Business Finlandin Länsi-Euroopan aluejohtaja vierailulla Pariisissa

Business Finlandin Länsi-Euroopan aluejohtaja Harri Lanning vieraili Pariisissa 5.-6.6.2019. Lanning toimi aiemmin vienninedistämisorganisaatio Finprossa ja on nyt vetänyt viimeiset kolme vuotta Business Finlandin Länsi-Euroopan toimintoja – ensin vuoden Suomesta, ja nyt kaksi vuotta Lontoosta käsin. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa, joka kokoaa yhteen kaikki julkiset kansainvälistymispalvelut.

Yritysten vientitoiminnasta Lanningilla on omakohtaista kokemusta. Ennen uraansa Finprossa ja sittemmin Business Finlandissa, Lanning toimi yrittäjänä vuosikymmenen ajan.

Länsi-Euroopassa Lanningin ohjauksessa toimii kymmenen Business Finlandin (BF) maatiimiä, jotka sijaitsevat länsieurooppalaisissa pääkaupungeissa, eli Tukholmassa, Oslossa, Kööpenhaminassa, Berliinissä, Münchenissä, Wienissä, Pariisissa, Brysselissä, Madridissa sekä Lontoossa.

Viime vuoden aikana Länsi-Euroopan verkoston vahvistaminen ja uudet rekrytoinnit ovat heijastuneet Lanningin toimenkuvaan merkittävästi.

”Matkustamista on tietysti aika paljon, sillä johtamista ei voi hoitaa etänä.”, Lanning toteaa.

Eurooppa monimuotoisena toimintakenttänä

Harri Langin istuu suurlähetystön tiloissa. Business Finlandin tavoitteita Länsi-Euroopassa ovat pienten ja keskisuurten yritysten viennin edistämisen ohella Suomen kohottaminen Pohjoismaiden houkuttelevimmaksi investointi- ja matkakohteeksi. Tämä näkyy BF-tiimien arjessa monin eri tavoin.

Toiminnan erityisessä keskiössä ovat investointien houkutteleminen, liiketoiminnan ja viennin edistäminen, suomalaisten yritysten avustaminen ulkomailla sekä matkailun kasvattaminen Suomeen. Myös innovaatioyhteistyötä tehdään jonkin verran. Toiminta tapahtuu aktiivisesti verkostoissa.

Kohdemaa ja sen tarjoama toimintaympäristö määrittelevät vahvasti BF-tiimien arkea.

”Eurooppa ei ole yksi yhtenäinen alue, vaan jokaisessa maassa on omat erityispiirteensä”, Lanning muistuttaa. Myös valtioiden sisällä yrityskulttuurien erot voivat olla huomattavia pohjoinen-etelä-akselilla liikuttaessa. ”Tämä liittyy siihen, miten suomalaisen pienen ja keskisuuren yrityksen kannattaa tulla kyseiseen maahan.”

Liiketoiminnan ja toimintatapojen näkökulmasta kohdemaan bisneskulttuurin tuntemus on tärkeää.

”Erityispiirteiden tuntemus on se asia, joka paikallisten tiimiemme tulee erityisesti tietää. Se on se arvo, jonka me pystymme yrityksille erityisesti antamaan. Toinen hyvin tärkeä alue, jolla Business Finland voi auttaa pk-yrityksiä, on kulttuuriin ohjeistaminen ja neuvominen.”

Oikeanlaisten kontaktien löytyminen on kaikki kaikessa

Ranskassa Business Finlandin toiminta on keskittynyt Visit Finlandin puolella erityisesti matkailun kasvattamiseen Ranskasta Suomeen. Toinen tärkeä tavoite on vahvistaa Suomen vientiä eli auttaa suomalaisia pk-yrityksiä rantautumaan Ranskan markkinoille.

Suomalaisia mainittavia erityisosaamisalueita ovat esimerkiksi energiapuolella kiertotalous ja digipuolella tekoälyosaaminen. Myös Food-ohjelmien parissa työskentelevät näkevät, että suomalaisella ruoka-alan osaamisella on paljon potentiaalia Ranskassa. Yritystoiminnan vieminen ulkomaille ei kuitenkaan koskaan ole täysin mutkatonta.

”Kun suomalaisfirma tulee esimerkiksi Ranskaan, suurin haaste liittyy usein luotettavien ja osaavien kontaktien löytymiseen. Etsii sitten jakelijaa, agenttia, erilaisten teollisuusalojen spesialisteja tai konsulttia auttamaan tarkemmin maahantulon kanssa ja tutkimuksen tekemisessä, on luotettavien ja laadukkaiden kontaktien löytäminen ykkösasia.” 

BF-verkoston tärkeimpiä tehtäviä ovat bisnesmahdollisuuksien löytäminen suomalaisyrityksille sekä yritysten ohjeistaminen kohdemaan markkinoista ja niistä asioista, joita yritysten on olennaista esitellä BF-tiimien identifioimille paikallisille kontaktiverkostoille. BF-tiimit avustavat myös kontaktien etsimisessä ja käytännön ongelmissa ratkaisemisessa.

Kansainvälistymisohjeita pk-yrityksille

Ulkomaanmarkkinoille havitteleville suomalaisyrityksille Lanning antaa neljä käytännön vinkkiä:

1. Ota yhteys paikalliseen Team Finland -tiimiin tai Business Finlandin Suomen yksikköön.

2. Mille tahansa markkinoille suuntaat, on tärkeää, että perustyöt on tehty. Tämä tarkoittaa sitä, että yritys on selkeästi ja hyvillä perusteilla valinnut nimenomaan Ranskan tai jonkin muun alueen, omaa hyvän toimintasuunnitelman sekä riittävät resurssit laajentumiseen.

3. Muista, että energiaa ja aikaa täytyy käyttää sopivien kumppaneiden etsimiseen ja valitsemiseen. Jos valitsee vääränlaisen kumppanin, palaa siihen paljon aikaa ja rahaa.

4. Tutustu paikalliseen bisneskulttuuriin ja toimintatapoihin ja toimi ”maassa maan tavalla”.

 

Teksti: Roosa Käsmä, korkeakouluharjoittelija, Suomen Pariisin-suurlähetystö

Kuva: Pia Setälä