Karnevaaleista konepajalle: Team Finland Rijekassa

Suomen kunniakonsuli ja Brodoplan –yrityksen toimitusjohtaja Mladen Merlak, Suomen suurlähettiläs ja Kroatiassa toimivan Team Finlandin puheenjohtaja Timo Rajakangas sekä Team Finland koordinaattori Laura Stojic vierailivat maanantaina 3. maaliskuuta karnevaalihuumasta toipuvassa Rijekassa. Vierailun tarkoituksena oli tavata alueella toimivia suomalaisyrityksiä ja kartoittaa liiketoimintamahdollisuuksia alueella.

Karnevaalikaupunki Rijeka

Rijeka (suomeksi ”joki”) on Kroatian kolmanneksi suurin kaupunki heti Zagrebin ja Splitin jälkeen. Se sijaitsee Kvarnerinlahdella, Adrianmeren rannikolla, puolentoista tunnin ajomatkan päässä pääkaupunki Zagrebista – tai Slovenian puolella sijaitsevasta Ljubljanasta, mistä on lähin suora lentoyhteys Suomeen.

Team Finland -paikallistiimin vierailu ajoittui vuoden iloisimpaan ajankohtaan: helmikuun lopulla kaupunki täyttyi juhlijoista Rijekan karnevaalien (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)ansiosta. Tänä vuonna karnevaaleihin osallistui satakunta kroatialaista kokoonpanoa, tusinan verran ulkomaalaisia joukkueita sekä kymmenisen tuhatta katsojaa paikan päällä. Obelix-asuun pukeutunut pormestari (Vojko Obersnel, kuvassa vasemmalla Suomen suurlähettiläs Timo Rajakankaan kanssa) avasi Top 500 European Events -listalla noteeratun tapahtuman, jolla on varsin pitkät perinteet Rijekassa. Jo Itävalta-Unkarin aikana karnevaalit ja karnevaalitanssiaiset olivat suosittuja keisarikunnan aristokraattien keskuudessa.

Rijeka ei kuitenkaan elä vain ilonpidosta ja turismista. Se on kroatialaisille ennen kaikkea tärkeä satamakaupunki(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan). Rijeka haluaa kehittää satama-aluettaan ja infrastruktuuriaan siten, että se saisi tulevaisuudessa Kaukoidästä saapuvan merirahtiliikenteen kulkemaan Kroatian kautta Eurooppaan. Unelmat kuitenkin vaativat toteutuakseen uuden junaraiteen rakentamisen Rijekasta Unkarin rajalle. EU-rahoitusta olisi varmasti saatavilla 3 miljardin euron projektiin.

Kartta

Laivasuunnitteluinsinööreillä on töitä

Meren välittömästä läheisyydestä johtuen kaupungissa on paljon merenkulkuun ja laivasuunnitteluun liittyvää osaamista. Suomen kunniakonsuli Mladen Merlak johtaa raisiolaisen laivasuunnittelutoimisto Deltamarinin(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) tytäryhtiötä (Brodoplan(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)) Kroatiassa.  Deltamarinin pääomistajaksi tuli muutama vuosi sitten kiinalainen AVIC(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)-konserni, mikä Merlakin mukaan edesauttaa yhtiön markkina-aseman vahvistamista Kaukoidässä. Pääosa vaativimmista suunnittelutöistä tehdään edelleen Euroopan toimistoissa: Suomessa, Kroatiassa ja Puolassa.  Deltamarin on osallistunut monen suuren valtamerialuksen suunnitteluun, joista suurelle yleisölle  tunnetuin lienee loistoristeilijä Oasis of the Sea.

Nuorta, innovatiivista suomalais-kroatialaista osaamista Rijekassa edustaa As2con alveus(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) –niminen yritys: toimitusjohtaja Nataša Golik Klanac on asunut kuusi vuotta Suomessa, suorittanut markkinoinnin tohtorintutkinnon Hankenilla ja perustanut globaalisti toimivan laivasuunnitteluyrityksen kotikaupunkiinsa Rijekaan. Yritys työllistää tällä hetkellä 15 henkeä. Niin Merlak kuin Golik Klanackin näkevät kroatialaisen meriteollisuuden tulevaisuuden rakennemuutoksen haasteista huolimatta valoisana. Uusia mahdollisuuksia etsitään ympäristöystävällisten ratkaisujen kautta.

