Utrikesministeriets nya kampanj ger tips för smidigt resande

Snart är det jul, och många finländare åker utomlands igen. För att allt ska gå till så smidigt som möjligt, lanserar utrikesministeriet den 12 december en videoserie som påminner om saker som är viktiga att komma ihåg före resan.

En man tittar rakt in i kameran. Han bär en hatt på huvudet, en ryggsäck och en mapp med kompass och pass på halsen. En flygbiljett krossas ur bröstfickan.

Videokonceptet som bygger på TikToks och Wes Andersons estetiska uttrycksform, berättar kort och enkelt om utrikesministeriets huvudbudskap som alla som reser gärna ska tänka på före resan: läs resemeddelandet, gör en reseanmälan, teckna en reseförsäkring och kontrollera att du har giltiga resehandlingar.

Den kreativa kraften bakom videoserien är en tidstypisk genomtänkt uttrycksform som lyfter myndighetskommunikationen till en ny nivå - lite över det vardagliga, precis på samma sätt som resor brukar göra. Som hjältar ville vi se glada orädda finländare som ändå kan råka ut för allt möjligt.   

Konceptet har tagits fram av vår partner Bob the Robot med Mia Hakala som projektledare, Anni Saares som samordnare, Pauline Korp som formchef och Reetta Wallén som reklamskribent. Regissören är Jussi Hellstén och producenterna är Nita Rehtonen och Henri Hämäläinen från produktionsbolaget Breakfast.   

 

Utrikesministeriet önskar alla smidiga resor!

Mer information

  • Outi Saarikoski, enhetschef, enheten för konsulära ärenden, tfn +358 295 350 696
  • Petra Sarias, innehålls- och kommunikationsexpert, enheten för aktualitetskommunikation, tfn +358 295 351 593
  • Utrikesministeriets e-postadresser har formen [email protected].