Tausta: Sambian talous kasvaa edelleen vahvasti

IMF:n syyskuinen missio viestitti Sambian kasvun olevan edelleen vahvaa, joskin ajankohtaisiin haasteisiin tulee vastata kasvun jatkumisen takaamiseksi.

Kansainvälisen valuuttarahaston (International Monetary Fund, IMF) missio vieraili Sambiassa 17. - 26. syyskuuta. Mission tehtävänä oli tarkastaa hallituksen kanssa sovitun Poverty Reduction and Growth Facility (PRGF) -tukiohjelman kesäkuulle 2008 asetettujen tavoitteiden saavuttaminen, sekä sopia uusista vuoden 2008 loppua ja vuotta 2009 koskevista tavoitteista. IMF vahvisti, että kesäkuulle asetetut tavoitteet on saavutettu. Uusista tavoitteista ei voitu vielä sopia presidentinvaalien takia.

Missio tapasi tuttuun tapaan laaja-alaisesti keskeisimpiä julkistalouden ja rahapolitiikan toimijoita, kuten finanssiministeriön ja laajemmin valtionhallinnon, keskuspankin, yksityissektorin, kansalaisyhteiskunnan ja avunantajien edustajia.

Tällä kertaa poliittisten puolueiden edustajien tapaaminen oli myös erityisen tärkeää, jotta 30. lokakuuta pidettävien presidentinvaalien ehdokkaiden talouspoliittiset kannat olisivat käyneet selvemmiksi.

Haasteena inflaatio

IMF viestitti, että Sambian talous on jatkanut varsin vahvaa kasvuaan haasteista ja maailmanlaajuisista shokeista huolimatta. BKT:n kasvun ei kuitenkaan oleteta yltävän viimevuotisiin lukuihin (6,3 %), vaan sen oletetaan jäävän 5,8 prosentin tienoille. Hidastuneen kasvun taustalla ovat erityisesti viime satokauden vaatimaton tulos sekä sähkönkäytön säännöstely. IMF on huolestunut energiasektorin epäedullisista vaikutuksista talouskasvuun.

Samanaikaisesti Sambian inflaatio on noussut 14,2 prosenttiin. Inflaation vauhdittumisen taustalla ovat polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen nousu sekä kohonneet peruselintarvikkeiden hinnat. IMF:n mukaan inflaatio pyritään Sambiassa painamaan noin 12,7 prosentin tasolle vuoden loppuun mennessä. Tavoitteena on, että Sambia voisi palata yhdeksän prosentin inflaatiolukuihin seuraavan vuoden loppuun mennessä.

Haasteena on pitää huolta budjettikurin pitämisestä, jotta julkiset menot pysyvät suunniteltujen makrotaloudellisten raamien sisällä, sekä rahapolitiikan tuloksellisuudesta. Avunantajien keskuudessa on ollut huolta vahvan paikallisvaluutan seurauksista talouden ja viennin monipuolistamiselle. IMF kuitenkin tukee hallituksen valuuttapolitiikkaa, joka pehmentää valuuttakurssimuutoksia, muttei pyri perustavanlaatuisesti muuttamaan niitä.

Keskipitkän aikavälin kasvunäkymät ovat Sambialle näillä näkymin suotuisat. Suurimpina talouskasvun riskeinä pidetään taantuvaa maailmantaloutta ja mahdollista odotettua nopeampaa kuparin maailmanmarkkinahintojen laskua.

Julkishallinnon menot kasvavat

Valtion talouspolitiikan toteuttaminen on ollut suunniteltua heikompaa. Budjetin toteutumista uhkaa edellisvuosien tapaan budjetoitua heikompi pääomaprojektien toteuttaminen. Budjetin toteuttamista vaikeuttavat myös sen hyväksyminen kolme kuukautta budjettivuoden alkamisesta, heikko hankintatoimen kapasiteetti toteuttaa hankintoja sekä haasteet kassavirtojen tehokkaammalle käytölle.

Lisäksi hallitus on tehnyt periaatepäätöksiä suurista lisäbudjettiin tulevista menoeristä. Lisäbudjetin kautta suunnataan alkuperäisestä budjetista poiketen lisää varoja julkishallinnon palkkoihin, lannoitetukiin, kansallisen sähkölaitoksen pääomalisäykseen, presidentin hautajaisiin sekä presidentinvaaleihin.

Lisäbudjetin menot Sambian hallitus pyrkii kattamaan säästöin, joita saadaan matkustamista ja autohankintoja rajoittamalla, joidenkin maksujen ja rästimaksujen maksamisen siirtämisellä ensi vuoden puolelle, sekä perustuslakikonferenssin kuluista tulevin säästöin.

Rahoitustilannetta heikentää polttoaineveron alennuksesta johtuva valtion budjetin tulopuolen vähennys. Valtiovarain- ja suunnitteluministeriöllä ei ole tarkkaa kuvaa koko valtionhallinnon kassatilanteesta, sillä se on siirtänyt määrärahoja linjaministeriöiden käyttöön eikä se pysty nykyjärjestelmin tarkasti arvioimaan linjaministeriöiden tulevaa käyttöastetta.

Valtiovarain- ja suunnitteluministeriö seuraa kuitenkin uusien rahoituspyyntöjen kohdalla jo annettujen määrärahojen käytön raportointia. IMF:n mukaan budjetin rahoitusvaje on säästöjen jälkeen pahimmillaan yksi prosentti BKT:stä.

Selkeyttä kaivosalan verotukseen

IMF vahvisti, etteivät kaikki kaivosyhtiöt ole maksaneet nk. windfall-veroja, joita kaivosyhtiöt pitävät liian korkeina. IMF:n kannusti hallitusta selvittämään tilanteen asianosaisten tahojen kanssa. IMF:n paikallisjohtaja oli jo aiemmissa keskusteluissa viitannut mahdollisuuteen selventää verolainsäädäntöä tältä osin seuraavan budjetin yhteydessä. Tällöin korjattaisiin myös mahdollisesti todettu veron ylilyönti.

Tärkeää on myös Sambian eteneminen Extractive Industries Transparency Internationaliin (EITI) liittymisessä. EITI järjestely tuo lisää läpinäkyvyyttä kaivossektorin maksamiin ja julkisen hallinnon vastaanottamiin veroihin. Tällä hetkellä oletetaan, että Sambia on vuonna 2010 niin pitkällä, että varsinainen selvitys EITI-instrumenttia hyväksi käyttäen voidaan tehdä.

Rakenteellisia uudistuksia saavutettu

Sambian hallitus saavutti kaikki rakenteellisia uudistuksia koskevat ja kesäkuun 2008 loppuun asetetut PRGF-ohjelman tavoitteet. Nämä koskivat muun muassa kassanhallintaa tehostavaa työtä, verohallinnon tehostamista, rahoitussektoria, keskuspankin valvontaa sekä velanhallintaa. Useilla osa-alueilla odotetaan kabinetin keskusteluja ja päätöksiä suuntaviivoista. Näitä ei saatane ennen presidentinvaaleja ja uuden hallituksen muodostamista.

IMF totesi, ettei se nykyisessä poliittisessa tilanteessa ja vaalien alla voi sopia hallituksen kanssa vuoden lopun ja ensivuoden PRGF-ohjelman tavoitteista vaan näistä on sovittava uuden hallituksen kanssa. Tästä syystä IMF tullee uudelleen maahan marras-joulukuun vaihteessa.

 Sari Jormanainen, erityisasiantuntija Lusakan suurlähetystö