Merimoottoreiden lisenssivalmistusta Wärtsilän logon alla

Rijekan telakan kupeessa sijaitseva 3. Maj Motori i Dizalice (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)(MiD) on tätä nykyä ainoa tehdas Euroopassa, missä valmistetaan Wärtsilän(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) Diesel-moottoreita. Tuotannolla on pitkät perinteet: ensimmäinen lisenssisopimus kroatialaisten kanssa allekirjoitettiin jo vuonna 1954. Noin 150 henkilöä työllistävä yritys on täysin valtio-omisteinen – aikaisemmin se oli osa EU-jäsenyyden alla yksityistettyä 3. Maj -telakkaa.  Vaikka Kroatian telakkateollisuudella on töitä, on maailmanmarkkinoiden tilauskanta heikko. Tästä huolimatta yritysjohto uskoo saavansa myyntilukuja kasvuun uusien kumppanuuksien ja liiketoiminnan uudelleenjärjestelyjen avulla. Näin ollen konepaja voisi palvella paitsi laivanrakennusteollisuuden myös esimerkiksi energiamarkkinoiden tarpeita (esim. tuulivoimaturbiinit).

Yksityisyrittäjän arjesta kertoivat putkistokomponenttitoimittaja GS-Hydron paikallisedustaja Marin Šepić sekä laivakaapelivalmistaja Helkama Bican Mirko Vidas. Erilaiset strategiset kumppanuudet ja ympäristöteknologisesti järkevät tuotteet ja palvelut ovat heillekin tämän päivän sana.

Hirsihuvila istuu Kroatian vuoristomaisemaan

Noin 40 minuutin ajomatkan päässä Rijekasta – sisämaata kohti – aukeavat hulppeat Gorski Kotarin vuoristomaisemat. Giorgio ja Ognjena Iršević ovat yrittäjäpariskunta, joka on rakastunut suomalaiseen puuhun, puurakentamiseen ja luontoon. Irsevicien omistama Gina(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) / Cerini nekretnine (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)on suomalaisen hirsitalovalmistaja Hirsisetin(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) ja lämpöpuuvalmistaja Lunawoodin(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) virallinen edustaja Kroatiassa.

Gorski Kotar

Giorgio ja Ognjena hyödyntävät kotipiirinsä hirsihuviloita(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) myös matkailussa: lapsiperheitä Gorski Kotariin houkuttelee lumi ja maan ainoa virallinen kelkkamäki(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) Kupjakissa. Kesällä vieraat taas saapuvat raikkaan vuoristoilman perässä: kesähelteellä rannikon lämpötilat voivat olla yölläkin tuskallisen korkeat, mutta Gorski Kotarissa lämpötila pysyy öisin aina alle 20 asteessa. Ilmastointilaitteita ei siis tarvita, mutta rannikon uimarannat ovat lähellä ja pyörä- tai patikointireittejä löytyy lähistön luonnonihmeisiin (esim. Zeleni Vir, Bijele stijene). Irsevicit kertoivat myös suomalaisturistien löytäneen heidät internetin kautta – tosin vain kesämatkailun osalta. Maastohiihtoharrastus ei ole Kroatiassa ainakaan toistaiseksi suosittua, mutta Irševićin pariskunnalla on hirsitalojen lomassa parkissa myös latukone, varmuuden vuoksi, suomalaisia varten...

Terveysturismi

Team Finland vieraili myös maakunnan suurimmalla yksityisellä poliklinikalla, rijekalaisessa Medicossa(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan). Professori Vladimir Mozetič kertoi, että Primorsko-goranskan maakunnalla on jo olemassa pitkän tähtäimen strategia terveysturismin kehittämiseksi. Suurin osa ulkomaisista asiakkaista tulee lähialueilta: Italiasta, Saksasta ja Sloveniasta. Nyt katse halutaan kääntää kohti pohjoista Skandinaviaa.