Nuorissa toivo paremmasta

Piikkiön Yhtenäiskoulun 9. luokan oppilaat tapaamassa suurlähettiläs Antti Kuosmasta Piikkiön Yhtenäiskoulun 9. luokan oppilaat tapaamassa Suomen Pysyvän OECD-edustuston päällikköä suurlähettiläs Antti Kuosmasta

Kaarinan kaupungin Piikkiön yhtenäiskoulun 9. luokka ei ole mikään ihan tavallinen joukko oppilaita. Näillä nuorilla on ollut todellinen mahdollisuus vaikuttaa omaan opiskeluunsa ja sitä kautta myös osallistua oppimisympäristönsä kehittämiseen. Kaiken lisäksi heidän tekemänsä kehittämistyö on koitumassa muidenkin oppilaiden iloksi. Eikä vaan Suomessa vaan myös kansainvälisesti.

Koulun rehtori Marko Kuuskorpi ja matematiikan opettaja Ritva Tamminen ovat pitäneet huolen siitä, että tämä kaikki on mahdollistunut. He ovat yhdessä ennakkoluulottomasti etsineet ja löytäneet entistä parempia opetusmenetelmiä ja sähköisen oppimisympäristön malleja. Fyysisen oppimisympäristön uudenlaiset muodot ja mahdollisuudet ovat olleet uudistamistyön keskiössä. Kaarinan kaupunki on ensimmäinen taho Suomesta, joka liittyi vuoden 2011 alusta OECD:n CELE :n ( Centre for Effective Learning Environments )(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) jäseneksi.  Kaupunki myös osoitti välitöntä mielenkiintoa järjestää Suomessa CELE konferenssi teemana ” A Recipe for Success: Transforming Learning Environments through Dynamic Local Partnerships ”.  (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)Konferenssi keräsi laajasti väkeä eri puolilta maailma ja oli kaikin tavoin onnistunut.

Konferenssiteemalla jatkettiin Pariisissa 5.4.2012  seminaarilla, joka laajensi keskustelua muihinkin oppimisympäristöihin, kuten paikalliseen ja sosiaaliseen. Seminaari järjestettiin yhteistyössä Suomi Instituutin kanssa, jossa samaan aikaan oli meneillään Rakennustaiteen museon suomalaista kouluarkkitehtuuria esittelevä näyttely. Kokonaisuus osoittautui mainioksi ja mahdollisti Suomen ja Ranskan oppimisympäristöajattelun vertailun lisäksi rikkaan keskustelun OECD:n ja Unescon edustajien ja muiden osallistujien kesken. Suomesta professori Jyri Manninen esitteli erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden tukea oppimiselle, rehtori Marko Kuuskorpi tutkimustuloksiaan koskien fyysistä oppimisympäristöä ja toiminnanjohtaja Johanna Illman Fiskarsin ruukin TAKO –hanketta(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), jossa koko kylä opettaa.

Piikkiön yhtenäiskoulun 9. luokan oppilaat astuivat kuvaan viikolla 17., jolloin he tulivat Pariisiin Suomi Instituuttiin esittelemään yhdessä Kaarinan kaupungissa toimivien yritysten kanssa kehittelemäänsä sähköistä pöytää, jonka avulla he esittelivät, miten matematiikan opiskelu sujuu ilman kirjoja, iPdeja käyttäen. Laitteissa oli käytettävissä heidän itse suunnittelemansa matematiikkamateriaali. Näissä merkeissä he tapasivat myös ranskalaisia oppilaita.

OECD:n konferenssikeskuksessa OECD:n konferenssikeskuksessa

Matkan aikana luokka tutustui OECD:n ja Unescon toimintaan, vieraillen molemmissa ja tavaten Suomen pysyvän edustuston suurlähettiläs Antti Kuosmasta ja allekirjoittanutta. OECD:ssä ryhmä pääsi tutustumaan järjestön historiaan, nykypäivään ja tulevaisuuden haasteisiin. Unescossa vastaavasti järjestön laajaan toimintaan koulutuksen, kulttuurin ja tieteen alalla.

Rehtori Marko Kuuskorven väitöskirja fyysisistä oppimisympäristöistä tarkastetaan 17.5.2012 Turun yliopistossa. Väitöskirjan otsikko on ” Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)Käyttäjälähtöinen muunneltava ja joustava opetustila.”

Lasten ja nuorten osallistuminen koulun kehittämiseen on tärkeää. Tilausta heidän näkökulmilleen on laajemminkin yhteiskunnassa ja kansainvälisissä järjestöissäkin. Mutta ensin teidän pitää päästä tutustumaan niiden toimintaan. Ja niin teki Piikkiön porukka.

Teksti: Opetusneuvos Kirsi Lindroos                                                                                      Kuvat: Opetusneuvos Kirsi Lindroos ja rehtori Marko Kuuskorpi

OECD