Läskikampanja toi 1,4 miljoonaa euroa Nepalin koulutukseen

Läskillä lukutaitoa –kampanjaan osallistuneet suomalaiset laihduttivat yhteensä 48 100 kiloa. Lahjoittaja tuplasi kilohinnan.

”Kampanjan tulos on erinomainen, kun ottaa huomioon nopean käynnistämisen vuoden vaihteessa sekä sen, että hanke perustui vain muutamaan tiedotteeseen, verkkosivustoon ja seurakuntien aktiivisuuteen", korostaa pääjohtaja Pekka Puska Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Kari Leppänen vaa´alla Kathmandussa työskentelevä Kari Leppänen karisti 12 kiloa, Kirsti Kirjavainen todistaa. Kuva: Suomen suulähetystö, Kathmandu

Puska toivoo, että merkittävä yksittäinen kampanja osaltaan vie painonhallinnan sanomaa eteenpäin ja että vastaava operaatio voitaisiin uusia ensi vuonna. "Kerätyllä summalla saadaan aikaan paljon hyvää Nepalin kaltaisessa köyhässä maassa ”, hän sanoo.

Kampanjaan lähti mukaan runsaat 23 500 suomalaista, jotka pyrkivät parantamaan terveyttään pudottamalla painoaan Nepalin koululaisten hyväksi. Punnituksia järjestettiin 280 seurakunnassa tai kristillisessä yhteisössä 200 kunnan alueella. Myös Facebookissa kampanja sai hyvän vastaanoton. Suurin yksityisen henkilön perustama tukisivusto sai nopeasti yli 5100 fania. Sen lisäksi laihduttamista kiritettiin muillakin Facebook-sivuilla.

Seurakuntien järjestämiin loppupunnituksiin osallistui kuusi laihduttajaa kymmenestä.  ”Onnistumisprosenttia voidaan pitää hyvänä, sillä keskimäärin laihduttamisen aloittaneista henkilöistä huomattavasti suurempi osa lopettaa kesken. Laihduttamisen lisämotivaationa toimi kehitysapu ja koko kampanjaa siivittänyt myönteisyys. Osassa seurakuntia järjestettiin myös laihtumista tukevaa toimintaa”, kertoo THL:n erikoistutkija Merja Paturi.

Naiset miehiä innokkaampia laihduttajia

Naiset olivat miehiä innokkaampia laihduttajia. Loppupunnituksissa kävi 11 135 naista. He laihtuivat yhteensä lähes 34 800 kiloa. Miehiä punnituksissa kävi 3 085 ja pudotettuja kiloja kertyi 13 300. Miehillä keskimääräinen painonpudotus oli neljä kiloa ja naisilla kolme kiloa.

Kyläkoulu Nepalissa, kuva: Juho Leppänen Monet kyläkoulut pullistelevat oppilaista ja kaipaavat lisää opettajia. Kuva: Juho Leppänen

Kampanjan taustalla oleva suomalainen yksityishenkilö kiittää lämpimästi kaikkia kampanjaan osallistuneita. Hän saavutti oman painonpudotustavoitteensa  70-prosenttisesti.  Koska hän kokee saaneensa kevyemmän olon ja askeleen juuri kampanjaan osallistuneiden osoittaman innostuksen ja rohkaisun ansiosta, hän on päättänyt maksaa kiloista kaksinkertaisen hinnan. Kampanjaan osallistuneiden pudottamat kilot ostetaan 30 eurolla 15 euron sijaan.

Läskin ostaja toivoo, että suomalainen media voisi tulevina vuosina raportoida suomalaisille, miten kehitysyhteistyövaroja ja suomalaisten laihduttajien varoja käytetään opettajankoulutuksen kehittämiseen Nepalissa. Ulkoministeriö seuraa varojen käyttöä.

Lisää aiheesta