Pienyrittäjiä ja eteläafrikkalaista designia

Kapkaupungin käsityöläisten keskuudessa yhdistyvät ahkera työnteko, länsimainen teknologia ja afrikkalaisista perinteistä kumpuavat ideat ja värit. Onnistunut markkinointi on avain menestykseen. Suomi tukee hanketta Aid-for-Trade-ohjelman kautta.

Viinitilojen ja jylhien vuorien keskellä Franschhoekissa iloinen puheensorina raikaa pitkin mukulakatua. Hetken luulen olevani ranskalaisessa kylässä, kunnes Thoboza Sinuka naksauttelee kieltään xhosan kielellä. Kirjava ihmisjoukko on kerääntynyt ETU-gallerian avajaisiin.

Tärkeintä liiketoiminnassa on määritellä tuotteelle sopiva hinta. Kuvassa Zizamelen tuotteita. Kuva: Laura Heiskanen Tärkeintä liiketoiminnassa on määritellä tuotteelle sopiva hinta. Kuvassa Zizamelen tuotteita. Kuva: Laura Heiskanen

Kyllä, ETU on suomen kieltä ja pienyrittäjien markkinoillepääsyä tukevan hankkeen nimi. Kauppaa tukeva kehitysyhteistyö, Aid for Trade, pyrkii tukemaan yrittäjyyttä ja kaupankäyntiä kehitysmaiden sisällä. Suomen Pretorian suurlähetystön The ETU SMME Accelerator Programme -ohjelma tukee pienyrittäjien koulutusta 100 000 eurolla vuosina 2010–2012.

Hyvä tuote ei pelkästään riitä

IMISO Ceramics−yrityksen kirjanpitäjä Sinuka tietää yrityksen tulot ja menot sentilleen.

“Alkuvuonna emme tehneet kolmen kuukauden aikana ollenkaan voittoa. Otimme yhteyttä Fetolaan (yritysvastuuseen ja pienyrittäjien kouluttamiseen keskittyvä yritys) ja huomasimme, että vika oli markkinoinnissa. Nyt keskitymme enemmän brändäykseen ja erityisesti sosiaalisen median käyttöön.”

suurlähettiläs Tiina Myllyntausta. Etelä-Afrikassa on valtavasti ideoita ja lahjakkaita käsityöläisiä. ETU-ohjelma huipentuu maaliskuussa 2012 Design Indaba-messuilla, jossa suunnittelijat esittelevät tuotteitaan ja kertovat kokemuksistaan”, kertoo Suomen Etelä-Afrikan suurlähettiläs Tiina Myllyntausta. Kuva: Laura Heiskanen

Vuonna 2006 perustettu IMISO Ceramics työllistää seitsemän henkilöä. Kasvusuunnitelmat ovat kovat ja kesäkaudella marraskuusta maaliskuuhun Franschhoekissa käy paljon paikallisia sekä ulkomaalaisia turisteja.

“Eurooppalaiset ja erityisesti saksalaiset ovat parhaita asiakkaita, he ostavat useita tuotteita kerralla”, nauraa Thoboza.

Asiantuntijat liiketoiminnan tukena

Hankkeen toteuttaja on Fetola, joka tukee jo kannattavalla pohjalla olevia yrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä. Ohjelman yksitoista yritystä on valittu tuotteiden laadun ja kasvumahdollisuuksien perusteella. Muun muassa Urban Africa tekee laadukkaita nahkatuotteita. Cabinetworks’n puusepät keskittyvät tyylikkäisiin, erityisesti bambusta tehtyihin huonekaluihin.

“Yritystoiminnan onnistuminen riippuu yrityksen omistajasta. Tahtoa ja pitkäjänteisyyttä tulee olla valtavasti. Koska tuemme käsityöntekijöitä ja taiteilijoita, olennaista on, että myös me uskomme tuotteen menestykseen”, korostaa Fetolan johtaja Catherine Wijnberg.

Monipuoliseen koulutusohjelmaan kuuluu liiketoimintamallin hiominen ja markkinointikoulutus yksilöllisen mentoroinnin avulla. Tärkeää on myös yrityksen toimintaympäristöön valuvat positiiviset vaikutukset kuten työpaikkojen luominen ja yrittäjyyteen kannustaminen.

Laura Heiskanen