Valmiussuunnittelu, Myanmar, Suomen suurlähetystö, Yangon

Varaudu ennalta

Mahdollisiin kriisitilanteisiin on hyvä varautua jo ennalta. Kohtuullinen juoma- ja ruokavarasto, lääkkeet ja ensiaputarvikkeet ovat tärkeitä kaikissa poikkeustilanteissa, joissa jakelujärjestelmien toiminta vaikeutuu. Jokaisen on lisäksi hyvä huolehtia, että seuraavat varusteet ovat saatavilla:

  • henkilöllisyyspaperit ja passi
  • käteistä rahaa
  • ruoka- ja juomavarastot harkinnan mukaan
  • henkilökohtaiset lääkkeet ja reseptit sekä ensiaputarvikkeet ml. auton ensiapulaukku
  • kynttilöitä, tulitikut, taskulamppu
  • ajoneuvon asiakirjat
  • polttoainetta ajoneuvoon
  • kartat ja vararengas ajoneuvossa
  • paristokäyttöinen matkaradio, jossa myös lyhytaallot
  • matkapuhelin ja laturi
  • suurlähetystön yhteystiedot
  • huolehdi asuntosi turvallisuusjärjestelyistä (lukitus, valaistus, vartiointi, sammutusvälineet)
  • selvitä itsellesi turvallisimmat reitit kodin, työpaikan ja kokoontumispaikan välillä

Valmiusasteet

Evakuointisuunnitelmassa olevat valmiusasteet ovat suuntaa-antavia ja ne voivat tositilanteessa olla päällekkäisiäkin. Valmiusasteiden alla esitetyt valmiusohjeet ovat yleisiä suosituksia, joita on syytä noudattaa yhdessä paikallisten viranomaisten ohjeiden kanssa tilanneharkintaa käyttäen.

Tehostettu valmius I “pysy kotona”

Vältä tarpeetonta liikkumista kodin/ työpaikan/koulun/tms. ulkopuolella.

Kotiuttaminen ja/tai evakuointi

Evakuointi tulee toteuttaa vain, jos se on teknisesti mahdollista ja liikkuminen ei olennaisesti lisää riskiä verrattuna paikalla pysymiseen. Valmiussuunnittelussa on syytä edeltäkäsin hahmotella vaihtoehtoisia toimintamalleja, kerätä yhteystietoja, suunnitella työnjakoa jne. Henkilö voidaan evakuoida tai kotiuttaa vain hänen omalla suostumuksellaan. Pohjoismaat ja EU-maat neuvottelevat pääsääntöisesti ennen evakuointipäätöksen tekoa sekä paikallis- että ministeriötasolla. Yhteistyömahdollisuudet on syytä selvittää näiden edustustojen kanssa tilannekohtaisesti. Evakuoinnista päättää ulkoministeriö ministeriön ja edustuston välisten neuvottelujen ja tilannearvioiden pohjalta. Tilanteen niin edellyttäessä (esim. turvallisuustilanteen nopea ja jyrkkä huononeminen tai viestiyhteyksien katkeaminen) edustuston päällikkö tai hänen sijaisensa saattaa joutua tekemään evakuointipäätöksen itsenäisestikin. Edustuston avustamisvelvollisuus rajoittuu sen tosiasiallisiin toimintamahdollisuuksiin. Kriisitilanteissakin toimitaan yleensä toisen valtion suvereenilla alueella. Vieraan valtion alueella oleskelevat henkilöt ovat tämän valtion oikeudellisen ja hallinnollisen toimeenpanovallan alaisia ja heidän tulee noudattaa maan lakeja, määräyksiä ja viranomaisohjeita. Evakuoinnin yhteydessä edustusto voi järjestää kuljetuksia, odotustilan evakuointia varten tai avustaa muilla mahdollisilla tavoilla.

Siirtyminen turvallisemmalle alueelle maan sisällä tai naapurimaahan

Kriisialueen käsittäessä vain osan valtion pinta-alasta ja/tai arvioitaessa kriisin keston olevan melko lyhytaikaisen, on yksi vaihtoehto evakuoitua maan sisällä turvalliseksi katsotulle alueella. Toisinaan siirtyminen maan sisällä turvallisemmalle alueelle saattaa olla vaarallista. Tällöin tai kriisialueen käsittäessä koko maan, voidaan evakuoitua turvalliseksi arvioituun naapurimaahan.

Evakuointi muualle (esim. Suomeen)

Jos naapurimaat arvioidaan vaarallisiksi tai niihin siirtyminen on vaikeaa, voidaan siirtyä väliaikaisesti muuhun maahan. Mikäli kriisin arvioidaan jatkuvan pitkään, on syytä pyrkiä yhdessä ministeriön kanssa järjestämään evakuointi Suomeen.

Henkilökohtainen omaisuus

Edustuston avustustoimien tarkoitus on varmistaa henkilöiden turvallisuus. Matkatavaroiden mukaan ottamista yleensä rajoitetaan, eikä kotieläimiä voi ottaa mukaan. Jokainen on itse vastuussa maassa olevasta omaisuudestaan. Laadi tarkka luettelo maahan jäävistä tavaroista ja niiden arvosta mahdollisia korvauskysymyksiä varten.

Evakuoinnista aiheutuvat kustannukset

Kotiuttamisesta ja evakuoinnista aiheutuvista kuluista vastaa asianomainen itse. Erittäin kiireellisissä tapauksissa edustusto voi suorittaa kustannukset ulosottokelpoista takaisinmaksusitoumusta vastaan.

Yhteystiedot kriisitilanteessa

Yleinen hätänumero

Hätänumeroissa ei välttämättä osata englantia, joten myanmarin kielitaidosta on apua.

Ambulanssi

192 / +95 973003953 

Pelastuslaitos

191 

Poliisi

199 

Sairaalat

International SOS Clinic Yangon
Inya Lake Resort, 37 Kabar Aye Pagoda Road
24/7 hotline: +95 1 657 922 12
Dr. Claudia Berty +95 9 420 11 4536 (Mon to Fri 8.30- 04.30 pm & Sat 08.30- 11.30 am) https://www.internationalsos.com/locations#Myanmar

International Clinic Affiliated with Samitivej
11th floor, Parami Hospital 60 Parami Road, Mayangone Tsp., Yangon
+95 9 319 11 541/2
Dr. Olivier +95 9 421 08 5513

Liikenneonnettomuuden sattuessa on syytä huomioida, että vain tietyt sairaalat ottavat loukkaantuneita hoidettavaksi. Englannin kielitaito näissä sairaaloissa voi olla rajoitettua, joten myanmarin kielitaidosta on apua.

Pelastusviranomaiset

Turistipoliisi

Yangon
No. 110, Pansodan Road (middle block), Kyauktada Tsp.
+95 (0)1 377 9991, +95 (0)9 448 539 519

Nay Pyi Taw
Zabuthiri Tsp, Hotel Zone - 1 at No. 2 Police Station and Operation Functions
+95 (0)67 414 226, +95 (0)9 448 539 518

Mandalay
Aung Myay Tharzan Tsp, Min-Te-Ei-Kin Quarter, 19th Street
+95 (0)2 67382, +95 (0)9 971 107 831

Bagan
New Bagan, at Bagan Local Police Station
+95 (0)61 65474, +95 (0)9 448 539 508

https://tourism.gov.mm/helpdesk/tourism-police-offices/

Suomen edustustot