8.6.2009
De nordiska ambassadernas miljökampanj uppmuntrar till vardagens gröna handlingar
De nordiska ambassaderna i Brasilien, Sverige, Finland och Norge, lanserade den 3 juni en kampanj för en rad åtaganden som de antagit för att minska sina bidrag till miljöförändringarna. Med mottot ”doing our part towards a low-carbon economy” åtar sig de tre ambassaderna åtgärder i det dagliga livet för att bidra till en hållbar utveckling.
Nyheter |
4.6.2009
Vad behöver en människa? -kampanjen utmanar våra konsumtionsvanor
Skulle du använda tio euro till mat åt din familj eller köpa en biobiljett? Hur många liter vatten använder du per dag? Utrikesministeriets kampanj ”Vad behöver en människa?” utmanar oss att fundera på våra vardagliga konsumtionsval i relation till hållbar utveckling. På kampanjens hemsida kan du testa hurdan konsument du är. Är du förnuftig eller slösaktig, en hymlare, en hamster, eller en snåljåp?
Nyheter |
22.12.2008