Suomen terveydenhuollon asiakasvastaava-malli esimerkillinen OECD:ssä

Suomen terveyskeskuksissa ryhtyy työskentelemän uusi ammattilainen, jonka tehtävänä on koordinoida paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden palveluita kokonaisvaltaisesti. Yhä useammalla potilaalla on nimittäin useita samanaikaisesti sairauksia, joiden hoitamiseen tarvitaan monenlaisia perinteisesti toisistaan irrallisia sosiaali- ja terveyspalveluita. Uutta ammattilaista kutsutaan asiakasvastaavaksi.

Suomen asiakasvastaava-malli nousi esiin OECD:n 50-vuotisen taipaleen kunniaksi kesäkuussa järjestetyssä järjestön terveyskomitean juhlaseminaarissa. Seminaarissa etsittiin ratkaisuja väestön ikääntymisen ja epäterveiden elintapojen seurauksena nopeasti lisääntyvän monisairastavuuden asettamiin haasteisiin. Monessa OECD:n jäsenvaltiossa monisairastavuus on nousemassa terveyspolitiikan keskeisimmäksi haasteeksi.

Asiakasvastaavan tehtävänä on vastata potilaan kokonaishoidon suunnittelusta ja auttaa potilaita löytämään hoitokokonaisuuden kannalta asianmukaiset palvelut. Tavoitteena on siirtyä yksittäisten sairauksien hoidosta potilaan kokonaisvaltaiseen hoitamiseen. Potilaan tarvitsemat erilaiset palvelut sidotaan uudessa mallissa tiiviisti toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi.

Asiakasvastaava on koulutukseltaan vähintään sairaanhoitaja. Hän toimii läheisessä yhteistyössä lääkärin kanssa. Hänen tukenaan on moniammatillinen tiimi, jossa on mukana eri alojen asiantuntijoita, kuten erikoissairaanhoitaja, terveydenhoitaja, fysioterapeutti ja sosiaalipalveluiden edustaja. Tiimi toimii tarpeen mukaan yhteistyössä myös muiden tahojen kuten apteekkien ja kansalaisjärjestöjen kanssa.

OECD:n seminaarissa keskusteluja käytiin kansainvälisesti tunnettujen professorien kuten Gerard Andersonin (Johns Hopkins University), Geoffrey Andersonin (University of Toronto) ja Richard Saltmanin (Emory University) alustusten pohjalta. Paikalla oli myös OECD:n apulaispääsihteeri Aart de Geus. Keskustelujen erityisteemoina olivat monisairastavuuden aiheuttamat rahoitushaasteet, terveydenhuollon henkilöstöresurssien uusi kohdentaminen ja osaamisen kehittäminen sekä terveyskumppanuus ja terveysinnovaatiot.

Suomen asiakasvastaava-malli vastaa pitkälti seminaarissa esitettyjä suosituksia. Suomi on kansainvälinen edelläkävijä. Malli onkin kehitetty käytössä olevan kansainvälisen ja kansallisen tutkimustiedon pohjalta kansallisia tarpeita vastaavaksi. Sen kehittämiseen ovat osallistuneet terveysalan ammattilaiset, ja malli voidaan nähdä luontevaksi osaksi kansainvälistä tunnustusta saanutta Suomen ikäpolitiikkaa. Samalla kun mallin käyttöönotto parantaa potilaan kannalta terveydenhuoltopalvelujen laatua, se vähentää terveydenhuoltomenojen nousupainetta kohdentaessaan palvelut ja henkilöstöresurssit aikaisempaa tehokkaammin ja asianmukaisemmin.

 

Lisätietoja:

Seminaarista OECD:n verkkosivuilta : (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

 http://www.oecd.org/document/15/0,3746,en_2649_37407_47671759_1_1_1_37407,00.html(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Asiakasvastaava-mallista sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilta:

http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/view/1559157

Terveys-, sosiaali- ja vakuutusneuvos Antero Kiviniemi, Suomen pysyvä OECD-edustusto, puh: +33 1 45 24 73 47

OECD