SuomiFinland100 - Tarinoita Tansaniasta: Sattumalta alkanut päättymätön matka kuurojen maailmaan Arushassa

Eläköitymiseni mahdollisti unelmamatkan vaimoni Evan kanssa. Vuoden 2011 ensimmäiset viisi kuukautta menivät maailmaa kiertäessä. Syksyllä lähdimme Nairobiin tapaamaan ystäväämme, joka kehotti meitä matkustamaan Nairobista Arushaan bussilla ja lähtemään sieltä safarille Serengetiin. Upeat luonnonpuistot Serengeti, Ngorongoro, Lake Manyara ja Tarangire tulivat tutuiksi oppaamme Shaffien erinomaisessa ohjauksessa.

Edellisen matkamme aikana kävimme tutustumassa kunkin kulttuurin pyhäkköön ja kouluun, sillä opettajina halusimme tutustua maailman lasten koulutusoloihin. Vierailimme matkamme aikana lukuisissa kouluissa. Arushassa pyysimme Shaffieta viemään meidät paikalliseen peruskouluun. Hän ohjasi meidät Meru Primary Schooliin, jossa tapasimme joukon erityisopettajia ja heidän liki 80 kuuroa oppilastaan. Keskustelimme ja kuuntelimme. Saimme selkeän ja karun kuvan kuurojen koulutusmahdollisuuksista Tansaniassa. Tansaniassa opetuskieli muuttuu perusopetuksen jälkeen englanniksi, eikä toisen asteen oppilaitoksissa ole viittomia osaavia opettajia. Meille oli päivänselvää, että moinen järjestely nostaa lähes kaikkien kuurojen lasten koulutien pystyyn perusopetuksen jälkeen – eritotenkin siksi, että luokkakoot ovat kaikissa luokissa perusopetuksen jälkeen hurjat. Olemme nähneet n. 100 oppilaan opetusryhmiä. Niihin integroidut kuurot eivät kykene selviytymään edessä olevista haasteista ilman merkittävää tukea tai aivan hurjaa tahdonvoimaa ja hirmuista uutteruutta.

Kuva: Antti Komulainen
Eva ohjaa – Tiimimme Christopher, Hillary ja Bertha Dennis on nopeasti oppiva.

Tilaisuuden lopulla kysyimme koulun rehtorilta, miten voisimme omalta osaltamme tukea kuurojen yksikön oppilaita ja opettajia.  Hän sanoi tietokoneiden ja tietoteknisten sovellusten saattavan olla avainasemassa. Heti kotiuduttuamme takaisin Suomeen käynnistimme vaimoni kanssa toimet saadaksemme toimivia kannettavia tietokoneita, jotka voisimme kuljettaa Tansaniaan. Laaja ystäväpiirimme otti asian heti omakseen, ja saimme muutaman kuukauden aikana useita käytettyjä lahjoituskoneita. Helmikuussa 2013 otimme ensiaskeleet kuurojen yksikön opettajien tietoteknisessä koulutuksessa. Voidaksemme toimia tehokkaasti olimme perustaneet vuoden 2012 lopulla yhdistyksen FSE - Finnish Special Education in Africa ry:n.  Yhteistyössä SEL ry:n (Suomen Erityiskasvatuksen Liitto) kanssa aloitimme ulkoasiainministeriön tuella ”Arusha, kuule!” -hankkeen, jonka paikallisena pääkumppanina oli Arushan kaupunki.

Keskeinen asia hankkeessa koulutusjatkumon ohella oli koulutuksen tarvitseman infrastruktuurin saattaminen asianmukaiseksi. Kaupungin johto Arushassa oli itse rakentamisen suhteen hyvin jähmeä. Kaupunginjohtajan lupauksista huolimatta emme saaneet heiltä tarvittavaa taloudellista osallistumista rakennuskulujen kattamiseksi. Näin ollen keräsimme asiaamme uskoneilta ihmisiltä avustuksina tarvittavan summan ja rakensimme sillä yhden Tansanian moderneimmista oppimiskeskuksista. Hankkeen rahoituksen turvin saimme varustettua keskuksen aurinkoenergiajärjestelmällä, tuotua valokuitukaapelin, kalusteet, interaktiivisen projektorin, normaaleita projektoreja ja upouusia tietokoneita ja padeja. Hankkeen lopussa saatoimme todeta vieneemme Arushaan noin 180 käytettyä kannettavaa tietokonetta, padeja, projektoreita, pelejä, robotiikkaa ja paljon muuta opetusvälineistöä.

Toiminnan tulokset ovat jo näkyvissä. Kouluttamamme erityisopettajat ovat ottaneet kouluttajan roolin itselleen ja vievät asiaa eteenpäin sekä yleisopetuksen että toisen asteen opetuksen puolella. Myös muiden peruskoulujen erityisopettajat ovat päässeet koulutuksiin mukaan ja tarkoitus onkin, että oppimiskeskuksen resurssit tulevat laajalti koko Arushan kaupungin opetushenkilöstön koulutuskäyttöön. Hankkeen vaikutukset näkyvät kuurojen lasten oppimistulosten paranemisena, jos mittarina käytetään 7.luokan valtakunnallisten kokeiden tuloksia. Myös kuurojen lasten sosiaalinen status on selkeästi parantunut.

Oppimiskeskus on muodostunut tapaamispaikaksi kuurojen yhteisölle. Peruskoulunsa päättäneitä nuoria saapuu päivittäin oppimiskeskukseen tekemään jatko-opintoihinsa liittyviä töitä ja samalla kehittämään omia tietoteknisiä taitojaan. Oppimiskeskus ja sitä kautta hankkeemme valittiin vuonna 2016 yhdeksi valtakunnan mallihankkeista, mikä on hieno tunnustus Tansanian hallinnolta.

Kuva: Antti Komulainen
Oppimiskeskus valmistumassa kesäkuussa 2015.

Työmme jatkuu uusien haasteiden myötä. Emme saaneet ulkoministeriön rahoitusta jatkohankkeellemme, joten joudumme etsimään tarvitsemamme rahoituksen muualta. Nojaamme jälleen kerran laajaan verkostoomme ja uskomme vahvasti jatkumoon erityistä tukea tarvitsevien lasten koulutuksen kehittämisessä Arushassa, muuallakin Tansaniassa – ja miksei muissa Itä-Afrikan maissa!

Koulutushankkeen töiden lisäksi olemme saaneet tutustua eri heimojen kulttuureihin, joista Maasai-kulttuuri on kenties kiehtovin. Pidämme itseämme todella onnekkaina, kun olemme saaneet ystävystyä noihin hienoihin ihmisiin ja heidän upeaan kulttuuriinsa. Aloittaessamme hanketta ei pieniin mieliimme tullut hankkeen laajentuminen näihin mittasuhteisiin.  Tämähän on ollut meille valtaisa seikkailu – opintomatka toiseen kulttuuriin ja aivan erityisesti meihin itseemme. Monesti olemme sanoneet tansanialaisille ystävillemme: ”Me tulemme painavin kantamuksin ja lähdemme rikastunein mielin!” Vuorovaikutteisuus on antanut kaikille meille hankkeessa tavalla tai toisella mukana olleille valtaisan rikkauden. Tansaniasta on tullut meille toinen koti.

Antti Komulainen
Hankekoordinaattori
FSE Finnish Special Education in Africa ry