Unesco liittyi Applen iTunes U–palveluun

Unescon päämajassa Pariisissa lanseerattiin 22.6.2011 yhteistyöhanke Applen kanssa. Järjestö liittynyt osaksi iTunes U-palvelua, joka edistää järjestön koulutuksellisia päämääriä tarjoamalla aineistojaan maksutta yleisön käyttöön. Hanke on jälleen uusi esimerkki Unescon yhteistyöstä yksityisen sektorin kanssa ja mahdollistaa järjestön tuottamien materiaalien jakelun suuremmille kohderyhmille.

Unescon päämajassa Pariisissa järjestettiin 22. kesäkuuta tiedotustilaisuus Unescon ja Applen uudesta yhteistyöhankkeesta. Unescon liittynyt osaksi iTunes U–palvelua, jonka kautta koulutusinstituutiot voivat jakaa aineistojaan maksutta. iTunes U–palvelu on tarjolla 90 maassa ja osa maailman tunnetuimmista yliopistoista – esimerkiksi Stanford, Cambridge ja Oxford – jakelee aineistoa sen kautta. Kyseessä on yksi suosituimmista internetissä toimivista koulutusportaaleista. Unesco on liittynyt osaksi palvelua laajentaakseen audiovisuaalisen ja kirjallisen materiaalin maailmanlaajuista saatavuutta kasvatuksen, tieteen, kulttuurin ja viestinnän alalla.

Pääjohtaja Irina Bokovan mukaan iTunes U tarjoaa Unescolle uudenlaisen mahdollisuuden jakaa ainutlaatuista osaamistaan. Bokova pohti, että Unescon rooli on aina ollut toimia koulutuksen eturintamassa ja nyt iTunesin virtuaalinen yliopisto osoittaa jälleen järjestön lunastavan paikkansa koulutuskentällä ja modernissa maailmassa.

Uudenlainen yliopisto on käyttäjilleen ilmainen ja mahdollistaa tiedonvälityksen, mutta myös kansainvälisen vuoropuhelun. Yliopisto on tarjolla kaikilla YK:n virallisilla kielillä. Tiedontuotanto on ollut Unescossa aina keskeisessä roolissa, ja iTunes-yliopiston avulla järjestön koulutuksellisia voimavaroja voidaan levittää laajemmalle. Applen Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan koulutusmarkkinoista vastaava Herve Marchet sanoi olevansa kiitollinen, että Applella on mahdollisuus hyödyntää Unescon kaltaisen järjestön asiantuntemusta ja osaamista koulutuksen saralla.

Muuttuvassa maailmassa yksityisen ja julkisen sektorin on tehtävä yhä enemmän yhteistyötä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Unescon ja Applen välinen yhteistyö on erinomainen esimerkki toimivasta julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöstä, jossa molemmat osapuolet voivat hyötyä toisen asiantuntemuksesta. Unescon jäsenmaiden vastuulle jää yhteisten tavoitteiden toimeenpaneminen kansallisella tasolla, kun taas yksityinen sektori voi valjastaa oman osaamisensa yhteiskunnallisten päämäärien hyväksi – kuten Apple hyödyntää teknologiaa koulutuksellisten tavoitteiden edistämisessä.

Yhteistyöhankkeen myötä myös Unescon läsnäolo ja näkyvyys internetissä paranee, ja järjestön julkaisujen ja muun materiaalin levittäminen on mahdollista maantieteellisesti entistä laajemmalla alueella. iTunes on palvelu, joka on jo laajassa käytössä, ja siksi luonteva väylä laajentaa järjestön julkaisujen saatavuutta. Käyttäjiä houkutellaan sivustolle ensisijaisesti laadukkaan ja ajantasaisen sisällön kautta, mutta lisäksi tarkoituksena on panostaa hankkeen medianäkyvyyteen.

Unescon iTunes-sivulla aineisto on järjestetty järjestön sektorijaon mukaisesti. Sektoreiden vastuulle jää päättää, millaista sisältöä sivustolle ladataan. Järjestölle ei koidu kuluja sivuston ylläpitämisestä, kuten ei myöskään käyttäjille. Sivuston ylläpitämisessä ja päivittämisessä hyödynnetään Unescon uusia julkaisuja kuten myös arkistoja 65 vuoden ajalta.

Unescon englanniksi, ranskaksi ja espanjaksi tarjottavat aineistot iTunes U -palvelussa sisältävät mm. elokuvia, podcasteja ja asiakirjoja. Tarjolla on oppimateriaaleja, selvityksiä sekä aikakausjulkaisuja, kuten myös luentoja, haastatteluita ja dokumenttielokuvia. Aineistoa voi ladata maksutta PC:lle, iPadille, iPhoneen tai iPod touchiin.

OECD