”Olen taianomaisten taidekokemusten kannalla!”

Brysselissä asuvan kuvataiteilija Elina Salmisen teoksia nähdään suurlähetystön ja EU-edustuston yhteisissä toimitiloissa Avenue de Cortenberghilla 24.9.-17.10.2018. Näyttely jatkaa Suomi 100 –juhlavuonna alkanutta ”Art@COR80” -projektia.

Brysseliin Elina Salminen päätyi Pariisissa suoritettujen kirjallisuusopintojen ja Suomessa hankitun opettajanpätevyyden jälkeen. Bryssel asuinpaikkana oli helppo valinta ranskankielentaitoiselle Elinalle, joka aloitti taideopinnot Brysselin kuninkaallisessa kuvataideakatemiassa vuonna 2011. Opinnot päättyivät vuonna 2016, minkä jälkeen hänen töitään on nähty muun muassa Halles St. Géry'ssä Brysselissä, Musée d'Ansembourgissa Liègessä ja Musée Dhondt Dhaenens'issa Deurlessa.

Elina Salminen Generation Brussels -näyttelyn avajaisissa 6.9.2018. Taustalla maalaus Inside out (2015).

Esitimme Elinalle muutaman kysymyksen taiteesta ja taiteentekemisestä.

Miten sinusta tuli taiteilija?

Taiteilijuuteni on varsin nuori, vaikka olen maalannut jo pitkään. Taiteilija on ammattilainen silloin kun hänen elämäntyönsä on omalla kielellään tuoda julki asioita, jotka eivät saa tarpeeksi huomiota yhteiskunnassa ja maailmassa. Tämä on ollut tavoitteeni siitä asti kun opiskeluvuosieni aikana ymmärsin, että tämä on se mitä olen tekemässä koko ajan - joka kerta kun etsin mielessäni oikeaa materiaalia, muotoa ja väriä.  Työ onnistuu silloin kun tämä ajatuksellinen tilanne on oikea tai paremminkin puhdas, siis ei steriili, vaan puhdas niin kuin sävel musiikissa. Silloin työn elementit (tila, väri, materiaali, muoto, valo jne) yhdistyvät toisiinsa onnistuneella tavalla.  

Mistä saat ideat teoksiisi?

Teen töitä tilalähtöisesti, joten itse näyttelytilassa syntyy usein paljon töitä, joskus suurikin osa juuri ennen näyttelyä. Innostun tilan arkkitehtuurista ja toisaalta joskus myös esineistä joita löydän. Toisinaan kiinnostun jostakin materiaalista, jota tarkkailen työpöydälläni pitkäänkin ja työ saattaa syntyä siinä kokeillessa erilaisia mahdollisuuksia. Tai sitten minulla on tarkka ajatus lopputuloksesta, mutta puolessa välissä toteutusta huomaan, että tämähän on tässä, työ on valmis.

Was. Pink (2017)

Mitä tekniikoita käytät?

Työni sijoittuu näköhavaintojen näkymättömyyden ja näkyvyyden välille ja tärkein materiaalini on värit ja niiden suhde tilaan. Työssäni on kaksi erilaista puolta : ateljeessa maalaan melko perinteisin tekniikoin öljyväreillä, kun taas näyttelyä valmistellessani keskityn näyttelytilaan ja silloin tulee mukaan enemmän kolmiuloitteisuutta; rakennan töitä puusta tai läpinäkyvistä materiaaleista (lasi, pleksi, tyllikangas jne).  Osan teoksistani olen tehnyt sahaamalla aukkoja puulevyyn ja maalaamalla aukkojen sisäpinnat, siis katsojaan nähden maalauspinta on syvyyssuunnassa. Väri leviää sieltä heijastuksena koko sahatun muodon alueelle. 

Halutko välittää jonkin viestin teoksillasi?

Teokseni ovat oloja tai hetkiä. En oikeastaan ole tarinankertoja, enkä lainkaan narratiivinen. Muotokieleni on minimalistista, mutta toisin kuin minimalistit, olen taianomaisten taidekokemusten kannalla! Olen kiinnostunut hetkestä, joka alkaa katsomisesta ja päätyy näkemiseen, siitä pienestä ajasta joka kuluu teoksen edessä tai ympärillä ennen kuin ajatus siitä, mitä siinä oikeastaan tapahtuu, on selvä. Ennen kuin tämä aistitapahtuma siis pukeutuu sanoiksi. Näen mutten ymmärrä - vielä. 

Minkälainen taide koskettaa sinua?

Tulee mieleen kaksi erilaisin tähtäimin luotua taidetta : niin kutsuttu ammattilaistaide koskettaa minua silloin kun olen uuden aisti- ja ajatuskokemuksen viemä. Toisaalta on mahtavaa katsoa esimerkiksi matkalla ollessaan b&b:n seinällä olevaa merimaisemaa, josta puuttuu kaikki riski miellyttää taidemaailman päättäjien (galleriat, kuraattorit) joukkoa. Rehellisyys on taiteen ydintä.

Vaikuttavin taidekokemuksesi?

Taidekokemus on vaikuttava silloin kun jotakin minussa muuttuu. Luulen, että ollaan hyvinkin lähellä oppimiskokemusta. Yksi vaikuttavimmista oli Ann Veronica JanssensinFantazy –installaatio, jonka näin pariisilaisessa Kamel Mennour- galleriassa muutama vuosi sitten. Tänä kesänä ykkösenä oli Kiasmassa Grayson Perryn näyttely. Olen myös vanhojen mestareiden fani ja vaikkapa Fra Angelicon freskot saavat minut suorastaan hurmioon.

Missä näemme teoksiasi seuraavaksi?

Olen paraikaa residenssissä Brysselin keskustassa Maison d'Art Actuel des Chartreux -taidekeskuksessa, jossa oma näyttelyni alkaa marraskuun lopussa.


Näyttely on 25.9.-17.10. välisenä aikana avoinna sopimuksen mukaan. Yhteydenotot: [email protected]