This is FINLAND Magazine 2021–2022: suomalainen ratkaisukeskeisyys toimii myös poikkeusaikoina

This is FINLAND Magazine 2021–2022: suomalainen ratkaisukeskeisyys toimii myös poikkeusaikoina

Kansainväliselle yleisölle suunnattu, Suomen vahvuuksia esittelevä This is FINLAND Magazine on ilmestynyt. Tämän vuoden numerossa painotetaan suomalaista teknologista osaamista ja digitalisaatiota. Lehti pureutuu myös hiilineutraaliuden tavoitteeseemme ja suomalaiseen yhteiskuntaan maailmanlaajuisen pandemian aikana ja sen jälkeen.

”Myös poikkeuksellisina aikoina on tärkeää nostaa esille Suomelle tärkeitä teemoja ja kertoa, mitä Suomi voi tarjota muulle maailmalle. Suomalaiset ratkaisut herättävät valtavaa kansainvälistä kiinnostusta, kuten Helsinki-Vantaan koronakoirat viime syyskuussa todistivat. Tässä ajassa puhutaan yhä enemmän vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä. Suomella on runsaasti tarjottavaa ilmastoratkaisuissa ja digitalisaatiossa”, sanoo maakuvayksikön päällikkö Laura Kamras.

Digitalisaatio ja ilmastoratkaisut pääteemat

Suomi pyrkii olemaan hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, mikä on yksi teollistuneiden maiden kunnianhimoisimmista tavoitteista. Sitran vanhempi asiantuntija Oras Tynkkynen kertoo lehdessä, että Suomen on muun muassa muutettava energiaverotustaan ja vähennettävä fossiilisten polttoaineiden käyttöä, edistettävä kiertotaloutta ja mentävä kohti ilmastoystävällistä ruokapolitiikkaa. ”Jos halutaan, että koko maa on hiilineutraali, on toimittava jokaisella yhteiskunnan alueella, kuten Suomessa toimitaankin”, sanoo Tynkkynen. Lehti nostaa esiin myös kaupunkien ja kuntien merkittävän roolin ilmastoratkaisujen tekemisessä esitellen Lahden ja Turun suunnitelmia.

Suomalaiset sopeutuivat verraten nopeasti pandemiavuoden aikana etätyöhön ja -opetukseen. ”Miten tästä selvitään?” -kysymys vaihtui pian ”näin tämä toimii” -asenteeksi ympäri Suomen, kun digitalisaatio tuli osaksi arkea kouluissa ja kodeissa. Kun koville joutunut kulttuuriala joutui sulkemaan oviaan liveyleisöiltä, laitettiin pian pystyyn verkossa saavutettavia kierroksia museoihin ja esityksiä striimattiin kotisohville. Lehti listaa verkon kautta saavutettavia kohteita, tapahtumia ja tallenteita, joihin tutustumalla saa laajan kuvan kulttuuristamme aikana, jolloin matkustaminen on rajoitettua.

Terveysteknologia ja suomalainen arki kiinnostavat

Korkeatasoinen osaaminen ja uusien älykkäiden ratkaisujen löytäminen ovat nostaneet suomalaisen terveysteknologian maailman kärkeen. Terveysteknologia onkin koko ajan kasvava vientiteollisuuden ala. Itsensä mittaamisen laitteet, erilaiset etäpalvelut ja digitaaliset alustat ovat lehden esimerkkejä osaamisestamme.

Myös suomalainen arki kiinnostaa kansainvälisesti. Aalto-yliopiston tutkija, filosofi Frank Martela analysoi YK:n onnellisuusraportin tuloksia ja suomalaisten onnellisuutta. Martelan mukaan suomalaisten onnellisuuden kivijalkana ovat sujuva arki ja toimiva yhteiskunta. Suomessa luotetaan ihmisiin ja instituutioihin. Lehteen haastatellut kansalaiset todistavat samaa: luonto, toimiva yhteiskunta ja mahdollisuus tehdä asioita, jotka itseä kiinnostavat, ovat eväitä hyvään elämään.

 

Kansainväliselle lukijakunnalle suunnattu julkaisu tarjoaa inspiroivia näkökulmia suomalaiseen osaamiseen, liiketoimintaympäristöön, innovaatioihin ja elämäntapaan osana Suomen maakuvatyötä. Lehti on jaossa globaalisti toimitusneuvoston jakelukanavia hyödyntäen ja se julkaistaan maaliskuussa myös saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, kiinaksi ja venäjäksi. This is FINLAND Magazinea julkaisevat ulkoministeriö, Business Finland ja Sitra. Lehden tuotannosta vastaa Otavamedia OMA.
 

Lisätietoja:

Laura Kamras, maakuvayksikön päällikkö, ulkoministeriö, puh. +358 295 351 558
Mika Hammarén, tiedottaja, päätoimittaja, ulkoministeriö, puh.
+358 295 351 316
Hetta Huittinen, Head of International Media and PR, Business Finland, puh. +358 400 339 597
James O’Sullivan, toimituspäällikkö, Good News from Finland, Business Finland, puh.
+358 40 544 5922
Sari Tuori, viestintäpäällikkö, Sitra, puh. +358 294 618 241