Nepalin, Suomen ja EU:n yhteinen opetusalan hanke alkaa Nepalissa

Suomi aloittaa Nepalissa uuden kahdenvälisen, erityisesti opettajakoulutuksen kehittämiseen keskittyvän viisivuotisen hankkeen. TECSES (Technical Support Cooperation to School Education Sector in Nepal) –hankkeen toteuttamisesta vastaa Helsingin yliopiston koulutus-ja kehittämispalveluja tarjoava yhtiö HY+. Hanke tukee Nepalin opetussektoriohjelmaa ja sen rahoittajina toimivat Suomi ja Euroopan Unioni.

Nepalin, Suomen ja Euroopan Unioinin yhteinen opetussektorin teknisen tuen hanke TECSES (Technical Support Cooperation to School Education Sector in Nepal) on alkanut Nepalissa kesäkuussa 2024. Hankkeen rahoittajina toimivat Suomi (5 MEUR) ja Euroopan Unioni (5 MEUR) ja hanke jatkuu vuoteen 2028 asti. Hanke täydentää Nepalin hallituksen koko opetussektorin kehittämiseen tähtäävää ohjelmaa (School Education Sector Plan, SESP), jossa Suomen tuki on 19 MEUR vuosina 2023-2027.

TECSES-hankkeen tavoitteena on opettajankoulutusjärjestelmän kehittäminen yhteistyössä Nepalin opetusministeriön, hankeprovinssien ja -yliopistojen kanssa. Hankkeen toisena tavoitteena on varmistaa kaikkien oppilaiden mahdollisuus osallistua perusopetukseen vahvistamalla Nepalin koulutusjärjestelmän inklusiivisuutta. Hanke kohdistuu Karnalin, Sudurpashchimin ja Madheshin provinsseihin, joissa oppimistulokset ovat heikoimpia ja joissa koulupudokkaiden määrä on suuri.

Teknisen tuen hankkeen toteuttajana toimii Helsingin yliopiston koulutus-ja kehittämispalveluja tarjoava yhtiö HY+ ja asiantuntijakumppaneina ovat Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta, Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu sekä kansalaisjärjestökumppanina Kirkon ulkomaanapu. Nepalissa yhteistyökumppaneita ovat opetusministeriö ja sen alaiset virastot, jotka vastaavat opettajien täydennyskoulutuksesta, opetussuunnitelmatyöstä ja koulutuksen laadun seurannasta. Lisäksi kumppaneina ovat hankeprovinssien opetushallinnot, opettajien täydennyskoulutuskeskukset, alueen kuntia ja oppilaitoksia, sekä alueilla toimivia yliopistoja.

Birendranagarin kunnan edustaja, hanketiimi ja Suomen suurlähetystön koulutusasiantuntijat tutustumassa Bhairbin ala- ja yläkouluun, Birendranagarissa Karnalin provinssissa.

Nepalissa opettajien perusopetuksesta vastaavat yliopistot ja täydennyskoulutuksesta opetusministeriö, provinssien koulutuskeskukset ja kunnat. Opettajien koulutusjärjestelmä on hajanainen ja varsinkin alaluokkien opettajien koulutus on lyhytkestoista ja laadultaan heikkoa. TECSES-hankkeen tuki Nepalin opetussektorille kohdistuu erityisesti opettajankoulutuksen laadun kehittämiseen. 

Hanke vahvistaa entisestään Suomen ja Nepalin jo 1990-luvulla alkanutta yhteistyötä koulutussektorilla ja Suomen sitoutumista koulutuksen edistämiseen maailmanlaajuisesti. ”Nepal on Suomen pitkäaikainen kehitysyhteistyökumppani. Yhdessä olemme saavuttaneet merkittäviä tuloksia ja edistäneet kestävän kehityksen tavoitteita. Koulutus on yksi Suomen Nepalin kehitysyhteistyön peruspilareista. Yksi tärkeimmistä tavoitteistamme on varmistaa, että kaikilla lapsilla, myös vammaisilla, on mahdollisuus saada laadukasta koulutusta oikeudenmukaisessa ja osallistavassa oppimisympäristössä,” sanoo suurlähettiläs Riina-Riikka Heikka

Hanke on käynnistynyt eri sidosryhmien tapaamisilla ja alkuvaiheen suunnittelulla kesäkuussa. Hankkeen käynnistystilaisuus pidetään syyskuussa 2024.