Valmiussuunnittelu, Valko-Venäjä, Minskin-yhteystoimisto
Förbered dig i förväg
Förbered dig i förväg för eventuella krissituationer. Det är viktigt att ha ett förråd av dricksvatten och mat, mediciner och första hjälpen-utrustning inför krissituationer där distributionssystemen inte fungerar som de ska. Se också till att du har tillgång till följande saker:
- identitetshandlingar och pass
- kontanta pengar
- ett litet förråd av mat och dryck
- mediciner och recept för eget bruk, första hjälpen-utrustning (inkl. första hjälpen-väska i bilen)
- stearinljus, tändstickor, ficklampa
- registerbevis för fordon
- bränsle för fordon
- kartor och reservdäck i fordon
- en batteridriven reseradio med kortvågsmottagare
- mobiltelefon och laddare
- kontaktuppgifterna till ambassaden
Kontrollera också säkerheten i din bostad (lås, belysning, bevakning, brandsläckning) och den tryggaste rutten mellan din bostad, din arbetsplats och en samlingsplats.
Beredskapsnivåer
Beredskapsnivåerna i evakueringsplanen är riktgivande och kan i praktiken överlappa varandra. Anvisningarna i samband med beredskapsnivåerna är allmänna rekommendationer som ska anpassas till de lokala myndigheternas anvisningar och till det rådande läget.
Förhöjd beredskap I “stanna hemma”
Om säkerhetsläget i ett land eller ett område försämrats eller förväntas bli sämre ska representationen efter eget övervägande underrätta samarbetsparter och personer i krisområdet som kan behöva assistans om att beredskapen höjts. Under förhöjd beredskap bör man undvika att i onödan röra sig utanför hemmet/arbetsplatsen/skolan osv.
Transport till hemlandet och/eller evakuering
En evakuering ska genomföras endast om det är tekniskt möjligt och den inte väsentligt ökar riskerna jämfört med att stanna. Vid planeringen av beredskapen bör man på förhand skissera upp alternativa åtgärdsmodeller, samla kontaktuppgifter, planera arbetsfördelningen osv. En person kan evakueras eller transporteras till hemlandet endast med sitt eget samtycke. De nordiska länderna och EU-länderna förhandlar i regel både på lokal nivå och på ministerienivå innan ett beslut om evakuering fattas. Samarbetsmöjligheterna bör utredas med dessa representationer i varje enskilt fall. Utrikesministeriet beslutar om evakuering utifrån förhandlingar mellan ministeriet och representationen och utifrån bedömningar av läget. Om situationen så kräver (t.ex. om säkerhetsläget snabbt och kraftigt försämras eller kommunikationerna bryts) kan representationschefen eller dennes ställföreträdare bli tvungen att på egen hand fatta beslut om evakuering. Representationens assistansskyldighet begränsas till dess faktiska möjligheter att vidta åtgärder. Även i krissituationer agerar man i allmänhet på en annan stats suveräna territorium. Personer som uppehåller sig på en annan stats territorium är underordnade den statens rättsliga och verkställande makt. Således är var och en skyldig att följa lokala lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter. I samband med en evakuering kan beskickningen anordna transporter eller ett utrymme inför evakuering eller bistå på annat sätt.
Förflyttning till ett säkrare område inom landet eller till ett grannland
Om krisområdet omfattar endast en del av landet och/eller om krisen uppskattas bli relativt kortvarig är evakuering till ett säkert område inom landet ett alternativ. Ibland kan förflyttning till ett säkert område inom landet vara farlig. I så fall, eller när krisområdet omfattar hela landet, kan en evakuering till ett säkert grannland komma i fråga.
Evakuering någon annanstans (t.ex. till Finland)
Om grannländerna bedöms vara farliga eller om det är svårt att förflytta sig till dem, kan man tillfälligt förflytta sig till ett annat land. Om krisen bedöms bli långvarig bör man i samarbete med ministeriet försöka ordna en evakuering till Finland.
Egendom
Den främsta avsikten med ambassadens assistans är att trygga den personliga säkerheten. I allmänhet får man endast ta med sig en begränsad mängd bagage och i regel är det inte möjligt att ta med sig husdjur. Var och en ansvarar själv för sin egendom i stationeringslandet. Med tanke på eventuella ersättningsfrågor lönar det sig att göra upp en detaljerad och noggrann lista över den egendom som blir kvar i landet och dess värde vid tidpunkten för evakueringen.
Utgifter för evakuering
Var och en ansvarar själv för utgifterna för evakuering och för transport till hemlandet. I ytterst brådskande fall kan den som evakueras förbinda sig att betala utgifterna i efterskott genom ett åtagande om återbetalning.
Kontakt information
Allmänt nödnummer
112
Räddningsmyndigheter
Militia (Police)
Ambulance
Fire department
Emergency rescue service
Övrigt
Minsk airport (Minsk-2)
- +375 17 279 1300
- +375 17 279 1730
- +375 17 279 2058 ( Gränsmyndighet )
- +375 17 279 1598 ( Gränsmyndighet )
Emergency service, private company "Urban Emergency Service"
Border authority
- +375 17 216 2612 ( jour, Minsk )
- +375 17 265 9008 ( jour, Minsk )
- +375 154 551 020 ( Lidan alue (Vilnan suunta) )
- +375 159 349 107 ( raja-asema Kamennyj Log (Vilnan suunta) )
- +375 16 221 0804 ( Brestin alue (Varsovan suunta) )
- +375 232 457 783 ( Gomelin alue (Kiovan suunta) )
Sjukhus
Tandklinik
DentHealth
HappyDerm
Ecomedservice
Lode hospital
- +375 17 293 9800 ( suljetaan klo 21 )
- +375 29 638 3003 ( suljetaan klo 21 )