Nyheter om coronaläget i Etiopien, Sydsudan och Djibouti

Det finns kommersiella flyg till Finland. Alla resenärer till Etiopien som är över 10 år bör ha med sig ett negativt PCR-test som gjorts inom 120 timmar. Efter att man ankommit till landet bör man tillbringa sju dygn i självkarantän. Om man tas in på sjukhus bör man känna till att de lokala myndigheterna inte tillåter konsulär hjälp i sjukhusen. Både i Sydsudan och Djibouti har flygplatserna öppnat igen. I alla tre länder bör man använda munskydd.

Etiopien

Inresebestämmelser

Det finns kommersiell flygtrafik till Finland. Det är bäst att kolla flygavgången direkt med flygbolaget ännu samma dag som man ska resa. Alla resenärer till Etiopien bör ha ett negativt PCR-test med sig som gjorts inom 120 timmar. PCR-test krävs ändå inte av barn som är under 10 år. Efter att man ankommit till landet bör man tillbringa sju dygn i självkarantän. Febern mäts på alla resenärer. Om man på flygfältet uppvisar symptom som tyder på coronavirus, förs man till ett COVID-19 isoleringscenter. 

På transitområdet på Addis Abebas flygplats får man vistas i 24 timmar. För en längre vistelse bör man ha visum och tillbringa tiden i karantän i ett hotell som flygbolaget anvisar, på egen bekostnad. Alla som reser hem via Addis Abeba ska kunna uppvisa flygbiljetter ända till hemlandet.

Mera information:

Övriga begränsningar

Det fem månader långa nödläget som Etiopiens regering utlyste i april 2020 har löpt ut. Flera begränsningar med anledning av coronapandemin är dock i kraft, bland annat bör man använda munskydd då man rör sig utanför hemmet (gäller ej barn under 6 år), det är förbjudet att skaka hand, man bör hålla tillräckliga avstånd (två meter) till andra personer, i restauranger och på kaféer får högst tre personer sitta per bord, och i teatrar, nattklubbar och biografer är antalet kunder begränsat. För tillställningar med fler än 50 deltagare krävs tillstånd. Det finns även begräsningar gällande tillställningar som ordnas hemma. Närmare information om rådande begränsingar fås från dokumentet ”Directive issued for the prevention and control of COVID-19 pandemic”: http://www.moh.gov.et/ejcc/sites/default/files/2020-10/Registerd%20COVID-19%20Directive%202013.pdf(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Olika delstater har tagit i bruk egna begränsningar t.ex. vad gäller rörlighet. Iaktta de lokala myndigheternas direktiv och följ lokala medier.

Mera information:

Hälsovård

Om man tas in på sjukhus bör man känna till att de lokala myndigheterna inte tillåter konsulär hjälp i sjukhusen. Sjuk- och hälsovårdsförutsättningarna i Etiopien är väldigt begränsade. Liksom alltid lönar det sig också i Etiopien att man som resenär har täckande försäkring, som gäller under hela resan och som täcker nödvändig vård och eventuell hemtransport. Kontakta ditt försäkringsbolag och ta reda på hurdan försäkring du har.

De lokala servicenumren vid COVID-19-symptom är 8335, 952 eller 0118276796.

Mera information: 

Sanktioner om man bryter mot begränsningarna

Den som bryter mot bestämmelserna och plikterna i COVID-19 direktivet hålls ansvarig i enlighet med relevant strafflag.

Bra att veta

Även om den etiopiska regeringen har förbjudit aggressivt beteende mot utlänningar så har detta ökat i och med coronapandemin. Undvik att röra dig utomhus till fots och i mörker.

 

Sydsudan

Risknivå: Lämna landet omedelbart.

Den 7 maj tillkännagav presidentens kansli att man lättar på coronabegränsningarna: utegångsförbudet gäller från ett senare klockslag och är nu i kraft mellan klockan 22 och 06. Restauranger och barer får hålla öppet förutom då det råder utegångsförbud, men trygga säkerhetsavstånd mellan människor måste hållas. Det samma gäller affärer, men de får inte ta in fler kunder än fem åt gången. Munskydd bör användas.

Sydsudans civilluftfartsmyndighet meddelade att flygplatserna har öppnat och tillåter inhemska och internationella flyg från och med 12 maj. Vid inresa till landet krävs negativt PCR-test och 14 dagars självkarantän.

Det lokala servicenumret vid COVID-19-symptom är 6666. 
Den lokala hälsovården har synnerligen begränsade förutsättningar.
Iaktta de lokala myndigheternas direktiv och följ lokala medier.

Mera information:

 

Djibouti

Alla som ankommer till landet och är äldre än 11 år testas för COVID-19 genom ett salivtest. Testet kostar ungefär 30 USD (5000 FDJ). Man bör invänta resultatet av testet på flygfältet. Det dröjer ungefär två timmar att få resultatet. Om många positiva resultat hittas i salivproven från samma flygning, kan ett COVID-nästest tas från alla. Om resultatet är negativt, får man fritt röra sig i Djibouti. Om resultatet är positivt, förflyttas man till en av de lokala myndigheterna anvisad plats. Samma regler gäller oberoende av typen av gränsövergångsställe. Reglerna gäller inte för transit-passagerare. Beroende på coronasituationens utveckling kan det förekomma plötsliga förändringar i resebestämmelserna. Kontrollera alltid de senaste bestämmelserna innan du reser.

Det är obligatoriskt att använda munskydd i Djibouti. Det är även obligatoriskt att hålla ett säkerhetsavstånd på en meter.
Mera information fås från det lokala numret 1517.

Vissa flygbolag kräver ett negativt COVID-test; kontrollera eventuella krav direkt med flygbolaget.

Iaktta de lokala myndigheternas direktiv och följ lokala medier.

Mera information: 

   
Beskickningens kundbetjäning

Beskickningens kundbetjäning har öppet endast i nödfall och med tidsbeställning.

Telefon: +251 114 704 390 
E-post: [email protected] och [email protected]

För närvarande behandlas inga inreseärenden. 

Mera information:

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan är i landet att göra en reseanmälan.

Om du redan har gjort en resenamälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din amälan. Då vet vi att du ännu befinner sig i landet och kan kommunicera med dig. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan. Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till [email protected] och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.