Koloratuurisopraano Piia Komsi vieraili Buenos Airesissa

Suomalainen koloratuurisopraano Piia Komsi esiintyi huhtikuun alussa Buenos Airesissa ensi-iltansa saaneessa oopperassa "Le Malentendu" Teatro Colonissa Centro de Experimentación del Teatro Colónissa (CETC). Fabían Panisellon "Le Malentendu"-ooppera perustuu Albert Camusin samannimiseen teatteriesitykseen, joka esitettiin ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1944.

Piia Komsi on toiminut laulusolistina ja sellonsoittajana Suomessa sekä ulkomailla ja on tunnettu maailman ainoana koloratuurisopraanona, joka laulaa ja soittaa selloa samaan aikaan. Buenos Airesissa esitetyssä "Le Malentendu"-oopperassa Komsi esiintyi sopraanona kolmen muun laulajan, näyttelijän sekä elektronisen musiikin ja kamariorkesterin säestyksellä. Komsi nähtiin oopperassa Marthan roolissa.

Päätös Argentiinaan lähtemisestä tapahtui viime hetkellä

Komsin mukaan päätös lähteä mukaan "Le Malentendu"-oopperaan tapahtui viime hetkellä. "Kutsu Argentiinaan tuli niin sanotusti pikahälytyksellä, sillä Marthan rooliin etsittiin sopraanoa lyhyellä aikavälillä", Komsi kertoo. "Saadessani partituurin käsiini ajattelin, että rooli on mielenkiintoinen ja sopii äänelleni. Lisäksi kappaleessa oli potentiaalia ja haastetta, joten päätin lähteä Buenos Airesiin toteuttamaan oopperaa."

Komsi on viihtynyt "Le Malentendu"-oopperaan valmistautumisesta ja ajastaan Buenos Airesissa, vaikka toteaakin, että tietyt asiat hoidetaan Argentiinassa eri tavalla, kuin mihin hän on tottunut. "On kuitenkin hyvä nähdä, miten asioita hoidetaan ja elämää eletään muualla, sillä aina oppii jotain uutta. Se tuo perspektiiviä ja lisää kokemuksia omaan elämään", Komsi sanoo. Lisäksi Komsi kiittää mahdollisuudesta, että saa nähdä, tehdä ja kokea asioita uudessa ympäristössä.

Uuden roolin haasteita

Komsin mukaan haastavinta oopperaan valmistautumisessa oli lyhyt aika opetella uusi rooli ja partituuri. Lisäksi teos on ensimmäinen kokonaan ranskankielinen ooppera, jossa Komsi on mukana. "Aluksi olikin tiukka minuuttiaikataulu, eikä lainkaan vapaapäiviä. Pidän kuitenkin haasteista ja olen aikaisemminkin ollut tilanteessa, jossa pitää opetella uusi rooli ja kieli lyhyessä ajassa", Komsi kertoo. Komsi on tottunut siihen, että kielet vaihtelevat uusien esityksien myötä ja toteaakin laulaneensa yhteensä 17 eri kielellä. Harjoitteluun motivoi kuitenkin moniulotteinen roolihahmo ja Komsin ääneen sopiva stemma.

Komsi vieraili Buenos Airesissa toista kertaa esiintymässä. Ensimmäisen kerran hän oli mukana vuonna 2005 Teatro San Martinissa esitetyssä oopperassa "Medea", jolloin tuotanto oli eurooppalainen. "Viime kerralla yleisö oli erittäin vakuuttunut ja mediassa puhuttiin paljon esityksestä", Komsi kertoo. Komsi ei vielä haastatteluvaiheessa osaa sanoa, miten yleisö tulee ottamaan "Le Malentendun" vastaan, mutta toivoo tietysti ihmisten nauttivan oopperasta.  

Tämän vuoden keikkakalenteri on melko kiireinen

"Le Malentendun" viimeinen näytös oli tiistaina 12. huhtikuuta, jonka jälkeen Komsi palasi Suomeen valmistautumaan seuraaviin näytöksiinsä. Komsi ei vielä osannut sanoa, aikooko hän olla mukana oopperan Euroopassa pidettävissä esityksissä. "Mukana olemiseni riippuu muun muassa esityksien ajankohdasta ja siitä, mitä minulla on aikataulussa sillä hetkellä", Komsi toteaa. Argentiinaan palaamisesta tulevaisuudessa Komsi ei osaa toistaiseksi vastata. 

Komsin keikkakalenteri tämän vuoden osalta näyttää hyvältä, sillä hän on mukana muun muassa Kokkolan Oopperakesän kantaesitetyssä Heinz-Juhani Hofmannin teoksessa "Ahti Karjalainen – elämä, Kekkonen ja teot". Lisäksi Komsilla on edessä matka Sibelus-Akatemian selloensemblen kanssa Pietarin Mariinski-teatteriin, missä hän laulaa solistina. Syksyllä Komsi matkustaa New Yorkiin esiintymään New Yorkin filharmonisen orkesterin kanssa.
 

Lisätietoja sopraano Piia Komsista: piiakomsi.com(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)