Moskovan mekanismi on Etyjin keino tutkia ihmisoikeusloukkauksia

17 Etyjin osallistujavaltiota käynnisti Moskovan mekanismin Valko-Venäjää kohtaan 17. syyskuuta. Moskovan mekanismi on Etyjin inhimillistä ulottuvuutta vahvistava mekanismi, jonka avulla voidaan tutkia muun muassa ihmisoikeusrikkomuksia osallistujavaltioissa.

Etyjin osallistujavaltiot hyväksyivät sen täydentämään ja vahvistamaan toista ihmisoikeusmekanismia, Wienin mekanismia (1989) inhimillisen ulottuvuuden kokouksessa Moskovassa 1991.

Moskovan mekanismin avulla nimitetään raportoija, joka tutkii tietyn osallistujavaltion ihmisoikeustilanteeseen liittyvää ongelmaa. Asiantuntija valitaan ODIHRin eli Etyjin demokraattisten instituutioiden ja ihmisoikeuksien toimiston ylläpitämältä asiantuntijalistalta, jolle jokainen osallistujavaltio voi nimittää kuusi ihmisoikeussektorin asiantuntijaa.

Moskovan mekanismi voidaan ottaa käyttöön eri tavoilla. Niin sanotussa vapaaehtoisessa käyttöönotossa osallistujavaltio voi kutsua itse kolme asiantuntijaa tekemään arvioinnin inhimillisen ulottuvuuden alaisista kysymyksistä, esimerkiksi epäillyistä ihmisoikeusrikkomuksista.

Vaihtoehtona on myös Moskovan mekanismin käynnistäminen muiden kuin kohdevaltion aloitteesta. Siinä mekanismin käynnistää osallistujavaltio, joka arvioi toisen osallistujavaltion rikkovan erityisen räikeästi Etyjin inhimillisen ulottuvuuden velvoitteita.

Jälkimmäisellä tavalla Moskovan mekanismin käynnistävä valtio tarvitsee yhdeksän muun osallistujavaltion tuen aloitteelleen. Kyseinen maaryhmä valitsee ODIHRin listalta asiantuntijan, joka vastaa raportin laadinnasta. Sen jälkeen kohteena olevalla valtiolla on mahdollisuus nimittää oma asiantuntijansa raportointitiimiin. Tällöin nimitetään vielä kolmas asiantuntija osallistumaan raportointityöhön.

Raportointiryhmään ei voi nimittää asiantuntijoita valtiosta, joka on käynnistämässä Moskovan mekanismia tai on sen kohteena. Kun raportoija on valittu ja prosessi käynnistetty, aikaa ihmisoikeusraportin laatimiseen on kaksi viikkoa.

Kohteena oleva valtio saa tilaisuuden kommentoida raporttia, minkä jälkeen se käsitellään Etyjin päätöksentekoelimessä pysyvässä neuvostossa.

Moskovan mekanismi on tätä ennen käynnistetty kahdeksan kertaa:

2018 Venäjää kohtaan Tšetšenian ihmisoikeustilanteen, erityisesti seksuaalivähemmistöjen vuoksi.

2011 tutkimaan Valko-Venäjän vuoden 2010 presidentinvaalien epäselvyyksiä.

2002–03 tutkimaan epäiltyjä ihmisoikeusloukkauksia Turkmenistanin tuolloiseen presidenttiin kohdistuneen hyökkäyksen tutkinnassa.

1999 Wienin/Moskovan mekanismi käynnistettiin Venäjän pyynnöstä tutkimaan Naton sotilasoperaatiota entisessä Jugoslaviassa.

1993 tuolloisen Etykin korkeimpien virkamiesten komitea (Committee of Senior Officials) käynnisti mekanismin Serbiaa ja Montenegroa kohtaan tutkimaan epäiltyjä ihmisoikeusloukkauksia.

1993 Moldovan pyynnöstä tutkimaan lainsäädäntöä, etnisten ryhmien välisiä suhteita ja vähemmistöjen oikeuksien toteutumista Moldovan alueella.

1992 Viron pyynnöstä tutkimaan Viron lainsäädäntöä ja vertailemaan sitä kansainvälisiin ihmisoikeusnormeihin.

1992 12 Euroopan talousyhteisön valtiota ja Yhdysvallat käynnistivät Moskovan mekanismin tutkimaan veritekoja ja hyökkäyksiä aseistautumattomia siviilejä kohtaan Kroatiassa ja Bosnia ja Hertsegovinassa.

Suomen ulkoministeriön tiedote Moskovan mekanismin käynnistämisestä Valko-Venäjää kohtaan(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) (17.9.2020)

Lisätietoja Moskovan mekanismista Etyjin sivuilla(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) (englanniksi)