Fjordar, berg och jugendhus – norska västkusten och Ålesund fascinerar turister

Nordnorge och framför allt Lofoten ses ofta i Finland som unika resmål. Ändå behöver man bara åka drygt 300 kilometer från Oslo för att uppleva sådant som inte finns i Finland. I Finland är vi vana att tänka att de högsta bergstopparna och största höjdskillnaderna finns i Lappland. Norges högsta berg är ändå ungefär på samma breddgrader som Tammerfors.

Den här tiden på året är lövskogarna i Opplands län i mellersta Norge täckta av ruskafärger och erbjuder en imponerande färgupplevelse åt dem som gillar uteliv. Ungefär 100 kilometer norr om Olympiastaden Lillehammer börjar riksväg 15, som leder till Norges unika fjordvärld på västkusten. Längs vägen finns stämningsfulla småbyar, den vackra sjön Vågåvatnet och Jotunheimens nationalpark. I Jotunheimen finns också Nordeuropas högsta bergstopp Galdhøpiggen. Dess topp är 2469 meter ovanom vattenytan.

Forsen Leira strömmar genom Jotunheim nationalpark.

Det lönar sig att bila

Norges vägnät skiljer sig markant från Finlands vägnät. Ju närmare kusten man kommer, desto långsammare blir färden. Till och med den rakaste rutten är oftast ganska långsam. Det finns gott om tid att beundra vyerna. När man är på bilsemester i Norge lönar det sig alltså att reservera tillräckligt med tid för resan. Den här tiden på året är det också bra att bereda sig på rikliga höstregn. Ibland kan vägar stängas på grund av översvämningar vilket kan försvåra bilresan. I september har också finska medier rapporterat om ett annat problem som påverkar den norska vägtrafiken, nämligen faran för stenblock som lösgör sig från bergstopparna. Norska geologer följer oavlåtligen hur eventuella risksituationer utvecklar sig. De norska vägarna är vanligen i utmärkt skick.

En stad på öar

För dem som beger sig på semester till Norges västkust erbjuder den trevliga staden Ålesund en passlig stadsdag som variation till naturupplevelserna. Ålesund är en av den norska stadsarkitekturens verkliga pärlor. Med sina dryga 50 000 invånare är Ålesund Norges tionde största stad. Det som utmärker Ålesund är att staden i sin helhet är byggd på öar. Den är största staden i Møre och Romsdal län, även om länets administrativa center är förlagt till jazz- och fotbollsstaden Molde. Ålesund har en fascinerande historia. 1915 brann hela staden ner på 15 minuter. Efter branden byggdes vackra Jugendhus längs sundet som löper genom stadens centrum. Dagstidningen Dagbladet har i en omröstning utsett Ålesund till Norges vackraste stad.

Efter stadsbranden är arkitekturen i Ålesund i jugendstil.

Klippfisk till världens ände

Närheten till havet har gjort Ålesund till en fiskestad. 94 % av all klippfisk som produceras, härstammar från Ålesund. Klippfisk, det vill säga torkad, saltad torsk har gjort en riktig världserövring och är en traditionell maträtt i Spanien och i spansktalande länder. Klippfisken fraktas alltså från Ålesund till världens ände. Alldeles i centrum av staden finns berget Aksla, dit man kan kliva längs trappor för att beundra stadsutsikten.

Utsikt från Akslaberget i centrum av Ålesund.

Ålesundet löper genom stadens centrum.

Center för havsindustrin

Finland har en honorärkonsul i Ålesund. Finlands honorärkonsul Ola Kibsgaard-Petersen är företagsledare inom byggnadsbranschen. Om en finsk medborgare eller utlänning som är fast bosatt i Finland råkar i nöd i utlandet, kan hon vända sig till en honorärkonsul. Honorärkonsuln kan också sköta vissa notariatförrättningar, såsom till exempel bestyrkande av en kopias riktighet. En honorärkonsul kan också motta ansökningar om befrielse från finskt medborgarskap. Honorärkonsuln kan hjälpa finska företag att nätverka inom hans eller hennes verksamhetsområde. För finska företag är Ålesund intressant framför allt på grund av dess havsindustri. Blue Maritime Cluster som främjar forskning och utveckling inom havsindustrin är tillsammans med sina samarbetspartners starkt koncentrerade till Ålesund-regionen. I Ålesund och Møre-regionen finns 14 skeppsvarv, 165 underleverantörer inom havsindustrin och över 30 fartygsdesignföretag. Tillsammans sysselsätter de 22 000 personer.

Text och bilder:

Andreas Forsbäck