Mobilmatematik är pop i Sydafrikas skolor

Det blir fart på skolklassen i Kapstaden när matematikläraren ber eleverna ta fram sina mobiltelefoner.

"Vi gillar att lära oss matte med hjälp av mobiltelefoner. Det gör en tråkig sak rolig", förklarar 16-åriga Madinieyah Harris.

Hon drömmer om att bli läkare. "Och då behöver jag matematik", säger hon.

Harris använder Mxit-tjänsten som så många andra unga människor i Sydafrika. I tjänsten finns bland annat de trigonometriuppgifter som hon nu behöver. De ingår i den matematikinlärningsportal som Nokia med samarbetspartners har utvecklat.

Madinieyah Harris, Witteborne High School, Kapstaden, foto: Marja-Leena Kultanen Madinieyah Harris vaknar varje morgon klockan fem för att hinna till skolan. Till skolan i Witteborne kommer man från när och fjärran på grund av dess goda rykte. Foto: Marja-Leena Kultanen

"Mycket bättre än läroböcker", bedömer Harris lärare Salwa Charles. "Det finns många olika former av frågor och ett stort urval av uppgifter" säger hon.

Totalt finns det nästan 10 000 uppgifter och man kan testa sina kunskaper på olika nivåer.

Lärarinnan Salwa Charles delar ut mobiltelefoner för undervisningen. Foto: Laura Oja Lärarinnan Salwa Charles delar ut mobiltelefoner för undervisningen. Foto: Laura Oja

Läraren kan lätt kolla om eleverna gjort sina hemuppgifter och se om de behöver mera instruktioner.

"För mig som lärare är det här enkelt. Jag får resultaten genast och jag ser vilka som har gjort läxorna", berättar Salwa Charles. "Jag kan skicka gruppmeddelanden till alla på en gång, eller påminna enskilda elever om läxor."

Tjänsten fungerar i alla mobiltelefoner. En del av eleverna använder sina egna telefoner. Men skolan har också en laddande mobilväska med tio telefoner som Nokia har levererat.

Största delen av användningen sker utanför skoltid

Många av eleverna i Wittebornes gymnasium bor långt borta från skolan. För Madinieyah Harris tar det en timme att komma dit. Med mobiltelefonen kan hon göra hemuppgifterna i bussen och be kamrater om hjälp.

Enligt Nokias undersökning som gjordes år 2010 används tjänsten till 82 % utanför skoltiden. Mest används den på skoldagar men också under veckoslut och lov.

I undersökningen intervjuades 490 elever, 14 lärare och 9 rektorer.

Tjänsten används i ungefär lika stor utsträckning av både elever som är bra på matematik och av sådana som är dåliga. Allas inlärningsresultat blev bättre mellan mitten av februari och slutet av maj.

Mobiltelefon väg ut ur fattigdomen

"Eleverna kommer från fattiga familjer och i hemmen finns inte just informationsteknologi", berättar biträdande rektor Raymond Trew.

I databanken Momaths finns bland annat trigonometriuppgifter. Foto: Laura Oja I databanken Momaths finns bland annat trigonometriuppgifter. Foto: Laura Oja

Han tror att modern teknologi uppmuntrar eleverna. Skolan kallade de 16 svagaste matematikeleverna till stödundervisning men bara en dök upp. "I sådana fall skulle mobiltelefonen kunna vara ett lockbete", tror Trew.

Skolan har en relativt bra informationsteknisk utrustning med adb-klasser och elektriska väggtavlor. Men mobilen är det mest naturliga redskapet för eleverna, påpekar Trew.

Tjänsten som har utvecklats av Nokia testades i sex skolor och pilotskedet pågick från oktober 2008 till juni 2009. Nu används tjänsten av cirka 4000 elever i 30 sydafrikanska skolor. Landets utbildningsstyrelse överväger att utvidga till ännu flera skolor.

Initiativet till tjänsten uppstod vid en kurs i elektronisk undervisning. Sydafrikas dåvarande president Mlambo-Ngcuka bad Nokia hitta på hur man kunde göra mobiltelefoner till inspirerande redskap i matematikundervisningen.

Marja-Leena Kultanen

Mobile Learning for Mathematics

Nokia har utvecklat tjänsten och samlat de förverkligande aktörerna. För innehållet står läromaterialsproducenten Maskew Miller Longman.

Tjänsten fungerar i portaltjänsten Mxit.

Mobiloperatörerna CellC och MTN erbjuder gratis förbindelse. Under pilotskedet stod de också för dataöverföringsavgifterna.

Finlands och Sydafrikas informations- och kommunikationsteknologiska program SAFIPA stod i början för finansieringen, tillsammans med Nokia och Nokia Siemens Networks.