Valmiussuunnittelu, Thaimaa, Suomen suurlähetystö, Bangkok
Varaudu ennalta
Mahdollisiin kriisitilanteisiin on hyvä varautua jo ennalta. Kohtuullinen juoma- ja ruokavarasto, lääkkeet ja ensiaputarvikkeet ovat tärkeitä kaikissa poikkeustilanteissa, joissa jakelujärjestelmien toiminta vaikeutuu. Jokaisen on lisäksi hyvä huolehtia, että seuraavat varusteet ovat saatavilla:
- henkilöllisyyspaperit ja passi
- käteistä rahaa
- ruoka- ja juomavarastot harkinnan mukaan
- henkilökohtaiset lääkkeet ja reseptit sekä ensiaputarvikkeet ml. auton ensiapulaukku
- kynttilöitä, tulitikut, taskulamppu
- ajoneuvon asiakirjat
- polttoainetta ajoneuvoon
- kartat ja vararengas ajoneuvossa
- paristokäyttöinen matkaradio, jossa myös lyhytaallot
- matkapuhelin ja laturi
- suurlähetystön yhteystiedot
- huolehdi asuntosi turvallisuusjärjestelyistä (lukitus, valaistus, vartiointi, sammutusvälineet)
- selvitä itsellesi turvallisimmat reitit kodin, työpaikan ja kokoontumispaikan välillä
Valmiusasteet
Evakuointisuunnitelmassa olevat valmiusasteet ovat suuntaa-antavia ja ne voivat tositilanteessa olla päällekkäisiäkin. Valmiusasteiden alla esitetyt valmiusohjeet ovat yleisiä suosituksia, joita on syytä noudattaa yhdessä paikallisten viranomaisten ohjeiden kanssa tilanneharkintaa käyttäen.
Tehostettu valmius I “pysy kotona”
Vältä tarpeetonta liikkumista kodin/työpaikan/koulun tms. ulkopuolelle. Seuraa suurlähetystön verkkosivuja sekä sosiaalisen median kanavia (Facebook ja Twitter). Seuraa myös tiedotusvälineitä ja paikallisten viranomaisten ilmoituksia. Ole yhteydessä läheisiisi. Tee matkustusilmoitus.
Kotiuttaminen ja/tai evakuointi
Evakuointi tulee toteuttaa vain, jos se on teknisesti mahdollista ja liikkuminen ei olennaisesti lisää riskiä verrattuna paikalla pysymiseen. Valmiussuunnittelussa on syytä edeltäkäsin hahmotella vaihtoehtoisia toimintamalleja, kerätä yhteystietoja, suunnitella työnjakoa jne. Henkilö voidaan evakuoida tai kotiuttaa vain hänen omalla suostumuksellaan. Pohjoismaat ja EU-maat neuvottelevat pääsääntöisesti ennen evakuointipäätöksen tekoa sekä paikallis- että ministeriötasolla. Yhteistyömahdollisuudet on syytä selvittää näiden edustustojen kanssa tilannekohtaisesti. Evakuoinnista päättää ulkoministeriö ministeriön ja edustuston välisten neuvottelujen ja tilannearvioiden pohjalta. Tilanteen niin edellyttäessä (esim. turvallisuustilanteen nopea ja jyrkkä huononeminen tai viestiyhteyksien katkeaminen) edustuston päällikkö tai hänen sijaisensa saattaa joutua tekemään evakuointipäätöksen itsenäisestikin. Edustuston avustamisvelvollisuus rajoittuu sen tosiasiallisiin toimintamahdollisuuksiin. Kriisitilanteissakin toimitaan yleensä toisen valtion suvereenilla alueella. Vieraan valtion alueella oleskelevat henkilöt ovat tämän valtion oikeudellisen ja hallinnollisen toimeenpanovallan alaisia ja heidän tulee noudattaa maan lakeja, määräyksiä ja viranomaisohjeita. Evakuoinnin yhteydessä edustusto voi järjestää kuljetuksia, odotustilan evakuointia varten tai avustaa muilla mahdollisilla tavoilla.
Henkilökohtainen omaisuus
Edustuston avustustoimien tarkoitus on varmistaa henkilöiden turvallisuus. Matkatavaroiden mukaan ottamista yleensä rajoitetaan, eikä kotieläimiä voi ottaa mukaan. Jokainen on itse vastuussa maassa olevasta omaisuudestaan. Laadi tarkka luettelo maahan jäävistä tavaroista ja niiden arvosta mahdollisia korvauskysymyksiä varten.
Evakuoinnista aiheutuvat kustannukset
Kotiuttamisesta ja evakuoinnista aiheutuvista kuluista vastaa asianomainen itse. Erittäin kiireellisissä tapauksissa edustusto voi suorittaa kustannukset ulosottokelpoista takaisinmaksusitoumusta vastaan.
Yhteystiedot kriisitilanteessa
Yleinen hätänumero
191
Pelastusviranomaiset
Ambulanssi/Ambulans (Emergency Medical Services)
Palokunta/Brandkår
Liikkuva poliisi/Mobil polis (Highway Police)
Turistipoliisi/Turispolis
Department of Disaster Prevention and Mitigation
- 1784 (Katastrofien ehkäisy- ja hallintaorganisaatio)
Department of Disease Control, DDC
- 1422 (Thaimaan tautienehkäisy- ja valvontavirasto)
Muut
Bangkokin kansainvälinen lentokenttä Suvarnabhumi/Bangkoks internationella flygplats
- +66 2 132 1888
- +66 2 132 1111
- +66 2 132 3888 (Help desk)
Bangkokin Don Mueang -lentokenttä/Bangkoks Don Mueang -flygplats
Matkailijoiden tuki- ja apupalvelu/Resenärernas stöd- och hjälptjänst (Tourist Assistance Center)
- +66 2 535 3431 (Bangkok, Don Mueang -lentokenttä)
- +66 35 902 719 (Ayutthaya)
- +66 44 666 528 (Buriram)
- +66 89 301 0400 (Chiang Mai)
- +66 53 793 043 (Chiang Rai)
- +66 33 641 114 (Chonburi)
- +66 34 520 335 (Kanchanaburi, alanumero 202)
- +66 75 663 246 (Krabi, alanumero 102)
- +66 64 029 9429 (Phang Nga)
- +66 76 327 100 (Phuket)
- +66 74 311 573 (Songkhla)
- +66 55 610 222 (Sukhothai)
- +66 94 598 5461 (Surat Thani, Koh Phangan)
- +66 87 888 9068 (Surat Thani, Koh Samui)
- +66 77 456 979 (Surat Thani, Koh Tao)
- +66 45 252 713 (Ubon Ratchathani)
- +66 93 068 9456 (Udon Thani)