Uusi määräys raskaiden ajoneuvojen talvirenkaiden käytöstä.

Uuden määräyksen mukaan 1.1.2015 – 31.3.2015 on raskaissa ajoneuvoissa käytettävä talvirenkaita jokaisella akselilla, mukaan lukien nostoakseli.  Määräys koskee kaikkia yli 3500kg painoisia autoja, myös vetoautoa ja perävaunua, ryhmiä M1-M3, N2-N3 ja O3-O4, joissa kullakin painoa yli 3500kg.

Talvirenkaita ovat renkaat, joissa merkintä M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF tai «3 peak mountain snowflake», ja jotka soveltuvat erityisen hyvin talviajoon.

Sakot liian pienestä kulutuspinnasta/talvirenkaiden käyttämättömyydestä on 750 kruunua per rengas. Lisäksi voidaan antaa 1000 kruunua sakkoa, jos ei ole mukana lumiketjuja tai käyttää luvattomasti nastarenkaita/lumiketjuja.

Seuraavana talvikautena määräys koskee ajanjaksoa 15.11.2015 – 31.3.2016.

Lisätietoa suomeksi.

Ohje raskaita ajoneuvoja Norjassa ajaville suomeksi, huomaa tähän ei vielä ole merkitty uutta määräystä. Lisäksi on tullut myös elektronisen maksulaitteen (bombrikke) käyttöpakko 1.1.2015 lähtien raskaille ajoneuvoille, joilla harjoitetaan elinkeinoa Norjassa.