Mitä ihminen tarvitsee?

Ostaisitko 10 eurolla ruokaa perheelle vai elokuvalipun? Entä montako litraa vettä kulutat päivittäin? Ulkoasianministeriön Mitä ihminen tarvitsee? -kampanja haastaa suomalaiset pohtimaan arkisten kulutusvalintojensa suhdetta kestävään kehitykseen. Kampanjan verkkosivuilla voit testata, millainen kuluttaja olet: jahkailija vai kirkasotsa, tuhluri vai tarkkamarkka.

Ulkoministeriö kysyi teltassaan mitä ihminen tarvitsee. Kuva: Olli Moilanen. Brasilialainen Eugênio Giovenardi ostaisi kymmenellä eurolla kirjan. Maria das Dores Campos da Costa käyttäisi saman summan ruokaan. Liki sata ihmistä noin 30 maasta pohti tarpeitaan, halujaan ja huoliaan ulkoministeriön Mitä ihminen tarvitsee? -kampanjaa varten. Viikko sitten avatun viestintäkampanjan tarkoituksena on herättää suomalaiset ajattelemaan omia ja muiden ihmisten tarpeita – ja arkisten kulutusvalintojemme kauaskantoisiakin vaikutuksia. Kaiken ikäisille suomalaisille suunnatun kampanjan lähtökohtana on kehityspoliittisen ohjelman korostama kestävän kehityksen periaate. Ulkomaiset haastattelut kerättiin edustustojen avulla.

"Perimmäinen ongelma on se, että ihmiset haluavat sellaista, mitä he eivät tarvitse ja tarvitsevat sellaista, mitä eivät ymmärrä haluta", totesi ministeri Paavo Väyrynen kampanjan lanseerauspuheessaan. Georg Henrik von Wrightiltä lainattu totuus tiivistää hyvin kampanjan lähtökohdan: kestävä kehitys edellyttää, että me kaikki mietimme, olisiko elintavoissamme muuttamisen varaa. Teollisuusmaissa elää vain viidennes maailman väestöstä, mutta tuotamme liki puolet ilmastolle haitallisista päästöistä ja käytämme valtaosan maapallon luonnonvaroista. Jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, tarvittaisiin neljä maapalloa täyttämään maailman nykyisen väestön tarpeet. Ylikulutuksen seurauksena luonnonvarat vähenevät vähenemistään, jätemäärät kasaantuvat ja ilmasto muuttuu.

Mitä ihminen tarvitsee? -kampanjan tavoite on herättää ihmiset ajattelemaan omia arkisia valintojaan ja niiden vaikutuksia myös muualla maailmassa elävien ihmisten elämään. Kampanjan lähtökohtana on hallituksen kehityspoliittisen ohjelman(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) (2007) painottama kestävän kehityksen periaate: Ihmiskunnan nykyiset tarpeet tulee tyydyttää siten, että ei heikennetä tulevien sukupolvien mahdollisuuksia tyydyttää omia tarpeitaan. Kehityspoliittisen ohjelman mukaisesti luonnontaloudellisen, yhteiskunnallisen ja taloudellisen kehityksen täytyy olla keskenään tasapainossa eikä mikään ulottuvuuksista saa painottua toisten kustannuksella. Käytännössä pyrkimys kestävään kehitykseen edellyttää syvällisiä muutoksia myös länsimaisissa tuotanto-, kulutus- ja elintavoissa.

Kampanjan verkkosivuilla www.mittaamaailmasi.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)jokainen voi verrata omia kulutusvalintojaan ulkomaisten haastateltujen sekä kampanjaa tukevien kotimaisten julkkisten valintoihin. Samalla voi leikkimielisesti testata, onko kuluttajana järkeilijä, jahkailija, tuhluri, hamsteri, kirkasotsa vai tarkkamarkka – testitulosta ei kannata ottaa kuolemanvakavasti, mutta testikysymykset auttavat pohtimaan omaa suhdetta kulutukseen.

Teksti: Milma Kettunen (muokattu Suomen suurlähetystössä Brasiliassa)

Lisätietoja: http://global.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=41965&contentlan=1&culture=fi-FI(Linkki toiselle web-sivustolle.)