Uusi määräys raskaiden ajoneuvojen talvirenkaiden käytöstä.
Uuden määräyksen mukaan 1.1.2015 – 31.3.2015 on raskaissa ajoneuvoissa käytettävä talvirenkaita jokaisella akselilla, mukaan lukien nostoakseli. Määräys koskee kaikkia yli 3500kg painoisia autoja, myös vetoautoa ja perävaunua, ryhmiä M1-M3, N2-N3 ja O3-O4, joissa kullakin painoa yli 3500kg.
Talvirenkaita ovat renkaat, joissa merkintä M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF tai «3 peak mountain snowflake», ja jotka soveltuvat erityisen hyvin talviajoon.
Sakot liian pienestä kulutuspinnasta/talvirenkaiden käyttämättömyydestä on 750 kruunua per rengas. Lisäksi voidaan antaa 1000 kruunua sakkoa, jos ei ole mukana lumiketjuja tai käyttää luvattomasti nastarenkaita/lumiketjuja.
Seuraavana talvikautena määräys koskee ajanjaksoa 15.11.2015 – 31.3.2016.
Ohje raskaita ajoneuvoja Norjassa ajaville suomeksi, huomaa tähän ei vielä ole merkitty uutta määräystä. Lisäksi on tullut myös elektronisen maksulaitteen (bombrikke) käyttöpakko 1.1.2015 lähtien raskaille ajoneuvoille, joilla harjoitetaan elinkeinoa Norjassa.