Valmiussuunnittelu, Valko-Venäjä, Minskin-yhteystoimisto
Varaudu ennalta
Mahdollisiin kriisitilanteisiin on hyvä varautua jo ennalta. Kohtuullinen juoma- ja ruokavarasto, lääkkeet ja ensiaputarvikkeet ovat tärkeitä kaikissa poikkeustilanteissa, joissa jakelujärjestelmien toiminta vaikeutuu. Jokaisen on lisäksi hyvä huolehtia, että seuraavat varusteet ovat saatavilla:
- henkilöllisyyspaperit ja passi
- käteistä rahaa
- ruoka- ja juomavarastot harkinnan mukaan
- henkilökohtaiset lääkkeet ja reseptit sekä ensiaputarvikkeet ml. auton ensiapulaukku
- kynttilöitä, tulitikut, taskulamppu
- ajoneuvon asiakirjat
- polttoainetta ajoneuvoon
- kartat ja vararengas ajoneuvossa
- paristokäyttöinen matkaradio, jossa myös lyhytaallot
- matkapuhelin ja laturi
- suurlähetystön yhteystiedot
- huolehdi asuntosi turvallisuusjärjestelyistä (lukitus, valaistus, vartiointi, sammutusvälineet)
- selvitä itsellesi turvallisimmat reitit kodin, työpaikan ja kokoontumispaikan välillä
Valmiusasteet
Evakuointisuunnitelmassa olevat valmiusasteet ovat suuntaa-antavia ja ne voivat tositilanteessa olla päällekkäisiäkin. Valmiusasteiden alla esitetyt valmiusohjeet ovat yleisiä suosituksia, joita on syytä noudattaa yhdessä paikallisten viranomaisten ohjeiden kanssa tilanneharkintaa käyttäen.
Tehostettu valmius I “pysy kotona”
Ulkoministeriö ilmoittaa turvallisuustilanteen heikentymisestä matkanjärjestäjille. Suurlähetystö ilmoittaa siitä verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa.
Kotiuttaminen ja/tai evakuointi
Evakuointi tulee toteuttaa vain, jos se on teknisesti mahdollista ja liikkuminen ei olennaisesti lisää riskiä verrattuna paikalla pysymiseen. Valmiussuunnittelussa on syytä edeltäkäsin hahmotella vaihtoehtoisia toimintamalleja, kerätä yhteystietoja, suunnitella työnjakoa jne. Henkilö voidaan evakuoida tai kotiuttaa vain hänen omalla suostumuksellaan. Pohjoismaat ja EU-maat neuvottelevat pääsääntöisesti ennen evakuointipäätöksen tekoa sekä paikallis- että ministeriötasolla. Yhteistyömahdollisuudet on syytä selvittää näiden edustustojen kanssa tilannekohtaisesti. Evakuoinnista päättää ulkoministeriö ministeriön ja edustuston välisten neuvottelujen ja tilannearvioiden pohjalta. Tilanteen niin edellyttäessä (esim. turvallisuustilanteen nopea ja jyrkkä huononeminen tai viestiyhteyksien katkeaminen) edustuston päällikkö tai hänen sijaisensa saattaa joutua tekemään evakuointipäätöksen itsenäisestikin. Edustuston avustamisvelvollisuus rajoittuu sen tosiasiallisiin toimintamahdollisuuksiin. Kriisitilanteissakin toimitaan yleensä toisen valtion suvereenilla alueella. Vieraan valtion alueella oleskelevat henkilöt ovat tämän valtion oikeudellisen ja hallinnollisen toimeenpanovallan alaisia ja heidän tulee noudattaa maan lakeja, määräyksiä ja viranomaisohjeita. Evakuoinnin yhteydessä edustusto voi järjestää kuljetuksia, odotustilan evakuointia varten tai avustaa muilla mahdollisilla tavoilla.
Siirtyminen turvallisemmalle alueelle maan sisällä tai naapurimaahan
Kriisialueen käsittäessä vain osan valtion pinta-alasta ja/tai arvioitaessa kriisin keston olevan melko lyhytaikaisen, on yksi vaihtoehto evakuoitua maan sisällä turvalliseksi katsotulle alueella. Toisinaan siirtyminen maan sisällä turvallisemmalle alueelle saattaa olla vaarallista. Tällöin tai kriisialueen käsittäessä koko maan, voidaan evakuoitua turvalliseksi arvioituun naapurimaahan.
Evakuointi muualle (esim. Suomeen)
Jos naapurimaat arvioidaan vaarallisiksi tai niihin siirtyminen on vaikeaa, voidaan siirtyä väliaikaisesti muuhun maahan. Mikäli kriisin arvioidaan jatkuvan pitkään, on syytä pyrkiä yhdessä ministeriön kanssa järjestämään evakuointi Suomeen.
Henkilökohtainen omaisuus
Edustuston avustustoimien tarkoitus on varmistaa henkilöiden turvallisuus. Matkatavaroiden mukaan ottamista yleensä rajoitetaan, eikä kotieläimiä voi ottaa mukaan. Jokainen on itse vastuussa maassa olevasta omaisuudestaan. Laadi tarkka luettelo maahan jäävistä tavaroista ja niiden arvosta mahdollisia korvauskysymyksiä varten.
Evakuoinnista aiheutuvat kustannukset
Kotiuttamisesta ja evakuoinnista aiheutuvista kuluista vastaa asianomainen itse. Erittäin kiireellisissä tapauksissa edustusto voi suorittaa kustannukset ulosottokelpoista takaisinmaksusitoumusta vastaan.
Yhteystiedot kriisitilanteessa
Yleinen hätänumero
112
Pelastusviranomaiset
Militia (Police)
Ambulance
Fire department
Emergency rescue service
Muut
Minsk airport (Minsk-2)
- +375 17 279 1300
- +375 17 279 1730
- +375 17 279 2058 ( Rajaviranomainen )
- +375 17 279 1598 ( Rajaviranomainen )
Emergency service, private company "Urban Emergency Service"
Border authority
- +375 17 216 2612 ( päivystysnumero, Minsk )
- +375 17 265 9008 ( päivystysnumero, Minsk )
- +375 154 551 020 ( Lidan alue (Vilnan suunta) )
- +375 159 349 107 ( raja-asema Kamennyj Log (Vilnan suunta) )
- +375 16 221 0804 ( Brestin alue (Varsovan suunta) )
- +375 232 457 783 ( Gomelin alue (Kiovan suunta) )
Sairaalat
Hammaslääkäriasema
DentHealth
HappyDerm
Ecomedservice
Lode hospital
- +375 17 293 9800 ( suljetaan klo 21 )
- +375 29 638 3003 ( suljetaan klo 21 )
Nordin Medical Centre
Suurlähetystöt ja konsulaatit
Embassy of Sweden
Embassy of Estonia
Embassy of Germany
- +375 17 213 3752
- +375 17 213 3357
- +375 296 515 016 ( Päivystyspuhelin (Minskistä soitettaessa 8-0-296 51 50 16) )