Betalningsbedrägeri i samband med uppehållstillståndsansökning

Ambassaden har fått kännedom om ett fall, där en person från Thailand som ansökt om uppehållstillstånd till Finland, mottagit en förfalskad betalningsorder.

Den ansökande har per e-post (från en tills vidare okänd avsändare) mottagit felaktiga bankuppgifter, betalningsmottagare samt felaktig summa för betalning av uppehållstillstånd.

Den begärda summan har varit över dubbelt så hög som det verkliga priset för uppehållstillstånd.

Tills vidare har ambassaden fått kännedom om ett betalningsbedrägeri. Ytterligare två fall misstänks och ytterligare möjliga fall kan inte uteslutas vid det här läget.

Ambassaden utreder fallet för tillfället.

Ambassaden rekommenderar att vara noggrann i samband med ansökningar och betalningar av uppehållstillstånd. Det uppmanas att fästa uppmärksamhet i synnerhet vid följande punkter:

  • Kontrollera priserna för våra tjänster från prislistan som återfinns på vår nätsida https://finlandabroad.fi/web/tha/prislista
  • I samband med uppehållstillstånd som ansökts elektroniskt, sker kontakt och uppföljning av ansökningar i e-tjänsten EnterFinland, inte via enskild e-post.
  • Ambassadens e-postadress har alltid formen (a) formin.fi. Vi skickar inte e-post från gmail, hotmail eller liknande e-postadresser.
  • Vid misstänksamma fall, kontrollera ansöknings- och betalningsprocessen från ambassaden.
  • Om du blivit utsatt för betalningsbedrägeri, gör en polisanmälan och informera ambassaden på viisumi.ban(a)formin.fi.