Mobiilimatematiikka maistuu Etelä-Afrikan koululaisille
Kapkaupunkilaiseen koululuokkaan tulee vipinää, kun matematiikan opettaja pyytää ottamaan kännykät esiin.
”Me tykkäämme matikan opiskelusta kännykän avulla. Se tekee tylsästä asiasta mukavan”, perustelee 16-vuotias Madinieyah Harris.
Hän haaveilee lääkärin ammatista. ”Siihen tarvitsen matematiikkaa”, hän sanoo.
Harris kuten valtaosa Etelä-Afrikan nuorista käyttää Mxit-yhteisöpalvelua. Samasta palvelusta löytyvät trigonometrian tehtävät, joita nyt tarvitaan. Ne ovat osa Nokian yhteistyökumppaneineen kehittämää mobiilia matematiikan oppimisympäristöä.
”Paljon parempi kuin oppikirjat”, arvioi Harrisin opettaja Salwa Charles. ”Erilaisia kysymystyyppejä on runsaasti ja tehtäväpankissa on mistä valita”, hän sanoo.
Kaikkiaan on saatavilla lähes 10 000 tehtävää, ja oppija voi tarkistaa taitonsa eritasoisilla testeillä.
Opettaja pystyy helposti tarkistamaan, hoitavatko oppilaat kotitehtävänsä ja tarvitsevatko he enemmän opastusta.
”Minulle opettajana tämä on helpompaa. Saan tulokset saman tien ja näen myös kuka on tehnyt kotitehtävät”, Salwa Charles kertoo. ”Voin lähettää ryhmäviestin kaikille tai muistuttaa yksittäistä oppilasta läksyistä.”
Palvelu toimii kaikissa matkapuhelimissa. Osa oppilaista käyttää omia puhelimiaan. Niiden lisäksi koululla on Nokian toimittama lataava kännykkäsalkku, johon kuuluu kymmenen puhelinta.
Suurin osa käytöstä koulun ulkopuolella
Monet Wittebornen lukion oppilaat tulevat pitkien matkojen takaa. Esimerkiksi Harrisin koulumatka kestää tunnin. Matkapuhelimella tehtävät voi tehdä vaikka bussissa ja kysellä kavereilta apua.
Nokian vuonna 2010 teettämän selvityksen mukaan palvelun käytöstä peräti 82 prosenttia tapahtuukin koulun ulkopuolella. Vaikka palvelua käytettiin valtaosin koulupäivinä, sille oli käyttöä myös koulun lomien ja viikonloppujen aikana.
Selvityksessä haastateltiin 490 oppijaa, 14 opettajaa ja 9 rehtoria.
Palvelua käyttävät melko tasaisesti sekä huonot että hyvät matematiikan oppijat. Selvityksen mukaan kaikkien kohdalla oppimistulokset paranivat helmikuun puolen välin ja toukokuun lopun välillä.
Kännykkä tie ulos köyhästä ympäristöstä
”Oppilaat tulevat köyhistä perheistä eikä kodeissa juurikaan ole tietotekniikkaa”, apulaisrehtori Raymond Trew kertoo.
Hän uskoo modernin teknologian kannustavan oppijoita. Koulu poimi hiljattain 16 heikoimmin matematiikassa menestynyttä oppilasta tukikurssille, jolle lopulta tuli vain yksi. ”Tässä kännykkä voi olla houkutin”, Trew sanoo.
Koululla on suhteellisen hyvä tietotekninen varustus atk-luokkineen ja sähköisine valkotauluineen. Kännykkä on nuorille kuitenkin luontevin väline, hän muistuttaa.
Nokian kehittämää palvelua testattiin lokakuusta 2008 kesäkuuhun 2009 kestäneessä pilottivaiheessa kuudessa koulussa. Nyt palvelua käyttää noin 4 000 oppilasta 30 koulussa Etelä-Afrikassa. Maan opetushallinto harkitsee palvelun laajentamista myös muihin kouluihin.
Aloite palvelun kehittämiseen lähti sähköisen oppimisen tapahtumasta. Siihen osallistunut Etelä-Afrikan silloinen varapresidentti Mlambo-Ngcuka pyysi Nokiaa ideoimaan, miten kännykästä saisi innostavan välineen matematiikan opetukseen.
Marja-Leena Kultanen
Mobile Learning for Mathematics
Nokia on kehittänyt palvelun ja koonnut toteutuskumppanit.
Sisällöstä vastaa oppimateriaalin tuottaja Maskew Miller Longman.
Palvelu toimii Mxit-yhteisöpalvelussa.
Puhelinoperaattorit CellC ja MTN tarjoavat ilmaisen yhteyden. Ne maksoivat pilottivaiheen aikana myös datasiirtomaksun.
Suomen ja Etelä-Afrikan tieto- ja viestintäteknologiaohjelma SAFIPA vastasi alkuvaiheen rahoituksesta yhdessä Nokian ja Nokia Siemens Networksin kanssa.